Hej alla!
Har en oscillator som byggd kring en kristall som är avsedd att svänga på tredje tonen som är på 27,025 MHz. Oscillatorn svänger dock på grundtonen, dvs en tredjedel av den påstämplade frekvensen.
Hur svänger oscillatorn på grundtonen eller på tredjedel av den påstämplade frekvensen?
Är nån som vet?
Man brukar väl ha en avstämd krets som har resonans vid 27,025MHz i oscillatorkretsloppet när man ska ha övertonkristall. Själva svängningskretsen kan ha ganska dåligt Q och kan vara placerat över kristallen men jag har lite dåligt koll på exakt hur man ska göra det då jag aldrig har använd det.
Nu blir jag lite osäker här... läste inte speciellt noga första gång.
Jag tror faktisk inte på att ett kristall på 27MHz är på 3'dje överton, det är en grundton hos det! Och svänger det på 1/3'del av den frekvens är det bara att kasta och skaffa ett helt, det är med största sannolikhet spräckt.
Och om det är stämplat med 27MHz är det grundtonen.
jag är inte bra på det, men labbade lite med 100Mhz som svängde på 5 övertonen, var tvungen att ha en resonanskrets som var på 100Mhz, även då kunde det om den var feltrimmad hamna på 20 eller 60 Mhz
så deen skall svänga på rätt frekvens men gör man fel så blir det grundfrekvensen
egentligen har en uppgift som pratar om att det här frekvensen går in på en 4 kaskadkopplade räknarkretsar av typen 4029. frågan är : vilken blir utsignalens frekvens efter frekvensdelningen i räknarkretsarna?
Det beror i många fall på hur ingången tolkar signalen - den kan räkna med överslängarna om det ringer mycket på tex en fyrkantvåg (lätt hänt om man kopplar in en prob med lite för lång kabel och hög kapacitet om man inte kör med matchat system (50 Ohm)
övertonskristall brukar ha en resonanskrets som favoricerar just 3', 5', 7'e etc. övertonen i kristallkopplet i sig eller filter efter - en distad grundton (som kan bero på klippande förstärkarsteg i oscillatorn) innehåller alltid övertoner som kan filtreras ut även om själva kristallen rent mekaniskt svänger på grundtonen (vilket inte är detsamma som att spänningen över kristallen skulle motsvaran dess mekaniska svängning - det är kanske strömmen som stämmer...). Det är inte bara att koppla in proben till en räknare och tro att den räknar rätt oavsett hur kurvfomen ser ut - utan i många fall måste man konditionera signalen med filter så att räknare få något som liknar sinus i allafall litegrand.
mao kanske man får bygga lågpass, bandpass eller högpasfilter beroende på situation och kurvform för att en räknare skall räkna rätt...
Anntar at oscilatoren din svinger på grunntonen fordi at du mangler en Resonanskrets.
Denne oscilatoren svinger så og si altid, og annbefales. Er frekvensen din ut 9.008 eller nermere 9.015 eller slikt? Ofte vil overtonekrystaller som brukes i en grunntone krets svinge noen KHz opp eller ned i forhold til hva som normalt skulle vært logiskt. Dette er fordi at det normalt svinger på paralellresonans i en overtone krets og serieresonans i grunntonekretsen.
Jeg har aldri sett grunntone krystaller laget for frekvenser over 20MHz, så det er ganske sikkert et overtonekrystall.
Men inte alla kristaller, jag har en 10MHz kristall som bara svänger på detta om den jobbar emot en avstämd krets på just 10MHz, utan detta så snurrar den så glatt på 3.33333 MHz.... Läs databladet är nog enda lösningen på ditt problem... Det finns många varianter där ute.... Dock så brukar övertonskristaller vara rätt dyra för det mesta och är man snål så PLLar man upp en lågfrekvent kristall och driver sedan en DDS ifrån denna så får man noggranheten ifrån lågfrekvenskristallen (27MHz grundtonskristaller är sällan speciellt bra i åldringshänseende). Nackdelen med min lösning är ett klart ökat fasbrus ifrån jittret, men å andra sidan får man lägre åldring och drift... Allt beror på vad din applikation och plånbok kräver...
Icecap, Du viser til mange krystaller, Har du forsøkt og måle de krystallene du viser? Dersom man bruker en nettverksanalysator eller slikhttp://hanssummers.com/radio/xtalchar/index.htm Så vil du finne at dataene du får på krystallene er for en grunntone, og ikke den frekvensen som noteres på krystallet.
Krystaller over ca. 20-25MHz, avhengig av kvilken type Quartz som brukes blir så tynne at de knekker under slipning eller etsing.
Var for noen år siden ganske involvert i prosessen hvor man lager krystaller, og spesielt med delen hvor man finner krysallenes parametere. Jeg vet at International leverte grunntone krystaller (HC-49U) over 30MHz, men de har ikke høyere enn 25 i dag. C-MAC som elfa leverer viser i sin katalog ikke grunntone krystaller over 30MHz.http://www.arrow.altech.co.za/cmac_catalogue.pdfhttp://www.arrow.altech.co.za/cmac_catalogue.pdf[/url]