D/A omvandlare, singel end ut?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
G-man
EF Sponsor

D/A omvandlare, singel end ut?

Inlägg av G-man »

Är sugen på att bygga D/A omvandlare till att ha ut till högtalarna så att avkodningen sker invid förstärkaren.

Känner någon till en D/A omvandlare för toslink/coax signalen från en CD till analog med en singel end singnal ut?

Förstäkaren som har börjat byggas är av Singel end typ, inte mycket effekt och en massa värme men effekt är ingen prio här heller ;)
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

det finns nog inte färdiga med SPDIF interface faktiskt, då får du ha en CS8414 först. Sedan behöver du en optisk spdif (toslink) till elektrisk spdif och mata in.
kanske ngn av texas instruments USB/SPDIF /codecs men de har inte så bra data.

sedan går det bra med en D/A med differentiell utgång. du tar bara den ena signalen och kör genom lågpassfiltret men du måste ha en kopplingskondensator ngnstans i kedjan då det ligger en DC -offset på typiskt halva referensspänningen.

Annars är det bara att bygga lågpassfiltret och differentiell-single ended med en st OP, kolla lite datablad från tex Analog Devices eller Texas instrument och deras Audio D/A omvandlare.

Men kopplingskondensator bör du behöva ändå.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har precis ett sådant projekt på gång - väntar just nu på korten till dessa. En stereo DAC baserad på CS8412/CS8414, DF1704 och Burr Brown PCM63P. Utgångarna på dessa DAC är strömutgångar (+- 2 mA). Ett motstånd gör enkelt om detta till +- 200 mV som sedan matas in i ett efterföljande filter-/drivsteg.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Illuwatar: Spännande! egen designat? har du lite mer info om projektet? :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Både ja och nej - det finns en hel del DIY just runt PCM63P att få tips ifrån. Hur man kopplar det digitala går bara att göra på ett sätt. Det analoga är en helt annan sak. PCB'n är helt egen design. Mer info kommer när jag väl fått mina PCB och börjat testa dem. I projekt-sektionen förstås...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Med det jag vet om Toslink/SPdif skulle jag nog välja en annan överföringsstandard.
Framförallt behövs någon form av bättre synkronisering, felkoder (crc), och bättre elektriska egenskaper.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Tyvärr så råkar just SPDIF och Toslink vara standard på de flesta enheter som avger digitalt ljud...
rikkitikkitavi

varför en annan överföringsstandard?
SPdif är ju standard? Allt går att koppla till SPdif, antigen optiskt (Toslink) eller koaxialt (med transformator)

bitfelen är så små att det inte påverkar ljudet i någon större utsträckning.

annars får du bygga en egen omvandling från I2S, Left/Right adjustet outputen från chipsetet i din digitala källa till valfritt format, skicka detta och sedan omvandla tillbaka. Inga av ovanstående format har CRC eller liknande, däremot är de ju synkrona (inte som SPdif då)

G-man, det finns miljoner DAC kretsar med prestanda från riktigt bra till fantastiskt bra , för mycket låga priser idag
wolfson har billiga (www.profusionplc.com) , en DAC 24 bit/96 kHz 110 dB SNR kostar kanske 50 spänn :D
De flesta har idag dessutom en spänningsutgång (motståndet Illuwatar nämner är inbyggt) .
De har dessutom intern uppsampling och digital filtrering (DF1704) som gör att det analoga filtret på utgången blir enklare.
Det är dock alltid intressant att se hur folk bygger :)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Den enda orsaken att jag valde PCM63P är att jag hittade dem i Labbs lager vid "rean". Annars hade jag nog valt något annat då dessa är i stort sett omöjliga att få tag på. Enligt "HIFI-nördar" skall dessa omvandlare låta bra trost sin ålder.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Finns det någon smidig/billig krets som kan ta en digital signal med dolby/ac3/dts och mata ut sex stycken analoga signaler?
rikkitikkitavi

är inte dolby, dts mm skyddat av diverse licensavtal mm så att det är i princip omöjligt att köpa kretsarna för detta som privatperson?

annars kanske crystal har ngt som kan vara lämpligt?
eller så bygger man själv, själva signalprotokollet kan inte vara hemligt?

DTS in- 6 st I2S ut => DAC
Skriv svar