Renesas

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Icecap

Renesas

Inlägg av Icecap »

För dom som håller på med sådana: RenesasRulz

Väl inte det mest livat forum men ganska specifika...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ha haaa...
Jag fick ju knåpat ihop ett snabbt program till den mässa som kunden skulle visa sin skridsko-slipare och det fungerade.

Det var "vissa funktioner" som inte var "helt utbyggda" men motorstyrningerna kör perfekt.

Nu har jag hårdvaran här och prototypkort #2 och jag lekte med att få in seriell kommunikation med interruptstyrning och rubbet.

Idéen jag använder är att allt som skickas seriellt skrivs till en cirkulär buffer i minnet och den töms sedan via interrupt när UART'en har skickat förra byte.

Mottagaren ska "bara" samla ihop inkommande data och avgöra när en kommunikationsblock har anlänt, sedan sätter den en flagga som main-rutinen sedan fångar och gör det som ska göras.

Nu är det första gång jag har pillat på allvar med Renesas OCH DET FUNGERADE I FÖRSTA SKOTT!!!!

Skitkul!!!

Åh ja, motorstyrningerna är 2 st hårdvara 8-bit PWM och det fungerar skitbra. Stora(!) motorn kan begränsas i toppström till 8A (24V) vid att rampa den upp (i mjukvara via timerinterrupt), lilla motorn rampas bara för att det ska vara mjukt och fint att se på.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Gott.

Hur lätt är det att komma igång, hur lite krånglar plattformen och hur bra är supporten, jämfört med konkurrenterna? Har du några erfarenheter av andra konkurrerande plattformar (ex. AVR,PIC,TI) i samma frågor?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Har också kört renesas, det var ju de som delade ut gratis utvecklingskort för några år sedan.

Med det paketet följde det med så många exempel applikationer att det nästan var tråkigt :) Varenda funktion i den verkade fått ett eget exempel!

Så lite Cut n Paste och det funkade som man ville.. Databladet som man ju faktistk behövde titta i var också helt okej vad jag kan minnas!

Dock råkade jag ut för en äldre enhet för några dagar sen, port control registrena är "write only". Jobbigt om man håller på att växla riktning på en av pinnarna på en port..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

IDE'n (HEW) är skaplig, jag har lite issues med editorn pga. mitt sätt och tabulering av kod, kompilern är i enstaka hänseende idiotisk MEN DET ÄR NUMERA FIXAT!

Det idiotiska VAR att man skulle ange ISR-funktioners namn i en ASM-fil, numera är detta inte nödvändigt längre, man kan göra ett projekt och ange "C-files only" varvid man kan definiera att en rutin är "_interrupt vector = X".

Databladen kan vara lite krångliga att hitta allt i, är man van vid PIC är allt annat ju dåligt, letar man dock lite i AN finns det mycket att saxa.

Viss del av hårdvaran är skyddad av ett skyddsregister, man måste alltså "låsa upp" innan man kan ändra och sedan låsa igen efter sig, detta är båda bra och dåligt.

Jag kör just nu med M16C28 (Tiny) och jag fick INGET att fungera i början... men jag hade glömt att skriva till registret som anger hur många pinnar kretsen har... När det väl blev gjort (pacr = 0x02;) och jag startade PLL'en körde kretsen kanonbra, vi har en 4MHz resonator på och med 4* PLL blir det 16MHz och det räcker ganska långt.

Det har varit en enorm hjälp att jag har mitt bootloader-program som kan flasha automatisk:
Jag kan skriva kod, trycka F7 för att kompilera den, sedan växlar jag program med Alt-Tab, tryckar Enter för att aktivera flashningen och växlar tillbaka med Alt-Tab (oftast efter att ha kollat på att flashningen rullar på).

Detta kan göras med E8'an (E8/E8a = ICD) också men på mitt sätt har jag direkt tillgång till 2 st UART-kanaler i samma kontaktdon som jag flasher via (en MAX232 på kretskortet), den ena använder jag till utskrift och ska koppla ihop den med en PC som, medelst lämpligt program som jag håller på att göra, ska klara av att justera alla inställningar.

M16C har en mycket trevlig hårdvara, timer/counters i "mängder", varje Timer-A (5 st) kan ställas till hårdvara-PWM, varje interrupt har egen vektor, finns en del olika storlekar på minne i samma kapsling, migrering till större/mindre kapsel är enkel och priset är trevligt.

Till hobbyister är det dock lite besvärligt att kapslingen inte innehåller DIP.
Senast redigerad av Icecap 16 april 2008, 13:19:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

http://se.rs-online.com säljer Renesas uControllers i singel-pack. Ifall nån ville veta.

/Jon
Skriv svar