Bennumrering

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Bennumrering

Inlägg av MadModder »

Jag blir inte klok på bennumreringen på vissa halvledare.
Bilden som brukar finnas ovanför varje tabell på Elfa säger en sak, och läser man databladet för respektive komponent säger det en annan sak.
T.ex för SOT23-kapseln. BAT54S och BC847B har båda SOT23. Elfas bild säger att det ensamma benet är 1, och de andra två 2 och och 3. Databladet säger att den ensamma är 3 och de andra två 1 och 2!
Naturligtvis går jag efter databladet. Men det kan bli lite knas ibland om jag ska fixa en komponent i Orcad och ska använda en befintlig footprint. Man får tänka till en extra gång och jämföra bennumreringen... :?
Det har också blivit knas när andra kopierat mitt komponentbibliotek och använt footprints från Orcad istället för mina. Röksignaler. :lol:
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Det kanske är ett sätt att få sälja fler komponenter. :mrgreen:

Skämt åsido så känns det lite obehagligt när inte alla uppgifter är lika men jag följer databladet. Har en bestämd känsla att tillverkaren vet hur de tillverkat komponenten.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Möjligtvis ett missförstånd med att någon bild varit från "undersidan" (eller tvärtom mot det brukar vara) i samband med att den "ensamma" är dåligt utmärkt. Eller något sådant. Kanske.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det har hänt mig att jag har åkt dit på Elfas felaktiga numreringar, de är inte att lita på.
Mycket irriterande när man felsökt i timmar utan att förstå varför det inte fungerar.
BJ

Inlägg av BJ »

Det där har jag också sett.
Det rätta sättet verkar vara att se kretsen som en ic-krets, och börja på den sidan som har mest ben. Så här:

Kod: Markera allt

Sot 23-3: 1 - 2, - 3 -
Sot 23-5: 1 2 3, 4 - 5
Och så får man låta bli att titta på den andra sortens tabeller då, så att man inte blandar ihop dom. ;)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Var ju tvungen att kolla mina egna footprints för sot23-5 och sot223. De är rätt. puh! :D
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

På vanliga DIL-kretsar och liknande är det vanligtvis inga problem. Jag har dock för mig att jag haft en del problem med TO92 och TO220 kapslar som angetts med olika numrering. Mycket irriterande!
Skriv svar