Som sagt så har jag lite problem med min JDM, eller rättare sagt jag har mycket problem, den fungerar inte över huvudtaget. Det jag försöker göra är att programmera en PIC16F84A. På mjukvarusidan har jag provat IC-prog, PicUp och Picsy men inget fungerar. Jag har testat på flera olika datorer utan större framgångar. När jag försöker skriva till PIC:et (ic-prog) så får jag "programming failed at code adress xxxh" om jag har markerat verify during programming, annars får jag ett verifieringsfel efteråt. Läsa går bra, men det gör det om jag kopplar ur PIC:et också så det säger ju inte så mycket
Jag har kollat lite på spänningarna och det ser helt ok ut, men om någon kan berätta för mig exakt vilka spänningar man ska kolla så skulle det uppskattas.
Några andra ideér ni har motas också med öppna armar.
Jag har haft problem med "saker" som snor ström från rs232 båden på Min PII och AMD 750, enda som funkat bra på var 486... jag har löst samtliga problem genom extern spänings källa...
Pic kräver ca 12volt när den programeras det kan vara det som fallerar...
ca 12V MCLR när den programeras
ca 5V VDD
Allt mät från vss
har du rätt kabel på programera... (typ rak eller nollmodem)
Har du all kablar i sladden exempel.
om det går har du testa stopa programeraren direkt i porten...
Osv ....
Kan tyvär inte komma på så mycket mer fel för utom fel kopling eller användning av dos program i typ Win2K osv ...
Erixon: Tack så mycket för ditt svar, det fick ett glatt MOTTAGANDE från min sida men tyvärr så har jag inte lyckats göra några framsteg ännu. Jag har ca 13V på MCLR och ca 5V på VDD under programmering, 5V på VDD har jag förövrigt hela tiden när datorn är påslagen och programmeraren är inkopplad. Troligtvis så har jag väl gjort någon kopplingsmiss någonstanns, jag har försökt hitta felet men utan framgång.
Jag får väl jobba vidare på det hela och om det inte löser sig så får jag helt enkelt köpa mig en programmerare, har ni i sånna fall några förslag på någon bra? Gärna så billig som möjligt.
Har nyligen slängt ihop en programmerare enligt en PIC-PG2B från http://www.olimex.com/dev/index.html, den är baserad på JDM programmeraren.
Det var kabeln till datorn som blev det stora problemet, alla spänningar fanns på kortet men det gick inte att programmera något, felet var kabeln till datorn, den ska ha kablar för Tx, CTS, DTR, RTS and GND. Det blev att flytta Rx kabeln till DTR så fungerar progameraren.