LCD touchscreen Lampknapp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Meecrob

LCD touchscreen Lampknapp

Inlägg av Meecrob »

Hade en idé om att göra en lampknapp av en liten touchscreen lcd eller touchscreen på en lcd kanske man ska säga.

Hade tänkt att ha en liten lcd skärm 3-4", touchscreen på den och styra allt med ett fox board eller liknande på baksidan.
Det ska vara ett grafiskt interface och även ha en ir-sensor för att kunnna tända/släcka med fjärrkontroll. Antar att det behövs nån sorts digital switch till lampan. Hade också tänkt att implementera nån sorts starta musik knapp också (tänkte koppla till servern).

Så frågan är var får jag tag på små lcd skärmar för inbyggnad och touchscreens till dem. Även en digital switch kan vara bra med tips om men det finns väl på elfa.

tack på förhand
knugen

Inlägg av knugen »

Tekniken i en bel.dimmer är väl en god bit på vägen. Sen går det väl använda ett relä till lampkretsen. För det är väl "tvåhåliväggenström" som vi pratar om?
Tänk att ha en stapel på displayen som man dimra med fingret!!!

Detta har antagligen inte hjälpt dig, men förhoppningsvis satt lite griller i huvudet! :D
Kanske lampknapp 2.0 har en dimmerfunktion?
Meecrob

Inlägg av Meecrob »

Dimmer med fingret hade jag också funderat på och kommer nog vara med.
Detta kan ju bli med många olika funktoner.
Det måste ju vara en digital switch, är inte vanliga switchar/dimmrar helt analoga?

Det är vanlig 2 hål i väggen ström ja.

edit till mitt föregående inlägg:

Är nog en tft display jag är ute efter?
knugen

Inlägg av knugen »

Ok.. jag erkäner. Detta är lite utanför mitt kunnande. MEN jag kan använda google samt forumets sökfunktion.. ;)

Jag hittade bla. den HÄR tråden som står mycket matnyttigt i för din del. Låter som ett skoj projekt.. Glöm inte att dokumentera!

EDIT: tilläg. Man skulle kanske kunna använda någon slags "stepping" med hög upplösning för att brygga mellan A och D. Det blev till och med kinesiska för mig men vad jag menar är att man dimmrar i flera små steg i stället för helt steglöst som med en pot eller vad man nu använder. Men å andra sidan vad vet jag :)
Skriv svar