Problem vid paralellkoppling

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ansvarig

Problem vid paralellkoppling

Inlägg av Ansvarig »

Hej.

Sitter och pular på ett skolprojekt som bland annat involverar en ATmega168,
tre lysdioder och tre strömbrytare.

Strömbrytarna används som input för att styra lysdioderna.
Som ni ser på kopplingsschemat nedan så är de paralellkopplade, och då uppstår problem.När en av dem sluter mot jord så förloras spänningen över de andra också, då börjar alla dioderna lysa. En enkel lösning på detta är att sätta alla på separat strömförsörjning och jord, men finns det något smidigare sätt att lösa detta på?

R4 nedan är bara en "pull-up" resistor.
Bild
LA3PNA
Kontakt:

Inlägg av LA3PNA »

Du må nok ha 3 stk pull-up motstander, du har koblet sammen alle inngangene, du trenger i stede en motstand mellom hvær av inngangene og 5V.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ta bort parallellkopplingen, R4 och aktivera inbyggd pull-up i MCU'n.
Edit: La till kommatecken.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Du måste givetvis ha en separat pull-up till varje knapp, om nu inte detta finns inbyggt i processorn. Hur som helst skall knapparna inte vara parallellkopplade om de är tänkta att aktivera olika funktioner.

Tar Du GN till lysdioderna genom processorn? *Alla* dess pinnar märkta GND skall vara anslutna dit. De skall absolut inte under några som helst förhållanden användas för att t.ex. förenkla kretskortslayout och bygla GND till andra sidan om kretsen.
Ansvarig

Inlägg av Ansvarig »

Kopplingarna till processorn är utförda på ett annat sätt än i schemat...

det enda som är autentiskt är utanför rödmarkeringen nedan:
Bild
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jamen det förstår du väl att du MÅSTE ha varsin pullup till varje knapp! Som du har nu är det ju precis samma sak som om du skulle koppla ihop alla tre ingångar och använda bara en knapp. Du har ju kortslutning mellan PC0, PC1 och PC2. Inte särskilt konstigt att alla tre ingångar aktiveras samtidigt oavsett vilken knapp du trycker på.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Ja ja, man man får i alla fall gratulera till din "eller"-grind.
Ansvarig

Inlägg av Ansvarig »

Just nu har jag bara tillgång till två separata spänningskällor på kortet.Enkelt att bygga till men ändå. Så om jag förstår er rätt så måste jag fixa en separat spänningskälla till?

Självklart förstår jag att det finns en kortslutning mellan de tre strömbrytarna!
Jag frågade faktiskt efter en annan lösning på problemet än att bygga till flera separata spänningskällor.

Tack för det trevliga bemötandet...
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Ta bort tråden som går från knapparna till +5V och aktivera istället de interna pull-ups som finns i mega168an.

Edit:
Aktivera pull-up i C-kod: PORTC |= (1<<PC0)|(1<<PC1)|(1<<PC2);
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Så dum är han ju inte, så han inte fattar att det blir generalkortis i brytarna. Tom jag som aldrig hållt på med uC fattar ju det.

Han driver ju bara med er. :rofl
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Eller ta helt enkelt tre separata motstånd. Koppla alla tre till samma +5V, och sen ett motstånd till varsin knapp. Det är så man gör med pullupmotstånd. En knapp, ett motstånd. Du har ju lyckats tänka ut ett motstånd till varje lysdiod...

Bild
Ansvarig

Inlägg av Ansvarig »

Tack så mycket för hjälpen!
Har fått det att fungera nu, men plågas av ett annat problem...
Trots avsevärd risk att ställa ännu en dum fråga kör jag på!

Det visar sig att jag över Diod 1 får ut fina 5 Volt.
Men över Diod 2 och Diod 3 får jag endast ut 3.6-3.8 volt...
Detta till trots dioder med identiska specifikationer och med samma motstånd kopplat i serie, kopplade till likadana utgångar...?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har du kollat databladet hur hög ström man kan plocka ut från pinnarna?
Prova att invertera lysdiodkopplingen. Vänd på lysdioderna, och dra den gemensamma ledningen till plus, och när du ska tända en lysdiod så drar du den pinnen låg istället. Vet inte vad det är för slags utgångssteg, men en del klarar att sänka bättre än att driva.
Sen kan du räkna ut motstånden efter 10mA genom lysdioderna. De lyser praktiskt taget lika starkt på 10mA som på 20. 270 eller 330 Ohm är nog bra om du har vanliga röda/gröna/gula lysdioder.
Ansvarig

Inlägg av Ansvarig »

Jag har kört med 330 ohm hela tiden...
Om Jag inte minns helt fel så klarar varje pinne att ge 150 mA, så det borde finnas marginal.

Körde dock strömförsörjningen genom USB-bussen tills för 40 minuter sen.
Testade sen att byta till min egen krets utan att det gav bättre resultat, trots att den kan ge 1,5 A vid 5,05 volt istället för 500 mA som USB:en ger.

Ska testa att invertera kopplingen imorrn...Det är för sent att pilla med sånt här nu!

/Adam
bearing

Inlägg av bearing »

150 mA låter för högt. 20 mA tror jag är mer rimligt, och som sagt brukar AVR kunna sänka mer ström än den kan ge.
Skriv svar