Var inne en snurr på DealExtreme efter några batterier nyligen och råkade på detta typ av fluss:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4697
Tänkte jaja det är väl något skit och var väldigt nära att bläddra förbi när jag såg ordet "Colophony" i beskrivningen och kopplade detta direkt till kolofonium. Har sett nämnas för fluss i vissa lödtenn men inte använt något tenn som innehållit det så vitt jag vet. Tänkte dock att detta kanske inte är rent skit ändå utan kanske går att använda till ej petiga ej kritiska lödsammanhang så man inte behöver slösa på det dyra flusset utan kanske då kan använda detta istället.
Någon som kanske möjligen har någon koll på detta?
Kostar ju en skitsumma att testa men jag vill ju inte tex riskera att förstöra tex järnpläteringen på lödspetsen eller så eller om det tex kanske är lätt surt av sig så det är korrosivt för elektronik.
Är detta typ av fluss på DX något användbart?
Jag har testat det där flusset och jag kan inte rekomendera det!
Tanken är att man krossar det till småbitar och löser det med T-röd men det är skitsvårt att lösa upp det.
Sen så är skiten bara "löslig" i alkohol så om du får vätskeblandningen på händerna och försöker tvätta med vatten så stelnar det.
Allt blir klibbigt och äckligt och det är helt omöjligt att få bort!
Jag talar från egen erfarenhet...
Om du mot förmodan ändå vill tillverka det så se till att använda engångshandskar och plastkärl mm som du inte är rädd om.
Men när du väl fixat det så funkar lösningen rätt bra, men jag tror det inte är så bra för spetsen. Se till att tvätta den noga. Plus att det luktar skit om flusset när det blir varmt!
Tanken är att man krossar det till småbitar och löser det med T-röd men det är skitsvårt att lösa upp det.
Sen så är skiten bara "löslig" i alkohol så om du får vätskeblandningen på händerna och försöker tvätta med vatten så stelnar det.
Allt blir klibbigt och äckligt och det är helt omöjligt att få bort!
Jag talar från egen erfarenhet...
Om du mot förmodan ändå vill tillverka det så se till att använda engångshandskar och plastkärl mm som du inte är rädd om.
Men när du väl fixat det så funkar lösningen rätt bra, men jag tror det inte är så bra för spetsen. Se till att tvätta den noga. Plus att det luktar skit om flusset när det blir varmt!