Problem med elmotor [Bilder]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jola Bero

Problem med elmotor [Bilder]

Inlägg av Jola Bero »

Har problem med en elmotor som jag vill få att gå åt olika håll, jag använder mig av två olika kretsar som använder sig av totalt fyra reläer samt två brytare, en krets får motorn att gå åt ena hållet med hjälp av två reläer och en brytare, den andra kretsen är polvänd och får motorn att gå åt andra hållet...
problemet är att båda kretsarna fungerar som dom ska, har kollat allt med multimeter, motorn fungerar oxå men efter att man kört den ett tag så slutar den att gå åt ena hållet, reläerna slår och motorn går åt ena hållet men vägrar att gå åt det andra.
hur kontrollerar man detta på lättaste sätt? jag är nästan säker på att felet ligger i motorn..
Senast redigerad av Jola Bero 15 april 2008, 17:36:20, redigerad totalt 2 gånger.
peter555

Inlägg av peter555 »

Vad är det för motor ? Har du ett schema ?
Jola Bero

Inlägg av Jola Bero »

Motorn är en vindrutetorkar motor. Schema nedan:

Jag kan inte rita kopplingsscheman för fem öre så var snäll å klaga inte på att det ser ut som fan :) Strömbrytarna längst ner i mitten är egentligen microbrytare fast vi använder bara 2 av kontakterna på dom. Reläerna fungerar och slår till men när vi kört motorn ett tag så vill den bara snurra åt ena hållet.

Bild
Senast redigerad av Jola Bero 15 april 2008, 17:35:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

En vindrutetorkarmotor är oftast byggd för att endast gå åt ett håll. Borstbryggan är inte ”nollställd” d v s kolen sitter inte symetriskt i förhållande till fältlindningarna (eller magneterna om det är en PM motor) det gör att den inte blir speciellt stark åt ena hållet. Även växeln är byggd att snurra åt ett håll, snäckskruven har ofta inget axiallager i ena riktningen vilket gör att ankaret (rotorn) förskjuts och kan ta i någonstans och på så sätt bromsa ner hastigheten helt eller delvis.
Jola Bero

l

Inlägg av Jola Bero »

Senast redigerad av Jola Bero 9 april 2008, 21:40:35, redigerad totalt 1 gång.
Jola Bero

Inlägg av Jola Bero »

Tack för svaret, då förstår jag varför det inte fungerar.

Någon som har tips på en motor som kan användas istället? Ska gå på 12v och ska användas för att dra runt rattstången på en bil, ska helst inte kosta mycket eller allra helst ingenting alls :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hm, har annvänt åtskilliga vindrutetorkarmotorer som servomotorer och förutom att man får modda ena kolets anslutning eller isolera motorn har jag alldrig haft problem med olika krafter på rotationsriktningarna

det finns ofta ens tällskruv för motoraxlen så man får mindre glapp, och dom slits mera om man kör dom åt fel håll, men det har jag vetat om och tagit med ro
Jola Bero

Inlägg av Jola Bero »

ok låter ju bra om dom går att modifiera, vad är det man ska titta efter när man öppnar upp motorn, hur sitter kolen olika? och framförallt hur ska dom sitta för att det ska fungera att köra den åt två håll, den behöver inte hålla ihop speciellt länge, 30min drift räcker
Jola Bero

Inlägg av Jola Bero »

Här är lite bilder på hur kolen sitter placerade. Hur ska vi modifiera dom för att man alltid ska kunna få motorn att gå åt båda hållen?

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag ser inte något som direkt säger att det inte skulle gå att köra motorn i sig på båda hållen bara genom att ändra polaritet, hur det sedan är med det mekaniska kan jag inte yttra mig om då jag inte vet hur denna är uppbyggd. Dock blir hela motorn spänningsförande om du kopplar tvärtom det då den negativa polen är kopplad till höljet, men det går att tex koppla bort det från höljet och drar en enskild kabel för den polen om det skulle behövas.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp, det är det jag gjort på en dom jag velat styra lätt, klippt den som jordar och satt den på en kabel som går ut
Jola Bero

Inlägg av Jola Bero »

Vi tror att vi kommit på vad som är felet, nämligen att motorn inte är lagrad åt ena hållet vilket gör att den då nyper. Är det någon som har nån idé på en hyfsat lättillgänglig motor som vi kan använda istället? :?
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Bygde om en tramptraktor för massa årsedan åt en polares grabb. Anväde då en torkarmotor från en mercedes 123-karrossen. Funkade rolex åt båda håll. Dessutom fick vi hög/låg hastighet "gratis" då motorn hade 2 hastigheter inbyggt.

Till min bioduk har jag en mindre torkarmotor från okänd bil (låg i farsans reservdelslager) den funkar också åt båda håll.

Mitt tips, åk till en bilskrot och be att få testa nån motor du tycker ser bra ut i storlek.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Får inte ihop någon bild på "inte lagrad åt ena hållet", inte lagrad i ena änden eller?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jola Bero skrev:Vi tror att vi kommit på vad som är felet, nämligen att motorn inte är lagrad åt ena hållet vilket gör att den då nyper. Är det någon som har nån idé på en hyfsat lättillgänglig motor som vi kan använda istället? :?
Det var det jag försökte förklara i en tidigare post.

Betr. kolen så är det inte det inbördes läget mellan kolen som har betydelse utan magnetiseringsvinkeln d v s kol/ankare i förhållande till fältmagneterna eller lindningarna vilket det nu är i detta fall.

Jag brukar kalla det för nollställning, men det har kanske ett mera korrekt namn. Det påverkar hur motorn jobbar i respektive rotations riktning. En del motorer går väldigt tungt i "fel" riktning och blir fort överhettade. Det finns förstås hundratals olika modeller av torkarmotorer så det är inte någon exakt vetenskap. :)
Skriv svar