Skadat blybatteri?
Mindmapper: Laddar man det fullt innan man tar ut det så är kyla att föredra eftersom urladdningen är minimal vid kyla.
Självurladdningen avtar med 50% för var
tionde grad temperaturen sänks. Dvs. ett batteri
som kan lagras 4 månader i +20°C kan lagras
ca16 månader i ±0°C.
Batterierna tar inte skada av att stå i båten
över vintern om du ser till att:
De är fulladdade när båten ställs av för
vintern.
Ett fulladdat batteri fryser först vid
-68°C medan ett urladdat batteri (densitet
1,10 g/cm3) fryser vid ca -7°C.
Anders
Självurladdningen avtar med 50% för var
tionde grad temperaturen sänks. Dvs. ett batteri
som kan lagras 4 månader i +20°C kan lagras
ca16 månader i ±0°C.
Batterierna tar inte skada av att stå i båten
över vintern om du ser till att:
De är fulladdade när båten ställs av för
vintern.
Ett fulladdat batteri fryser först vid
-68°C medan ett urladdat batteri (densitet
1,10 g/cm3) fryser vid ca -7°C.
Anders
Idag testade jag att sätta på den automatiska laddaren på batteriet. Batteriet verkade inte ta så mycket ström och spänningen gick upp till omkring 15 Volt. Men efter ett tag började laddaren växla fort mellan underhållsladdning och laddning. Så man kan ju hoppas på att eventuell sulfatering löser upp sig. Jag lät laddaren sitta kvar och innan jag åkte hem så lyste bara laddningslampan, så nu kanske det börjar ta ström. Ska kolla imorgon hur batteriet verkar, har dock inte allt för stora förhoppningar.
Måste vara den milda vintern som gjort att batteriet laddats ur och börjat sulfatera då? (För det var ju som sagt fulladdat innan det ställdes in.)
Tror jag får börja leta efter ett nytt batteri... Så ni är välkomna att göra reklam som ni gjort, bara bra!
Bör dock vara nära Skövde, är ju ganska dyrt att åka en massa mil och köra på ett batteri.
Kan väl ta detta i tråden så att andra får se med:
Nicke.orebro:Vad för typ av batteri ska jag välja om jag vill ha det till en husvagn med växelriktare (12 V -> 230 V) och solpaneler? Kapaciteten bör vara cirka 100 Ah. Det bör ju som sagt klara att stå utan underhållsladdning i ett par månader. Batteriet kommer inte att användas mycket utan mer ett par gånger i veckan hela sommaren kommer vi att använda runt 10-15% av kapaciteten urladdningsmässigt åt gången. (Inga djupurladdningar alltså! Mest för att ha mer kapacitet i reserv, och för att växelriktaren ska få stabil spänning.)
Btw: Underbart forum detta
Måste vara den milda vintern som gjort att batteriet laddats ur och börjat sulfatera då? (För det var ju som sagt fulladdat innan det ställdes in.)
Tror jag får börja leta efter ett nytt batteri... Så ni är välkomna att göra reklam som ni gjort, bara bra!
Kan väl ta detta i tråden så att andra får se med:
Nicke.orebro:Vad för typ av batteri ska jag välja om jag vill ha det till en husvagn med växelriktare (12 V -> 230 V) och solpaneler? Kapaciteten bör vara cirka 100 Ah. Det bör ju som sagt klara att stå utan underhållsladdning i ett par månader. Batteriet kommer inte att användas mycket utan mer ett par gånger i veckan hela sommaren kommer vi att använda runt 10-15% av kapaciteten urladdningsmässigt åt gången. (Inga djupurladdningar alltså! Mest för att ha mer kapacitet i reserv, och för att växelriktaren ska få stabil spänning.)
Btw: Underbart forum detta
Senast redigerad av Exige 6 april 2008, 15:43:03, redigerad totalt 1 gång.
-
Mindmapper
- Inlägg: 7183
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
-
Nicke.orebro
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 29 februari 2008, 11:42:49
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Du kan ju kolla på: http://www.batterilagret.se/information/rakna.htmExige skrev: Nicke.orebro:Vad för typ av batteri ska jag välja om jag vill ha det till en husvagn med växelriktare (12 V -> 230 V) och solpaneler? Kapaciteten bör vara cirka 100 Ah. Det bör ju som sagt klara att stå utan underhållsladdning i ett par månader. Batteriet kommer inte att användas mycket utan mer ett par gånger i veckan hela sommaren kommer vi att använda runt 10-15% av kapaciteten urladdningsmässigt åt gången. (Inga djupurladdningar alltså! Mest för att ha mer kapacitet i reserv, och för att växelriktaren ska få stabil spänning.)
Btw: Underbart forum detta
Exige:
Såg helt plötsligt en not om solpaneler - är dom reglerade mot batteriet? Är dom inte reglerade så är det lätt hänt att dom kan ha kokat sönder batterierna under vår-sommar-höst om det har stått utomhus och solen gassat.
Sådana batterier kan ha full spänning men plattorna är så sönderkorriderade invändigt att det inte fins tillräcklig med metallisk bly som kan leda undan strömme fort nog i plattpaketet vid större laster. Vid långsam urladdning på flera dagar kan sådan batteri ha nära full kapacitet - men kroknar så fort man försöker ta ut lite mer ström.
'skadan' kan alltså ha gjorts tidigare men under förvaring så slutfördes sas. skadorna så att det märks ordentligt.
Sedan skall man inte använda batterier som är gjorda som startbatterier i solcellssammanhang - sådan kanske tål bara 10-30 djupare cykler innan dessa är slutkörda, medans batterie avsedda för solcells-anläggning kan klara 10-dubbla cykler för samma degradering.
Dock, ingen blybatteri oavsett prislapp tål att bli överladdade under längre tid (>24 h per år eller så) - säkra den delen först innan innan inköp av dyra batterier!
Om dina batterier efter laddning uppnår 13.8 - 14 Volt efter 24 timmar vilotid efter laddning och helt oansluten - så är inte batteriet särskilt mycket sulfaticerat, om ens alls...
Traditionellla batterier med proppar som man vattnar då och då har ofta lite lägre vilospänning (nyladdat och efter vilotid) typ 12.6 -12.8 Volt medans underhållsfria glasfloss och gelbatterier kan ligga uppemot 14 Volt då de har mindre vatten i syran.
Såg helt plötsligt en not om solpaneler - är dom reglerade mot batteriet? Är dom inte reglerade så är det lätt hänt att dom kan ha kokat sönder batterierna under vår-sommar-höst om det har stått utomhus och solen gassat.
Sådana batterier kan ha full spänning men plattorna är så sönderkorriderade invändigt att det inte fins tillräcklig med metallisk bly som kan leda undan strömme fort nog i plattpaketet vid större laster. Vid långsam urladdning på flera dagar kan sådan batteri ha nära full kapacitet - men kroknar så fort man försöker ta ut lite mer ström.
'skadan' kan alltså ha gjorts tidigare men under förvaring så slutfördes sas. skadorna så att det märks ordentligt.
Sedan skall man inte använda batterier som är gjorda som startbatterier i solcellssammanhang - sådan kanske tål bara 10-30 djupare cykler innan dessa är slutkörda, medans batterie avsedda för solcells-anläggning kan klara 10-dubbla cykler för samma degradering.
Dock, ingen blybatteri oavsett prislapp tål att bli överladdade under längre tid (>24 h per år eller så) - säkra den delen först innan innan inköp av dyra batterier!
Om dina batterier efter laddning uppnår 13.8 - 14 Volt efter 24 timmar vilotid efter laddning och helt oansluten - så är inte batteriet särskilt mycket sulfaticerat, om ens alls...
Traditionellla batterier med proppar som man vattnar då och då har ofta lite lägre vilospänning (nyladdat och efter vilotid) typ 12.6 -12.8 Volt medans underhållsfria glasfloss och gelbatterier kan ligga uppemot 14 Volt då de har mindre vatten i syran.
Idag när jag kom till husvagnen så visade laddaren att batteriet var fulladdat. Men det räckte med att starta växelriktaren utan last på batteriet för att det skulle gå på knäna...
Som vanligt, xxargs, tack för den utförliga informationen, uppskattas mycket.
Angående överladdning så kanske du har rätt, kommer du ihåg den här tråden ?:)
Kort fråga om blyackumulatorer.
Jag kanske ska ge upp det batteriet då, känns lite synd iom att det bara är knappt två år. Sen att det skulle vara sååå känsligt trodde jag inte, solcellerna ger totalt 12 Watt vid 90 graders infallsvinkel så..
På biltema där jag köpte batteriet var det kategoriserat som fritidsbatteri med någorlunda djupurladdningsegenskaper, så något bilbatteri tror jag inte att det är.
Nu ger solcellerna max 13,5-13,6 Volt med en LM317T-krets. Så knepigt att två veckor eller så kan förstöra ett så stort batteri, när de var oreglerad spänning från dem.
I alla fall har jag nog inte lust att lägga mer än runt 1 500 kr på ett fritidsbatteri med runt 100Ah i kapacitet. Sedan vill jag ju ha ett så tåligt batteri som möjligt, har ingen lust att byta varannat år. Har batterier som man "vattnar då och då"
bättre livsländ/tåligare?
Sen så är det ju ännu mer knepigt att den automatiska laddaren jag har startar att ladda om den känner av en spänning på runt 12 Volt och laddar sedan tills den når 14,4 Volt typ. Sen så låter den spänningen sjunka till en viss gräns (vet inte säkert men skulle tro runt 13,2 Volt), sedan börjar den om proceduren. Då kan väl detta inte vara så nyttigt heller?
Som vanligt, xxargs, tack för den utförliga informationen, uppskattas mycket.
Angående överladdning så kanske du har rätt, kommer du ihåg den här tråden ?:)
Kort fråga om blyackumulatorer.
Jag kanske ska ge upp det batteriet då, känns lite synd iom att det bara är knappt två år. Sen att det skulle vara sååå känsligt trodde jag inte, solcellerna ger totalt 12 Watt vid 90 graders infallsvinkel så..
På biltema där jag köpte batteriet var det kategoriserat som fritidsbatteri med någorlunda djupurladdningsegenskaper, så något bilbatteri tror jag inte att det är.
Nu ger solcellerna max 13,5-13,6 Volt med en LM317T-krets. Så knepigt att två veckor eller så kan förstöra ett så stort batteri, när de var oreglerad spänning från dem.
I alla fall har jag nog inte lust att lägga mer än runt 1 500 kr på ett fritidsbatteri med runt 100Ah i kapacitet. Sedan vill jag ju ha ett så tåligt batteri som möjligt, har ingen lust att byta varannat år. Har batterier som man "vattnar då och då"
Sen så är det ju ännu mer knepigt att den automatiska laddaren jag har startar att ladda om den känner av en spänning på runt 12 Volt och laddar sedan tills den når 14,4 Volt typ. Sen så låter den spänningen sjunka till en viss gräns (vet inte säkert men skulle tro runt 13,2 Volt), sedan börjar den om proceduren. Då kan väl detta inte vara så nyttigt heller?
Har själv tänkt på en grej om man har något batteri som skall läggas undan en lång tid under vintern tex eller egentligen när som helst, vet dock ej hur pass bra det fungerar.
Hade tankar på att man laddar batteriet som vanligt men efter att det är fullt tömmer det helt på syra och sköljer ut resterande syra med destillerat vatten så inte kvarvarande syra orsakar sulfatisering och låter sedan plattorna torka när verkligen all syra är borta. Då har man ett batteri som är torrladdat som jag ser det. När man sedan behöver använda det så är det bara att fylla på syran man tömde ur och så har man ett fulladdat batteri mer eller mindre direkt men man skall nog helst vänta en liten tid så att plattorna suger åt sig syran ordentligt för full kapacitet.
Eftersom inte plattorna är i kontakt med någon syra eller att batteriet kontant står på underhållsladdning tex så åldras det inte heller pga sulfatisering vilket jag tycker borde betyda att man får en längre livslängd på batteriet. Då kanske tom ett Biltema batteri kan fungera lite längre.
Har alltså inte själv prövat detta än så jag vet inte hur pass bra det fungerar men det bör i alla fall fungera tycker jag.
Hade tankar på att man laddar batteriet som vanligt men efter att det är fullt tömmer det helt på syra och sköljer ut resterande syra med destillerat vatten så inte kvarvarande syra orsakar sulfatisering och låter sedan plattorna torka när verkligen all syra är borta. Då har man ett batteri som är torrladdat som jag ser det. När man sedan behöver använda det så är det bara att fylla på syran man tömde ur och så har man ett fulladdat batteri mer eller mindre direkt men man skall nog helst vänta en liten tid så att plattorna suger åt sig syran ordentligt för full kapacitet.
Eftersom inte plattorna är i kontakt med någon syra eller att batteriet kontant står på underhållsladdning tex så åldras det inte heller pga sulfatisering vilket jag tycker borde betyda att man får en längre livslängd på batteriet. Då kanske tom ett Biltema batteri kan fungera lite längre.
Har alltså inte själv prövat detta än så jag vet inte hur pass bra det fungerar men det bör i alla fall fungera tycker jag.
Du kommer att förstöra batteriet fullständigt om du tömmer ut det destillerade vattnet efter ursköljningen - det är blysvampen på dom negativa plattorna som som kommer att göra en 'metallbrand' - kanske tom. så häftigt att det börja ryka om det då den har otroligt stor yta på den rena oxidfrian blyet och oxideras snabbt av luftens syre.
Förutom ev struktumässig förändring så blir det en oxidform som svavelsyra och laddning inte biter på hur mycket man än laddar....
Du har säkert hört någon gång att all batteriyta som sticker upp ur svavelsyran (pga dålig skötsel med att fylla på vatten) är död batterivolym - detta av första styckes orsak.
Däremot är det OK att lämna batteriet kvar uppfylld med destilerat vatten på obestämd tid - vattenavdunstning etc. kommer att gå _mycket_ långsammare då det inte är någon omsättning i batteriet när sista svavelsyreresterna är absorberade.
Jag har faktiskt sett detta förfarande med fulladdning och sedan byta elektrolyten till rent destillerat vatten som en rekomendation för (väldigt lång) långtidsförvaring av batterier av den gamla skolan.
---
Torrladdade batterier som du köper är dels inte formerade fullständigt utan plattorna har en blandning av blysvamp och avsiktligt inblandad mycket finmald blysulfat (som blir mer blysvamp och ett skelett för resten av blymassorna på plattan vid första laddningen - det är en av orsakerna till att första laddningen bör skötas lungt och sansat vid drifttagning)
Dels att plattorna är doppade i något organiskt som tätar till och inaktiverar ytorn för syret vid förvaring - och denna beläggning försvinner så småningom vid drifttagning och första laddningen - när plattorna är väl uppblötta så får som inte torkas igen utan hela tiden vara dränkta i vatten/syra.
---
Vid drifttagning av MF,GEL och glasfloss-batterier så levereras dom kvävefyllda med ofta tillhörande uppsättning ampuller med avsedd mängd syra som trycks på batteriets förseglade ventilationshål - syra och kväve byterplats och därefter trycker man raskt på gummihattarna och slutligen plastlocken
På så sätt släpps minimalt med syresatt luft in i plattpaketet som annars skulle förstöra dom negativa blyplattorna - dessa batterier är bara fuktade - inte dränkta till bubbelfrihet i syra som vanliga 'våta' batterier - vilket gör att plattorna är alltid exponerad för cellutrymmets gaser (det är denna 'frihet' som gör att rekombinationen av syre och väte till vatten fungerar utan katalysator) och kan ta stor skada om man skulle avlägsna gummihattarna igen och kika in i dessa batterier. Öppna aldrig någonsin gummihattarna hos underhållsfria batterier av telecomtyp eller inte har hörbart plask inuti.. (många MF-batterier är vanliga 'våta' batterier med plattorna helt dränkta i syra/vatten - dessa har en liten katalysatorknapp i toppen på varje cell som rekombinerar syre och vätet som kommer från plattorna och därmed minimerar vattenförbrukningen till i princip ingen alls, dessa tål inte att lutas mer än 45 grader just för att katalysatorknappen inte
skall bli dränkt och gaserna inte längre kommer åt den.
Förutom ev struktumässig förändring så blir det en oxidform som svavelsyra och laddning inte biter på hur mycket man än laddar....
Du har säkert hört någon gång att all batteriyta som sticker upp ur svavelsyran (pga dålig skötsel med att fylla på vatten) är död batterivolym - detta av första styckes orsak.
Däremot är det OK att lämna batteriet kvar uppfylld med destilerat vatten på obestämd tid - vattenavdunstning etc. kommer att gå _mycket_ långsammare då det inte är någon omsättning i batteriet när sista svavelsyreresterna är absorberade.
Jag har faktiskt sett detta förfarande med fulladdning och sedan byta elektrolyten till rent destillerat vatten som en rekomendation för (väldigt lång) långtidsförvaring av batterier av den gamla skolan.
---
Torrladdade batterier som du köper är dels inte formerade fullständigt utan plattorna har en blandning av blysvamp och avsiktligt inblandad mycket finmald blysulfat (som blir mer blysvamp och ett skelett för resten av blymassorna på plattan vid första laddningen - det är en av orsakerna till att första laddningen bör skötas lungt och sansat vid drifttagning)
Dels att plattorna är doppade i något organiskt som tätar till och inaktiverar ytorn för syret vid förvaring - och denna beläggning försvinner så småningom vid drifttagning och första laddningen - när plattorna är väl uppblötta så får som inte torkas igen utan hela tiden vara dränkta i vatten/syra.
---
Vid drifttagning av MF,GEL och glasfloss-batterier så levereras dom kvävefyllda med ofta tillhörande uppsättning ampuller med avsedd mängd syra som trycks på batteriets förseglade ventilationshål - syra och kväve byterplats och därefter trycker man raskt på gummihattarna och slutligen plastlocken
På så sätt släpps minimalt med syresatt luft in i plattpaketet som annars skulle förstöra dom negativa blyplattorna - dessa batterier är bara fuktade - inte dränkta till bubbelfrihet i syra som vanliga 'våta' batterier - vilket gör att plattorna är alltid exponerad för cellutrymmets gaser (det är denna 'frihet' som gör att rekombinationen av syre och väte till vatten fungerar utan katalysator) och kan ta stor skada om man skulle avlägsna gummihattarna igen och kika in i dessa batterier. Öppna aldrig någonsin gummihattarna hos underhållsfria batterier av telecomtyp eller inte har hörbart plask inuti.. (många MF-batterier är vanliga 'våta' batterier med plattorna helt dränkta i syra/vatten - dessa har en liten katalysatorknapp i toppen på varje cell som rekombinerar syre och vätet som kommer från plattorna och därmed minimerar vattenförbrukningen till i princip ingen alls, dessa tål inte att lutas mer än 45 grader just för att katalysatorknappen inte
skall bli dränkt och gaserna inte längre kommer åt den.
Där ser man vad man får för pengarna. Enda billiga bilbatteriet jag har som fungerar bra kommer från OK. Det är nog en 6-7 år gammalt och har suttit ute i bilar utan laddning, tömts helt många gånger samt kokats ett par gånger när jag råkade välja starthjälp på laddaren och mosade i 20 amp i det stackars 60ah batteriet. Det är först nu det börjar ge upp och vägrar ge ström vid minusgrader. Eller så kan det bero på att syranivån är långt under ministrecket.....
xxargs: just ja det är ju rent bly, inte bra att det oxideras nej.
Tänkte dock på det samma om att låta i destillerat vatten vara i och det skulle ju då alltså fungera, bra att veta. Sätter man sedan kanske även en annan påfyllningsplugg i som varit helt tät så att inget vatten kunnat avdunsta så behövs det i princip aldrig fyllas på med vatten heller.
Tänkte dock på det samma om att låta i destillerat vatten vara i och det skulle ju då alltså fungera, bra att veta. Sätter man sedan kanske även en annan påfyllningsplugg i som varit helt tät så att inget vatten kunnat avdunsta så behövs det i princip aldrig fyllas på med vatten heller.
Tänkte bara säga att jag nu har ledsnat på låg-kvalitets-produkter...
Så jag har beställt en CTEK MULTI XS 3600 och har planer på att köpa ett frididsbatteri på global.se
(Jag valde global.se, eftersom de har en depå nära mig.)
Får hoppas att det blir bra och att batteriet håller längre.
Så jag har beställt en CTEK MULTI XS 3600 och har planer på att köpa ett frididsbatteri på global.se
(Jag valde global.se, eftersom de har en depå nära mig.)
Får hoppas att det blir bra och att batteriet håller längre.
Ungefär så.Henry skrev:xxargs: just ja det är ju rent bly, inte bra att det oxideras nej.
...så behövs det i princip aldrig fyllas på med vatten heller.
det stora pysslet är när man skall återställa det hela vi drifttagning igen då exakt borttagen syramängd nu skall tillbaka utan att plattorna visas för luften/syre etc. - det är inte att bara hälla i beräknad mängd konc. syra liksom och tro att det bladar sig utan tråkiga effekter - konc. svavelsyra måste röras ut i destillerat vatten enligt SIV-conceptet - svalna och sedan hällas i.
har man ren kvävgas/argon/kolsyra så kan man försöka fylla cellutrymmet med denna när man tappar ut den destillerade vatten för utblandning sas.
