Hur styr man en 7 Segments klocka?
-
Hur styr man en 7 Segments klocka?
Hallå hallå. Jag har fått några LED klockar av SAS. Den verkar rätt så simpel. Det har fyra siffor som kan visa tiden. Varje siffra består av sju segment.
Det har en anslutning med åtta kontakter på baksidan där det står
+
CL
-
S
D
-
+
-
Som jag förstått det är CL Clock. Med vad menas med S och D? D borde väl rimligtsvis vara Data? Av anslutningarna att döma verkar den iaf vara seriel=)
Den har den 6 Chip på sej
3 Stycken MC14511BCP BCD-To-Seven Segment Latch/Decoder/Driver
1 Stycken TC4511BP BCD-To-Seven Segment Latch/Decoder/Driver
Av dom fyra ligger det en i varje Siffra. Som jag fattar så är det de sista "steget" i kretsen som tänder och släcker varje segment i sifforna
Utöver dom är det:
1 Stycken MC14020B 14-Bit Binary Counter
1 Stycken TC4049BP HEX Buffer/Converter
Som jag tyvär inte riktigt förstår mej på.
Jag vill ju förstås kunna använda den här och koppla in den på enklast möjliga sätt. Vilket jag antar blir via parrallel porten eller serieporten. Men jag vet inte riktigt hur. Och jag har inte tillräckligt med kunskaper för att kunna lista ut det heller. Kommer jag behöva någon "omvandlare" som gör om RS232 till något som är kompatibelt med kretsarna på klockan?
Och hur fungerar det med CL (clock). Måste den vara regelbunden eller skulle det fungerar med en mjukvaruklocka som använda en utgång på parrallel porten tll exempel? Som jag fattat det så behöver det inte vara regelbundet utan chippet kommer bara ta emot nya värden så fort CL byter värde. Oavsett regelbundenheten
Hur skulle själva kommunikationen se ut mellan klockan och dator? Är det svårt att skicka signaler till den? eller är det bara konvertera talen till Binära och skicka ut?
Någon som kan får gärna förklara lite för mej hur det fungerar som.
En bild av klockan, Tillverkar av "Best AB": (Jag postar som en länk pga storleken som krävs för att kunna läsa av chippen)
http://img237.imageshack.us/img237/9559/klockanqa8.jpg
Det har en anslutning med åtta kontakter på baksidan där det står
+
CL
-
S
D
-
+
-
Som jag förstått det är CL Clock. Med vad menas med S och D? D borde väl rimligtsvis vara Data? Av anslutningarna att döma verkar den iaf vara seriel=)
Den har den 6 Chip på sej
3 Stycken MC14511BCP BCD-To-Seven Segment Latch/Decoder/Driver
1 Stycken TC4511BP BCD-To-Seven Segment Latch/Decoder/Driver
Av dom fyra ligger det en i varje Siffra. Som jag fattar så är det de sista "steget" i kretsen som tänder och släcker varje segment i sifforna
Utöver dom är det:
1 Stycken MC14020B 14-Bit Binary Counter
1 Stycken TC4049BP HEX Buffer/Converter
Som jag tyvär inte riktigt förstår mej på.
Jag vill ju förstås kunna använda den här och koppla in den på enklast möjliga sätt. Vilket jag antar blir via parrallel porten eller serieporten. Men jag vet inte riktigt hur. Och jag har inte tillräckligt med kunskaper för att kunna lista ut det heller. Kommer jag behöva någon "omvandlare" som gör om RS232 till något som är kompatibelt med kretsarna på klockan?
Och hur fungerar det med CL (clock). Måste den vara regelbunden eller skulle det fungerar med en mjukvaruklocka som använda en utgång på parrallel porten tll exempel? Som jag fattat det så behöver det inte vara regelbundet utan chippet kommer bara ta emot nya värden så fort CL byter värde. Oavsett regelbundenheten
Hur skulle själva kommunikationen se ut mellan klockan och dator? Är det svårt att skicka signaler till den? eller är det bara konvertera talen till Binära och skicka ut?
Någon som kan får gärna förklara lite för mej hur det fungerar som.
En bild av klockan, Tillverkar av "Best AB": (Jag postar som en länk pga storleken som krävs för att kunna läsa av chippen)
http://img237.imageshack.us/img237/9559/klockanqa8.jpg
-
Jaha. Är det till och med så avancerat? Jag trodde nästan det skulle gå att få fram hur den är kopplad bara med hjälp av att veta komponentera. Kan det vara så många sätt den är kopplad på? Jag kan ju alltid försöka få ned på papper hur den är kopplad. Men det är rätt så svårt. Den är kopplad på ett konstigt sätt. Iaf ovanligt. På framsidan går det bara vågrätta linjer. och på baksidan bara horizontella.
Det är vad jag skulle göra iallafall, eller citera Charlie Brown: "Try not to have fun - this is supposed to be educational"
Börja med att rita upp 4020, 4049 på ett stort papper sedan ritar du hur trådarna går från ben till ben på kortet, sedan ritar du rent. Det är dessa två och ingången som är intressant, de övriga drivs bara därifrån och dessutom är de fyra säkert likadana.
Annars fegar du ur och kontaktar tillverkaren och ber snällt om ett schema
Börja med att rita upp 4020, 4049 på ett stort papper sedan ritar du hur trådarna går från ben till ben på kortet, sedan ritar du rent. Det är dessa två och ingången som är intressant, de övriga drivs bara därifrån och dessutom är de fyra säkert likadana.
Annars fegar du ur och kontaktar tillverkaren och ber snällt om ett schema

-
Nej det kanske inte är ovanligt. Bara ovanligt för mej. Men jag har ju mest sett med avancerade saker som mobiltelefoner och moderkort och där funkar nog inte såna där dragningar så bra. Men nu när jag har förstått hur det fungerar så verkar det ju inte så komplicerat. Borde inte vara så svårt att se hur det är draget.vfr skrev:Ovanligt???
Har du verkligen kollat kopplingen eller drog du den slutsatsen för att det var vågräta resp. lodräta ledningsbanor?
Detta är ett väldigt vanligt sätt att dra ledningar! Isåfall inget ovanligt! Eller vad menar du annars med ovanligt/konstigt?
Det var en person som pratade om kretskort en gång. Han sa att en del gör så för att ledningarna inte ska dra i kortet så att det blir böjt.
Det är klart... Om man böjer en pappersbit mellan fingrarna så är det jättesvårt att böja den bakåt åt andra hållet. Så det kanske stämmer.
Men jag vet inte om jag har sett ett böjt kort nån gång. Jo... Såna där bruna med banor på. Men dom var böjda åt andra hållet.
Översidan var lite ihopdragen, som om kopparbanorna skulle ha töjt ut undersidan. (Eller som om korten var bitar från en jättestor rulle.
)
Jag vet inte om det beror på banorna, eller på att dom hade legat konstigt. En del såna kort är ju alldeles raka när man får dom...
Det är klart... Om man böjer en pappersbit mellan fingrarna så är det jättesvårt att böja den bakåt åt andra hållet. Så det kanske stämmer.
Men jag vet inte om jag har sett ett böjt kort nån gång. Jo... Såna där bruna med banor på. Men dom var böjda åt andra hållet.
Översidan var lite ihopdragen, som om kopparbanorna skulle ha töjt ut undersidan. (Eller som om korten var bitar från en jättestor rulle.

Jag vet inte om det beror på banorna, eller på att dom hade legat konstigt. En del såna kort är ju alldeles raka när man får dom...
Det där är till att börja med säkert inte ens en "klocka"
Varför göra en klocka med olika färg på timmar och minuter?
Det kanske vi led-fetischister skulle göra men inte i en "riktig" produkt.
Sedan så ser kortet *väldigt* mycket ut som dom där "kallelsesignalerna" som ofta finns på sjukhus, där två gröna siffror visar mindre brådskande larm och två röda för brådskande larm. Och så summern för "pip-signalen" vid brådskande larm...
Ta ett kort på baksidan av kortet oxå så lär det väl inte vara några större problem att reda ut vilka signaler som är till vad och hur den skall kopplas in...
Med tanke på kretsarna så är det ju helt klart något i stil med
1) En signal tömmer räknaren
2) klocka upp så många pulser som behövs för att visa det som skall visas.
3) en tredje singal lägger ut det som skall visas.
Det finns ju ingen logik för att räkna tid på kortet så vill man göra det så får det ligga i den externa elektroniken.
//B1N4RY
Varför göra en klocka med olika färg på timmar och minuter?
Det kanske vi led-fetischister skulle göra men inte i en "riktig" produkt.
Sedan så ser kortet *väldigt* mycket ut som dom där "kallelsesignalerna" som ofta finns på sjukhus, där två gröna siffror visar mindre brådskande larm och två röda för brådskande larm. Och så summern för "pip-signalen" vid brådskande larm...
Ta ett kort på baksidan av kortet oxå så lär det väl inte vara några större problem att reda ut vilka signaler som är till vad och hur den skall kopplas in...
Med tanke på kretsarna så är det ju helt klart något i stil med
1) En signal tömmer räknaren
2) klocka upp så många pulser som behövs för att visa det som skall visas.
3) en tredje singal lägger ut det som skall visas.
Det finns ju ingen logik för att räkna tid på kortet så vill man göra det så får det ligga i den externa elektroniken.
//B1N4RY
Seriella displayer.
Pinnarna bör vara enligt följande (om man följer de standarder som tycks finnas).
CL = Klocka
D = Data
S = Chip Select
S-Pinnen används för att adressera displayen, dvs för att kunna klocka in data.
Huruvida S-Pinnen är Aktiv hög eller aktiv låg, är svårt att veta.
Data klockas synkront med klockpulsen.
Exakt hur det klockas in får du exprimentera med.
Du kan troligen använda en återfjädrande tryckknapp för att generera klockpulserna, samt en annan brytare för att skapa "Data".
Binärräknaren används troligen för att kunna addressera respektive display, men det får du nästan försöka rita dig fram till.
Pinnarna bör vara enligt följande (om man följer de standarder som tycks finnas).
CL = Klocka
D = Data
S = Chip Select
Du kan troligen använda en återfjädrande tryckknapp för att generera klockpulserna, samt en annan brytare för att skapa "Data".
Binärräknaren används troligen för att kunna addressera respektive display, men det får du nästan försöka rita dig fram till.
-
B1n4ry:
Du har nog helt rätt. Jag har egentligen aldrig tänkt så långt:P Det vore ju väldigt udda om det verkligen var en klocka eftersom den har röda och gröna partier.. Det fanns dock klockor där som är i stort sett likadana så jag har aldrig tänkt tanken att det skulle vara något annat. Antog att dom nya hade ersatt dom här som verkar gammla.
Mer bilder:
http://img247.imageshack.us/img247/1162/86626657qt1.jpg
http://img247.imageshack.us/img247/1817/36881228cc8.jpg
På baksidan av huvudkortet finns det inget av intresse
Du har nog helt rätt. Jag har egentligen aldrig tänkt så långt:P Det vore ju väldigt udda om det verkligen var en klocka eftersom den har röda och gröna partier.. Det fanns dock klockor där som är i stort sett likadana så jag har aldrig tänkt tanken att det skulle vara något annat. Antog att dom nya hade ersatt dom här som verkar gammla.
Mer bilder:
http://img247.imageshack.us/img247/1162/86626657qt1.jpg
http://img247.imageshack.us/img247/1817/36881228cc8.jpg
På baksidan av huvudkortet finns det inget av intresse
-
TomasL skrev:Seriella displayer.
CL = Klocka
D = Data
S = Chip Select
Okey. Då förstår jag lite bättre. Jag kollade nu på kortet och "S" ledningen går först till HEX BUFFER. sen vidare till summer och den där lilla vridraten(Dom är parrallel med varandra alltså) som jag antar ställer in summerljudet på något sätt. Så jag ska testa nu om summern helt enkelt låter om man kopplar på en etta eller en nolla där. Vilken spänning är lämplig att använda?. 0 nolla och 5 för en etta borde väl vara lämpligt som jag förstått det?
Kommer man inte få problem med studsar om man bara kopplar in en vanlig strömbrytare?
-