Vad för el-motor till motorstyrning: "Kaleja 06.04.054

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
palm

Vad för el-motor till motorstyrning: "Kaleja 06.04.054

Inlägg av palm »

Hej!

Jag håller på med ett litet projekt och behöver ha en motor som snurrar relativt sakta,
i området 3 - 40 rpm. Som det är nu finns det redan en motorstyrning på plats, men jag
vet inte vad jag ska skaffa för motor till den. Specen för motorstyrningen finns här:

http://www.kaleja.com/06_04_054pdfe.htm (Det öppnas en PDF)

Den skall bara användas till att snurra runt en liten skiva (ingen vikt alls) så det behöver
inte vara någon kraftig motor. Jag hade hoppats att jag kunde hitta något på Kjell&Co eller
Elfa för någon hundring.

Jag hittat det här forumet och tänkte att det kanske finns någon som har en idé?

Mvh
Henrik P
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Den där styrningen såg ju rätt trevlig ut. Problemet är att den är till för borstlösa motorer så det blir inte alldeles enkelt att hitta en billig motor om du inte har tur på EBAY eller så.

Transmotec säljer borstlösa DC motorer men dom kostar lite mer än en hundring. Dessutom vet jag inte om det sitter hall-givare för kommuteringen på eller om man måste kompletera med det.
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Eeeeh motor från en kass cdrom (fungerande motor givetvis) skulle väl fungera, eller borstlös modellmotor men dom kostar ju lite mer....

http://autopartner.jetshop.se/
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

en hårddisk motor annars
palm

Inlägg av palm »

Tack för svaren!

Jag antog att det skulle bli svårt att få tag på en passande motor billigt. Jag får se om jag kan hitta något lämpligt el-skrot och se om jag kan använda. Om jag nu inte hittar någon lämplig synkronmotor eller motsvarande som jag kan köpa billigt.
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

jag kan skicka dig några kass hårddiskar om du inte hittar nåt och plocka motorn från
palm

Inlägg av palm »

Jag kan nog skrapa ihop några själv om jag bara letar lite... Men tack för förslaget.
Skriv svar