74164 SIPO utgångsström till transa

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
HerrM

74164 SIPO utgångsström till transa

Inlägg av HerrM »

Hej alla!

Gammal läsare, ny skrivare.
Sitter med en blivande applikation och eftersom jag gillar basic (relativt) standardiserade komponenter som tex 7400- och 4000-serierna vill jag använda dem.

Jag ska koppla följande: en 74164 8-bit-serial-in-parallel-out till motsvarande 8 st NPN BJT-transor för att tända/släcka ett gäng LEDs. Dessa LEDs är alltså 8 linor med några LEDs i serie med ett totalt spänningsfall på ~12V. Inte mycket för transan alltså. Jag vet också att 74164 i motsats till tex 74595 inte har latch, och att LEDs i teorin kommer flimra när jag shiftar in bitarna, men jag tror inte det märks då det sker med ~10 MHz.

På varje utgång på 74164 kopplas alltså en transa som ska switcha ca 20-30 mA och för att då göra enl textboksexempel 1A vill jag räkna på vilken ström jag behöver för att bottna transan. Säg att den transa jag har har ett specifierad hFE, få vill jag också veta vilken ström 74164 kan lämna på en hög utgång, eller hur?. Här kommer frågan: i databladet till 74164 anges en negativ ström då utgång är hög. Vad menas med det? Kommer jag alltså inte komma bottna en transa med den då? Eller, eftersom strömmen då den är låg är positiv, måste jag tänka den som aktiv låg då-alltså nolla på 74164 bottnar transan?

Tex här:länk
läses följande:
HIGH Level Output Current: -0.4 mA
LOW Level Output Current: 8 mA

Hoppas jag fick med allt nu, annars blir jag glad om någon påminner mig.
(jo, jag har sökt, men inte funnit svar på just den här frågan vare sig på google eller här.)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

De skriver bara så för att strömmen går åt andra hållet. Tänk bort minustecknet så blir det bra. :)
Men 0,4mA var ju inte mycket. Då måste du ju ha MINST ett 10k-motstånd till basen, och hfe måste vara minst 100 för att du ska kunna driva 40mA.

Jag skulle nog ha använt PNP-trissor, och shiftat in bitarna inverterat, så att en nolla tänder en lysdiod. Då har du lite mer ström att leka med.
HerrM

Inlägg av HerrM »

Ok, så du menar att de bara är jobbiga med tecknet? Den kan alltså source'a 0.4 mA vid hög och sänka 8 mA då den är låg? That makes i och för sig sense då man oftast kan sänka mer än sourcea...

Med en PNP kommer alltså transan bottna då den får en låg signal på basen. Med den här teckenkonventionen, betyder det då alltså att det kommer gå/behövas en ström (som fås ur hFE, lastströmmen och ev säkerhetsfaktor) som sänks av min 74164 (som alltså är <8 mA)? Dvs, antag ett hFE på 100, en säkerhetsfaktor på 5 (ur denna rätt bra länk) och en lastström på 20 mA => (20*5)/100= 1 mA genom 74164, vilken då alltså klarar 8 ggr så mycket. Är det rätt tänkt? *edit, se nedan*

Tack för hjälpen också! =)

Edit: feltänkt!

Det ska såklart vara (20/100)*5=1mA, samma resultat, men annat tänk. Säkerhetsfaktorn är ju att jag tar i lite extra ström för att bottna helt, inte för att jag drar 5 ggr högre lastström (även om jag borde räkna med lite marginal där också förstås).

Edit2: haha, inte förrän nu såg jag att EF-ikonen i menyraden är en PNP-symbol =) Det tog tid kan man säga...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Låt bli standard 74-serien! De är dyra, svårtillgängliga och strömslukande. Dessutom strömsvaga på att driva.

Du skall istället använda 74HC eller 74HCT. Dessa är CMOS och det som används idag. Billiga och lätta att få tag på. Kan driva tillräcklig ström för en trissa utan några som helst problem.

Överväg att välja HC(T)595 istället för 164, om inte annatså för att minimera radiostörningarna.

Det är inte kritiskt med trissan och dess basström. Ta t.ex. BC547C och 1k motstånd så skall det nog fungera. Det blir bäst och enklast på alla sätt med NPN när Du skall driva en kedja med LED's som kräver annat än 5V drivning.

Transistor brukar för övrigt förkortas "trissa" och inget annat.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Håller med Marta! Skippa gamla 74xx. Vill man sedan driva mycket utan enskilda trissor så kan man använda ULN58xx drivare efter shiftregistret. Eller ytterligare ett steg med Allegrokretsar som även har inbyggt skiftregister. Mycket smidiga!
HerrM

Inlägg av HerrM »

OK, tack alla. Bra där med HC-varianterna, det hade jag inte tänkt explicit på. Såg att 74HC164 kunde orka med upp till 4 mA, så det blev ett gäng såna.

Anledningen till '164 och inte '595 är att spara in på latch-pinnen. I applikationen är det kritiskt med antalet IO's (vilken applikation är inte det? =) ).

Minska radiostörningarna? Hur menar ni då? Är det för att 595 switchar pinnarna en gång/byte och inte som på 164 för varje bit?

"Trissa", check. (Transa låter roligare dock.)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hehe :lol:

HerrM kommer ju från "fjollträsk" så det är klart att det heter transa i det området... (inget illa ment :wink: )

/PeterH
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Radiostörningarna skickas ut när Du skiftar snabbt och LED-kedjorna blir antagligen utmärkta antenner så att det skickas ut lite skräp varje gång den uppdateras. Alla tjänar på att vi hjälps åt att inte sprida störningar..

En strobe-signal slukar väl inte mycket I/O? Den kan till och med spara i många fall. Pinnarna för klocka och data kan ofta användas till mera, både fler skiftregister och annat.
BJ

Inlägg av BJ »

Marta skrev: Överväg att välja HC(T)595 istället för 164, om inte annatså för att minimera radiostörningarna.
Jag tittade dom på kretsarna. Menar du att det blir mindre störningar om man byter mellan 1 och högohmig, än mellan 1 och 0?
Jag har inte tänkt så mycket på det, men så borde det ju vara, för då är det bara en utgångs-transistor som behöver leda.
Var det så du menade?
Skriv svar