Servo slappnar ej av

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Servo slappnar ej av

Inlägg av squiz3r »

Hej. Jag har ett digital servo (MG995) som jag testat att köra från bla. en PIC processor, och då blir det lite konstiga följder.. När man (jag) kör ett standard servo och slutar skicka styrpulser till det så stängs det av så att utgående axel blir helt "slapp". Men detta servot håller kvar den position det fick senast även om det var många minutersen.. Gör digitalservon så eller? Jag har alldrig varit med om det innan.. (Men jag har inte använt digitala servon innan). Eller är det bara detta som beter sig så?

Mvh
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu har jag aldrig använd digitalservo men jag skulle tro att det är just det utmärkande vid dom.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Det är iaf den uppfattningen jag har haft om digitala servon.
Servot borde ändå dra väldigt lite ström när det inte behöver vrida sig så det borde inte innebära något problem.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ajdå.. Det var inte bra. Då får det nog bli ett annalogt servo.

"..men jag skulle tro.."
Någon som vet, och inte bara tror? :)

Tack!
Mvh. Daniel
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Att ett analogt servo är "avstängt" när det inte får pulser grundar sig i den analoga designen, servot har inget minne så den kan inte fortsätta att styra om pulsen uteblir.
Att analoga servon beter sig så är ändå inget man kan utnyttja om man ska hålla sig till "spec".

Jag vet inte säkert men det skulle förvåna mig mycket om någon tillverkare ärver den funktionaliteten till digitala servon.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Chribbe76: Missade ditt inlägg innan. Problemet är att servot ger ifrån sig ljud m.m. och att det dessutom sliter mera på servot. Servot ska vara igång dygnet runt så det är inte så bra om det låter då.. :)
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Det var mindre bra...

Om servot är obelastat och låter även om det inte får någon puls och det anses vara ett bra servo så skulle jag reklamera det, man kan kräva betydligt mer av regler-algoritmen i ett digitalt servo.
Om ingen ställer krav så blir inte produkterna bättre.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Digitalservon har högre uppdatering än analoga, samt högre precision, därav låter de oftast även vid extremt små belastningar som det försöker kompencera för.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och när man sedan googlar på det servo kommer det fram att det är ett skitservo: det är på tok för mycket mekanisk glapp och det oscillerar ofta runt 0-punktet. Av det jag läste förstår jag att ett digitalt servo just försöker fånga "senaste position" fram till det kommer ny positionsinformation.
Skriv svar