Hejsan!
Vad jag har förstått så finns det ett Radionavigeringssystem som kallas DME som ligger på 960-1215Mhz som används för att mäta avstånd från en markstation till ett flygplan.
Om vi skulle säga att jag har en radioutrustning som sänder på tex 980, 1010 eller 1040 Mhz med en effekt på 500-1000mW skulle detta påverkas av de 35 DME stationer som finns här i landet?
Är det myket "skit" i luften på detta frekvensband?
Någon som har erfarenheter av detta frekvensband?
960-1215Mhz Radionavigering för luftfart
Hmm som ni säger så är det nog ingen bra ide.
Svaret jag hade hoppats på var; Nejdå det är ingen fara, systemet används inte längre.
Utrustningen jag hade tänkt att använda är en videolänk som ligger på den frekvensen,
Problemet är att den enda utrustningen i sverige som är godkännd är på 2,4Ghz bandet och får högst ha en uteffekt på 10mW vilket är påtok för lite för det jag planerar att göra med det.
Det finns dock ett till alternativ, dock inte laglit i sverige vad jag vet, 1,3Ghz;
CH1 1240 MHz
CH2 1280 MHz
CH3 1320 MHz
CH4 1360 MHz
På det bandet fanns det mycket:
Fr.o.m MHz T.o.m MHz Duplexband Användning Referens Anmärkning
1240 1300 Radionavigering
1240 1300 Amatörradio
1240 1300 Radiolokalisering Radar
1260 1300 Radionavigering via satellit Galileo
1300 1350 Radionavigering för luftfart Radar
1300 1350 Radiolokalisering
1330 1400 Radioastronomi
1330 1400 Radioastronomi Onsala rymd - observatorium
1350 1375 Fast radio
1350 1375 Mobil radio
1350 1355 Radiolokalisering
Även på detta band ligger ju en hel del radionavigering, men även mycket annat.
Skulle detta vara ett bra alternativ?
Svaret jag hade hoppats på var; Nejdå det är ingen fara, systemet används inte längre.
Utrustningen jag hade tänkt att använda är en videolänk som ligger på den frekvensen,
Problemet är att den enda utrustningen i sverige som är godkännd är på 2,4Ghz bandet och får högst ha en uteffekt på 10mW vilket är påtok för lite för det jag planerar att göra med det.
Det finns dock ett till alternativ, dock inte laglit i sverige vad jag vet, 1,3Ghz;
CH1 1240 MHz
CH2 1280 MHz
CH3 1320 MHz
CH4 1360 MHz
På det bandet fanns det mycket:
Fr.o.m MHz T.o.m MHz Duplexband Användning Referens Anmärkning
1240 1300 Radionavigering
1240 1300 Amatörradio
1240 1300 Radiolokalisering Radar
1260 1300 Radionavigering via satellit Galileo
1300 1350 Radionavigering för luftfart Radar
1300 1350 Radiolokalisering
1330 1400 Radioastronomi
1330 1400 Radioastronomi Onsala rymd - observatorium
1350 1375 Fast radio
1350 1375 Mobil radio
1350 1355 Radiolokalisering
Även på detta band ligger ju en hel del radionavigering, men även mycket annat.
..dock inte laglit i sverige vad jag vet, 1,3Ghz..
Nej.
Du får i princip inte sända på någon som helst annan frekvens än med en godkänd 2.4GHz modul om du inte har licens. Du får sända på andra frekvenser men inom säkerligen strikta ramar om du har en radioamatör licens och förmodligen godkända sändare för det. Vet dock inte vad och hur mycket radioamatör licenserna ger en rätt till i frekvens etern. Det finns dock de här som har licens och säkert har full koll på detta.
Är det lagligt att öka den sändande antennvinsten, eller vad det nu än må heta vid sändning, genom att sätta dit en bättre antenn?
Nej.
Du får i princip inte sända på någon som helst annan frekvens än med en godkänd 2.4GHz modul om du inte har licens. Du får sända på andra frekvenser men inom säkerligen strikta ramar om du har en radioamatör licens och förmodligen godkända sändare för det. Vet dock inte vad och hur mycket radioamatör licenserna ger en rätt till i frekvens etern. Det finns dock de här som har licens och säkert har full koll på detta.
Är det lagligt att öka den sändande antennvinsten, eller vad det nu än må heta vid sändning, genom att sätta dit en bättre antenn?
Som övriga skrivit, så finns det inga lagliga alternativ med lång räckvidd utan licenskrav. Och om man ska vara olaglig, så bör man åtminstone välja ett frekvensband där störningar inte kan ge allvarliga konsekvenser (typ flyg).
Ett "bra" olagligt alternativ skulle väl vara att använda en riktantenn på en godkänd modul.
Den maximala uteffekt som anges i bestämelserna är oftast EIRP, detta medför att man inte får öka antennvinsten utan att minska sändareffekten.
Som licensierad radioamatör får jag dock exempelvis braka på med 1kW på 1240-1300MHz.
Ett "bra" olagligt alternativ skulle väl vara att använda en riktantenn på en godkänd modul.
Den maximala uteffekt som anges i bestämelserna är oftast EIRP, detta medför att man inte får öka antennvinsten utan att minska sändareffekten.
Som licensierad radioamatör får jag dock exempelvis braka på med 1kW på 1240-1300MHz.