Tryckgivare?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
sundelin

Tryckgivare?

Inlägg av sundelin »

Vill ha en givare som sänker ohm tal vid högre belastning (bar), finns det?
Värdena som gäller är 0-1,2 bar somreglerar ohm 1000-300ohm. Kan nån komma på en sån givare eller kan man bygga nån typ av krets för detta?
peter555

Inlägg av peter555 »

Är inte simpla oljetrycksgivare för bilar av den konstruktionen ?
sundelin

Inlägg av sundelin »

Har kollat en del givare men inte hittat med rätt värden...
Dom oljetrycksgivare jag hittat värden på är ca 0-3psi 0-5ohm 3-7psi 13-26ohm 45psi 55-83ohm stämmer ju inte alls med vad jag vill ha ut =)
Nihilim

Inlägg av Nihilim »

Ska du sampla sensorn med en mikrokontroller eller bygger du med analogelektronik?
sundelin

Inlägg av sundelin »

Hmm sampla vadå? Vill kontrollera bränsle matningen och det kan jag göra genom att förändra motståndet högre tryck -> lägre ohm = Mer effekt. Sen hur jag ska lyckas få till det... Kom med förslag om nån har nått. Hade varit smidigt med en givare. Kan sätta fast motstånd men vill helst bara ha ut den högre bränsle mägden när den behövs som mest.
peter555

Inlägg av peter555 »

Du har alltså en burk som vill ha en resistansändring mellan 300 ohm och 1 k för att göra det du vill ?

En FET som du styr gatespänningen på borde funka, då kan du ha vilken givare som helst.
sundelin

Inlägg av sundelin »

Hmm Kan du förklara mer? Är ny på detta ju...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

förklara hellre varför du vill ha just dom värdena du skrev

du kan troligtvis alldrig få tag i något som stämmer rakt av om det inte tillverkas för något speciellt, och då är någon annat tillvägagångsätt oftast smidigare, och då måste vi veta var,när,hur och varför på hela inkopplingen
sundelin

Inlägg av sundelin »

Vill ha just dom värdena för att jag testat fram dom. Har kopplat in en potentiometer som jag justerat. Och funnit dessa värden vara bra.
Så det jag vill testa är ju att låta turbo trycket styra hur mycket bränsle som matas på. Finns det annan nån annan möjlghet att få fram detta så är jag öppen för förslag! Potentiometern som kostade en 10:a ökade säkert effekten med 30%
Nihilim

Inlägg av Nihilim »

Om du använder en mikrokontroller som samplar tryckgivarens utsignal kan du sedan behandla din signal digitalt. När du filtrerat och nivåomvandlat kan du skicka ut en ny signal till ditt ställdon som gör det du vill.
sundelin

Inlägg av sundelin »

Låter ju enkelt för dig iaf :), men hur svårt kan det vara för nån som inte riktigt förstår vad du menar? Kan man hitta nån info om hur detta skulle kunna genomföras?
peter555

Inlägg av peter555 »

Du har ju inte förklarat vad du har för något eller svarat på min fråga, så det går bara att gissa. Med FET menar jag detta.

http://graffiti.virgin.net/ljmayes.mal/comp/vcr.htm
knugen

Inlägg av knugen »

Nihilim skrev:Om du använder en mikrokontroller som samplar tryckgivarens utsignal kan du sedan behandla din signal digitalt. När du filtrerat och nivåomvandlat kan du skicka ut en ny signal till ditt ställdon som gör det du vill.
Detta är no grejen för dig sundelin. OM det inte är så att du har ett insprutningssystem som går att justera i din BIL. Då borde det vara enklare att läsa på lite om det och köpa en trycksensor(MAPsensor i bilvärlden)från elfa alt. och rätta dig efter värdena som den ger.
Som jag förstår det så är det en turbomotor som justerar bränsletrycket utefter trycket i insugningsröret. Om det inte är en bil med en eftermarknadsinsprutning så måste du nog bygga en egen liten hemlig låda.
Enkla vägen är att helt enkelt sätta ett motstånd på tryckgivaren som du har. Den svåra vägen som du tycks vilja gå är den "hemliga" lådan.
För om jag har förståt det rätt så vill du minska motståndet i kretsen exponensiellt gentemot luftrycket(givarsignalen). Alltså du vill ha högt motstånd i givaren tills du komer till en viss gräns då vill du att motståndet skall minska mer än det gör normalt. korrekt?

DOCK så tror jag att trycksensorn/givaren du har är av typen som modifierar en spänning. (så fungerar dom flesta givarna av den här typen)
Och varför tror jag det då? Jo på grund av att du vill ha lägre motstånd ju högre tryck du får. En MAPsensor/trycksensor fungerar på det sättet att den ger högre spänning ju mer tryck som den utsätts för.(i själva verket så jämför den differansen mellan atmosfärstryck och trycket i insugnungsröret)
Då borde man kunna ändra spänningen med en analog krets... kanske en OP eller något liknande. Dock så kan jag näst intill inget om elektronik så det lämnar jag därhän.

OM detta^^inte är fallet så har jag lagt ner massa tid på att försöka klura ut vad du VILL göra för att kunna hjälpa dig. Detta är otroligt jobbigt, störande och skulle inte uppstå om du kunde förklara ditt problem mer grundligt.
Bortse från alla stavfel och konstiga menningsuppbygnader... jag e trött!

Ref
sundelin

Inlägg av sundelin »

Till att börja med är det en diesel, och när jag har motståndet där lurar jag pumpen att den ger mindre bränsle. Denna modden blir på sidan om ordinare styrning för pumpen. Pumpen kan säkert leverera 200% över std. Men jag behöver göra en hel del mer åt motorn för att kunna dra nytta av det.
För tillfället har jag bara denna modden som effekt ökning och för att testa om det funkar med tryckstyrning. Behövs det mer info?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Om det är common rail så kan du spara soppa genom att höja trycket, är det inte det du vill?
Skriv svar