Koordinatbord för CNC-bygge?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sm7tjc

Koordinatbord för CNC-bygge?

Inlägg av sm7tjc »

Jag har gått och funderat på att bygga en liten enkel CNC-fräs under några års tid. Planer finns på en portalfräs med fast portal. Men tid och pengar är ju som bekant en bristvara. Därför tänkte jag att man kanske skulle börja med att plocka ihop något enkelt av "köpeprylar".

Jag hittade ett riktigt billigt koordinatbord:
http://www.drift-underhall.se/#showProduct.php?id=672

Kan det vara något att börja med?
Någon som har erfarenhet av detta koordinatbord?
Visserligen får man nog "massera" det lite här och där för att få det glappfritt, men det borde ju inte vara en omöjlighet.

När man väl byggt sin första maskin så blir det nog mycket enklare att bygga den andra. Då har man ju en CNC-maskin att tillverka delarna i....
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hej, jag ser att du är ganska ny i forumet så välkommen!

Högst upp i forumet ser du en länk till vår sökfunktion, den är inte helt bra men funkar skapligt om man har lite tålamod och provar lite olika sökord för det man vill ha hjälp med.

Som du kanske sett finns många olika CNC-byggen på detta forum, både stora riktigt proffsiga byggen och renoveringar, samt en hel del enklare (och billigare) modeller för oss hobby-fräsare :wink:

Precis den frågan du ställer finns det redan ett antal trådar på och om jag inte minns fel har det frågats om exakt det kordinatbord du planerar att basera din fräs på. Prova att söka på exempelvis modellbeteckning, fabrikat, kordinatbord, cnc-fräs, fräs mm. så kommer du hitta många intressanta inlägg...

Lycka till!

/PeterH
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Verkar vara rätt tunnt gods i botten, så föreställer mig det mest är avsett för borrning och liknande.

Det verkar bra, med reservation att det är ett ganska billigt bord och absolutprecicionen är nog därefter, men för hobbybruk funkar det nog fint, med litet uppjustering (om så önskas) kan det nog bli rätt bra.

Kan för övrigt intyga det inte alltid är så lätt att hitta det man söker här, än mindre veta vad som redan finns...

Edit: Men, som sagt, kolla runt litet, finns några bra projekt här att hämta inspiration ur.
Skriv svar