Gå från 4-20 mA till 0-10V med hög noggrannhet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag ska försöka....

Tanken med att ha optokopplare på ingångarna är att varje ingång blir helt separerad från de andra. Altså finns det ingen koppling mellan minus ingångarna på de olika portarna. (eller plusingången för den delen)

Så om vi tex har två helt olika givare som ger 4-20mA ut matade från samma DC matning kommer de ha samma "nolla". Om då 4-20mA utgångarna är konstruerade lite olika så att den ena givarens minustråd är direktansluten till den gemensamma dc nollan och har regleringen mellan matningen och utgående plusledningen. Den andra givaren har anslutit plus direkt till matningen och reglerar på "-" ledningen.

Om du då ansluter dessa två givare till ett kort utan isolerade ingångar har du helt enkelt lagt till mätmotstånd mellan + och - matningen på de två givarna och ganska säkert kommer du mäta en bra mycket högre ström än 20mA, vilket är olämpligt.

Nu finns det säkert rekomendationer om hur man bygger en bra 4-20 mA utgång, men rätt troligt följer inte alla dessa.. Det kan funka utan isolerade ingångar, men vågar du prova? :)

Hoppas det klarna lite, annars kommer säkert någon annan med en bra förklaring snart :)
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Jo, det klarnade en del (tror jag).

Rätt många av National Instruments insamlingskort (som är de jag använder) har möjligheten att välja mellan differential (varje kanal har sin egen + och -) och single ended-ingångar (alla kanaler har gemensam -). Som jag förstår det så ger differential samma effekt som beskrivs ovan?

Innebär det här (jag är lite trött så här på måndagseftermiddagen, så ha överseende om jag tänker galet) att jag, om jag kör med optokoppling av signalerna, kan använda gemensam nolla i mätkortet (dvs single ended) och slippa oroa mig för problem?

Isåfall kan det ju motivera en del av kostnaden för optokopplingarna, om det innebär ett mer effektivt utnyttjande av mätkorten.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Differentiala ingångar löser ditt problem med att ha signalerna flytande från jord. Men du får inte galvanisk isolation med diferentiala ingångar.

Vill du ha galvanisk isolation är det optokopplare som gäller med minskad linjarietet som följd. Dessutom kan du räkna med att tillförlitligheten (MTBF) för systemet minskar när du kopplar in optokopplare. För att skydda optokopplarna från transienter får du alltså skydda dom ordentligt.
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Men gäller det omvända: Dvs löser optokopplare problemet med att ha signalerna flytande från jord, även om jag inte har differentierade ingångar på mätkortet?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ja, du kan använda gemensam nolla i mätkortet (dvs single ended) om du isolerar galvaniskt med optokopplare. Men den lösningen för med sig dom tidigare nämnda nackdelarna.
Jag har gjort så i en anläggning där vi hade problem med åska. Hur vi än skyddade anläggningen rasade den. Vi fick mera problem med optokopplarna, men det blev billigare totalt sett. Istället för trasiga instrument som kostade tusentals kr att fixa, byte vi bara optokopplare. Det var dessutom så enkelt att vem som helst kunde jacka in nya optokopplare. I det fallet gjorde vi om vissa 4-20mA till V-F omvandlare så att vi kunde pulsa optokopplarna. På det viset kunde vi skydda transmittrarna också.
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Tack för det svaret, men hur menar du med att ni gjorde om vissa till V-F-omvandlare och pulsade?

Jag tänker mig att använda något sånt här:

http://www.phoenixcontact.se/local_cont ... _pi_se.PDF

(Sid 29 i dokumentet)

Verkar det lämpligt? Eller är det nåt annat jag ska ha? Vad finns det för leverantörer och vad brukar man benämna komponenten?
peter555

Inlägg av peter555 »

Du måste ha en rejäl budget om du tänkt dig att använda Phoenix.
Användarvisningsbild
miklon

Inlägg av miklon »

Jag har dålig koll på priser, vad finns det för alternativ som är billigare då?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Anläggningen jag beskrev var extrem, flera km ledningar i åskrik terräng. Tror ej att du behöver så extremt skydd, om du ens behöver skydda mot åska. Är det åskproblem idag? Det kanske är åskledare och riktiga jordlinor som behövs!

Det bästa brukar vara så enkla anläggningar som möjligt. NI-daq brukar vara prisvärda. Diffingångar med resistorer på skruvplintar. Det kan finnas många anledningar att satsa si och så men att ta raionella beslut kräver specar, krav och kunskap om anläggningen.
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

Andax har losningen for dig.

Omvandlare kommer kosta dig 50.000kr. Minst.
Skriv svar