Jag är i veckorna med och sätter upp en teaterpjäs,
RUR av Karel Čapek, vilket är en Sci-Fi-Pjäs från 1920-talet.
http://jerz.setonhill.edu/resources/RUR/
http://en.wikipedia.org/wiki/R.U.R._(Ro ... al_Robots)
Hur som helst så fick jag en helt sjuk ide, det är nämligen så att min
roll i pjäsen dör av att han blir elektrifierad av ett elstängsel spänningsatt
direkt från öns högspännings-generatorstation enligt Čapek's manus.
Rollfiguren smiter ut från huvudscenen för att förhandla med en robotarme
och försöka köpa sig fri, och dör ett par minuter senare på en liten sidoscen.
Vad tror ni om att försöka låna in en högspänningsgenerator av något slag, i stil med en medelstor teslaspole, och sedan sätta på sig armlånga kopparnätshandskar jordade med en ordentlig ledare och att sedan "dra" ut ett par streamers från högspänningskällan som man aktiverar med en fotpedal, släppa fotpedalen, och falla ihop en meter eller två därifrån.
Det skulle kunna skapa en enormt häftig effekt och borde vara helt ofarligt om man förbreder sig med rätt säkerhetsanordningar.
Föreställningen är på helgen om tre veckor i bromma.
Vad tror ni?
Högspänningsblixtar som Teatereffekt (Tesla?)
Anledningen till att funderingen ens har tagit sig till detta stadium är just att det är jag själv som ska spela och känner att det går att genomföra på ett säkert sätt om man inte tar i med allt för stora grejor, 20-30cm streamers skulle räcka gott för att få till effekten, kanske förstärkt med ett stroboskop på marken brevid.
Jag har möjlighet att sy handskar med finmaskigt kopparnät och dubbla jordledare, om det behövs kan jag dra en extra jordkabel ut till ett temporärt uppsatt jordspett utanför.
Kan även ha gummihandskar under kopparhandskarna som isolering
Och ja, sidoscenen är mörk, men nej, en "plasmakula" skulle inte alls ge i närheten rätt effekt om det är en sådan du tänker på, i så fall är det mkt bättre med bara ett stroboskop.
Jag har möjlighet att sy handskar med finmaskigt kopparnät och dubbla jordledare, om det behövs kan jag dra en extra jordkabel ut till ett temporärt uppsatt jordspett utanför.
Kan även ha gummihandskar under kopparhandskarna som isolering
Och ja, sidoscenen är mörk, men nej, en "plasmakula" skulle inte alls ge i närheten rätt effekt om det är en sådan du tänker på, i så fall är det mkt bättre med bara ett stroboskop.
Det låter ju jäkligt coolt men frågan är väl om man ser blixtarna över huvud taget om man kör en strob samtidigt? Om man skiter i stroben då? Tja, då får man antagligen en mindre effektfull presentation än med strob och utan blixt.
Så känner jag i alla fall =). Se för guds skull till att filma spektaklet om det nu blir någon blixt!
MVH
/Tottish
Så känner jag i alla fall =). Se för guds skull till att filma spektaklet om det nu blir någon blixt!
MVH
/Tottish
I fallet med strob så skulle man ju dra ut ett par streamers med båda händerna tills dom släpper och sedan skicka ett par blixtar med strobben, så man fortfarande får se blixtarna.
Anledningen till att jag skriver detta var mest för att bolla iden med er och se vad ni säger, troligtvis lär jag ändå köra standardversionen med en strobb i slutändan, men det var en så häftig ide ^_^
Anledningen till att jag skriver detta var mest för att bolla iden med er och se vad ni säger, troligtvis lär jag ändå köra standardversionen med en strobb i slutändan, men det var en så häftig ide ^_^