Bygga om trådlöst till trådbundet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bobo G

Bygga om trådlöst till trådbundet?

Inlägg av Bobo G »

Jag har en lite udda fundering kanske kan tyckas i dagens alltmer trådlösa samhälle.
Jag skulle vilja bygga om en sk cardsplitter, alltså en sändare med ett antal mottagare för att möjligöra delning av kort till decoder typ Boxer.
Tanken är att köpa ett färdigt kit med en sändare och 3-6 mottagarkort men istället för att använda trådlös överföring vill jag dra kabel, finns det ett enkelt sätt att göra detta? typ - ersätt antennen med en kabel - eller är det betydligt krångligare? :?:
mcdanne82
EF Sponsor

Inlägg av mcdanne82 »

Första funderingen som dyker upp är: Varför, är det för långt emellan boxarna eller annan orsak?
Bobo G

Inlägg av Bobo G »

Jag misstänkte att den frågan skulle dyka upp, det är inte bara radiovågs paranoia. Sändaren kommer stå i källaren och huset är tre våningar högt, jag tror helt enkelt inte det kommer fungera ngt vidare, problem med trådlösa telefoner har visat detta tidigare...

// Bobo
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det går säkert utmärkt att ersätta antennerna med lämplig koaxialkabel och filter, men du måste ta reda på vilken frekvens dom sänder på och helst vilken impedans det ska vara på antennanslutningen
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Man kanske inte ens behöver ansluta koax-kablarna fysiskt till varandra, utan bara skala upp dom lite i ändarna & låta dom ligga bredvid varandra!.
Bobo G

Inlägg av Bobo G »

mrfrenzy skrev:Det går säkert utmärkt att ersätta antennerna med lämplig koaxialkabel och filter, men du måste ta reda på vilken frekvens dom sänder på och helst vilken impedans det ska vara på antennanslutningen
Ok, den cardsplitter jag kikat på sänder på 900MHz men det finns ju andra versioner som ligger på 2,4GHz också, är ngn av dessa att föredra?
Det där med impedansen är lite överkurs för mej, hur kolla detta?

//Bobo
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Finns annars färdiga kabelbundna cardsplitters.
http://www.cardsplitter.com/

(har ej testat själv)
Bobo G

Inlägg av Bobo G »

Tack för länken "ristomemo", efter lite letande där hittade jag en pdf som visar hur dom ansluter korten direkt på rf-kabeln och kör kortkommunikationen parallellt med TV-mottagarna.
Hittade nyss en nätverksversion som också såg intressant ut men då krävs även en kortserver samt att "slavkorten" är orimligt dyra, 1400:-/st
En trådlös SmartWi med 3 st slavar kostar 1400:- för hela paketet.
//Bobo
Skriv svar