kompaktaste sättet att få upp 1.5v till 3.3v?
Jag har utvecklat mina planer lite. Nu vill jag ha en power-led istället för en vanlig lysdiod. Kommer visserligen inte driva den så hårt, men jag tycker dom är snyggare än vanliga
idag kom ett roligt litet paket på posten oxå. Två stycken MAX1708: http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/3053
Jag har kollat på databladet men jag fattade ingenting och benen på själva komponenten är ju löjligt små, kommer bli svårt att löda
Nån som vet vad som behövs för att kunna prova om den fungerar? Är det bara att koppla in två sladdar till två av benen och två andra till ett annat benpar för att kunna mäta lite på den? eller krävs det kanske andra delar oxå?
Lars1970, i värsta fall får jag väl fuska med din, men det vore kul att iaf försöka få ihop nått själv.

Jag har kollat på databladet men jag fattade ingenting och benen på själva komponenten är ju löjligt små, kommer bli svårt att löda

Lars1970, i värsta fall får jag väl fuska med din, men det vore kul att iaf försöka få ihop nått själv.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
"Är det bara att koppla in två sladdar till två av benen och två andra till ett annat benpar för att kunna mäta lite på den? eller krävs det kanske andra delar oxå? "
Då det är switchad spänning kan det nog vara bra att ha någon form av last på utgången innan mätning görs på denna, tror iof inte att just denna ger sådana strömspikar att voltmeterna kan ta skada men ändå....
Då det är switchad spänning kan det nog vara bra att ha någon form av last på utgången innan mätning görs på denna, tror iof inte att just denna ger sådana strömspikar att voltmeterna kan ta skada men ändå....
MrMister, väldigt generöst
Tyvärr är jag helt grön på allt sånt här, det är inte säkert att det kommer bli nått av det :-/ Men idéer har jag gott om och det vore kul att göra nått av dom. Som sagt tidigare så förstod jag knappt nånting från databladet av MAX1708, så det kan ta ett tag innan jag kommer så långt att jag har nått klart 
Lars1970, jag vet inte ens vad switchad spänning betyder
jag funderar på att läsa nån kurs i elektronik, då kanske jag kan hänga med mer i alla begrepp

Lars1970, jag vet inte ens vad switchad spänning betyder