Några frågor om LEDs o DC/DC-stepdowns
Några frågor om LEDs o DC/DC-stepdowns
Som rubriken lyder då.
Har en fråga ang Kjell&Co;s Högintensiva lysdioder. Är det någon som vet vilken spänningsfall dessa har? Databladet kan man tolka lite hur man vill, då detta är väldigt luddigt. Databladet
Sen, hur stor är skillnaden på 6500 mcd och 15000 mcd ?
Den andra frågan var: Är det omständigt och/eller onödigt att använda en DC/DC-stepdown för att ta ner likriktad och glättrad 24V växelspänning till 24V likspänning. Har en 24V~ 300VA transformator som jag tänkte använda till div. trädgårdsbelysning, men eftersom lysdioder inte gillar växelspänning så blir det till att likrikta efter trafon, samt även glättra, men då blir ju spänningen en bit över 24V. Men det kanske inte spelar nån roll, är det bara att köra med ett kraftigare motstånd till LED;arna?
Sen även om det inte behövs en Stepdown så får nån gärna länka ett kopplingschema då jag gärna skulle vilja bygga en bara för att, eller iaf ha en ritning till den för framtida bruk.
Har en fråga ang Kjell&Co;s Högintensiva lysdioder. Är det någon som vet vilken spänningsfall dessa har? Databladet kan man tolka lite hur man vill, då detta är väldigt luddigt. Databladet
Sen, hur stor är skillnaden på 6500 mcd och 15000 mcd ?
Den andra frågan var: Är det omständigt och/eller onödigt att använda en DC/DC-stepdown för att ta ner likriktad och glättrad 24V växelspänning till 24V likspänning. Har en 24V~ 300VA transformator som jag tänkte använda till div. trädgårdsbelysning, men eftersom lysdioder inte gillar växelspänning så blir det till att likrikta efter trafon, samt även glättra, men då blir ju spänningen en bit över 24V. Men det kanske inte spelar nån roll, är det bara att köra med ett kraftigare motstånd till LED;arna?
Sen även om det inte behövs en Stepdown så får nån gärna länka ett kopplingschema då jag gärna skulle vilja bygga en bara för att, eller iaf ha en ritning till den för framtida bruk.
Okej. Tackar för det. Om jag likriktar men ej glättrar så får jag känslan av att det kommer bli disco ute bland buskarna= arga grannar o alla ortens tonåringar här.
Måste väl inte ha 24V, men trafon ligger bara o tar plats, och den är rätt kraftig så jag ska använda den bara för att. 300VA räcker ju att driva en del med så. Blir väl om jag räknade rätt ca 12,5 A.
Måste väl inte ha 24V, men trafon ligger bara o tar plats, och den är rätt kraftig så jag ska använda den bara för att. 300VA räcker ju att driva en del med så. Blir väl om jag räknade rätt ca 12,5 A.
Om din datorskärm uppdaterar med 70Hz (eller mer) slipper du "filmmer-tröttheten" och det samma gäller med LED: 100Hz är "filmmerfritt" räknat i mänskliga ögon.
Men även om du glättar blir det bra: 24V som likriktas och glättas blir ca: 31-32V, är det ett problem? LED'na ska likaväl ha ca: 3,5V/st så du ska ändå begränsa strömmen och om det är från 24V eller 32V har knappast större betydelse.
Men även om du glättar blir det bra: 24V som likriktas och glättas blir ca: 31-32V, är det ett problem? LED'na ska likaväl ha ca: 3,5V/st så du ska ändå begränsa strömmen och om det är från 24V eller 32V har knappast större betydelse.
- Illuwatar
- Kontakt:
100Hz kan ses i speciella fall - jag har själv upplevt detta. Det beror nog på hur känslig man är. Normalt lär man dock inte lägga märke till detta såvida det inte finns saker som roterar eller rör sig snabbt under ljuset. Jag skulle dock föredra glättning och sedan en konstantströmsgenerator (byggs enkelt med en LM317) för diodslingan.
Nej Det är sant , båda påståendena. Kan nog köpa det. Får bli så. Alltså ett gäng didoer och en ... hm 100?µF elektrolyt.
Dioderna bör väl iaf klara en 15A o 50V o e-lytarna 50V,sant?
Fattar inte att jag är så trögtänkt när det gäller elektronik...- Sysslar ju med starkström på dagarna.
Jaja Det är väl bara att acceptera. Tack för supporten gubbar.
Dock ingen som har ett schema över DC/DC-stepdown ?
Dioderna bör väl iaf klara en 15A o 50V o e-lytarna 50V,sant?
Fattar inte att jag är så trögtänkt när det gäller elektronik...- Sysslar ju med starkström på dagarna.
Jaja Det är väl bara att acceptera. Tack för supporten gubbar.
Dock ingen som har ett schema över DC/DC-stepdown ?
Har funderat lite nu,och det får bli likriktning samt glättring. Ev. konstantströmsgenerator också, annars bara resistorer på respektive slinga.
Köper nog Kjell&Co;s Likriktarbrygga 100V 25A .. Så ligger jag iaf inte illa till där. Sen E-lyten , duger det med en 50V 100µF där, eller ska man ta nått kraftigare? Och behövs det nån resistor mellan + o - efter glättring eller går det utan?
Ska ev. köra en eller ett par vanlig ljusslingor, sånna där man köper på t.ex rusta med microlampor, dom kan jag koppla på innan likriktaren antar jag, då medföljande trafo är på 24V~ 20VA. Också den obligatoriska säkringen blir 1,3AF.
Köper nog Kjell&Co;s Likriktarbrygga 100V 25A .. Så ligger jag iaf inte illa till där. Sen E-lyten , duger det med en 50V 100µF där, eller ska man ta nått kraftigare? Och behövs det nån resistor mellan + o - efter glättring eller går det utan?
Ska ev. köra en eller ett par vanlig ljusslingor, sånna där man köper på t.ex rusta med microlampor, dom kan jag koppla på innan likriktaren antar jag, då medföljande trafo är på 24V~ 20VA. Också den obligatoriska säkringen blir 1,3AF.
Man brukar räkna 1000µF/A (2000µF/A för de "känsliga") så 100µF blir alltså 100mA.
Och du ska ALLTID(!!!!) ha en strömbegränsning, LED'nas Fv varierar (lite) med temperatur och skillnaden mellan OK och *POOOOF* blir då inte stor om man gör som vissa klantar och kör fast spänning.
Alltså: motstånd(!!!) eller annan strömbegränsning. UTROPSTECKEN!!!
Och du ska ALLTID(!!!!) ha en strömbegränsning, LED'nas Fv varierar (lite) med temperatur och skillnaden mellan OK och *POOOOF* blir då inte stor om man gör som vissa klantar och kör fast spänning.
Alltså: motstånd(!!!) eller annan strömbegränsning. UTROPSTECKEN!!!
Aha Okej. Det visste jag inte. Då lärde man sig nått nytt. 12 500 µF då, om trafon kan klämma ur sig 12,5A. Jo Att man ska ha strömbegränsning till LED;ar är jag fullt medveten om. Tänkte mest om man behöver ett motstånd mellan + o - innan man hänger på last, men det behövs inte kom jag på. Sen microljusslingan visade sig vara vanliga glödtrådslampor. Så det blir lättkopplat. Spänningen ut från en glättrad likriktare, är den 1,44 ggr högre än inspänningen? Det var vad vi fick lära oss i skolan för många år sedan, men har senare fått höra att så är inte fallet, men har blitt osäker på det där nu.
Det där är väl ett helt normalt datablad?
Säger allt man behöver veta, inte behöver man gissa?
Ang input voltage så står det ju redan på första tabellraden i databladet... 35V om kretsen har en utspänning (Vo) mellan 5 och 18V, alltså hamnar en 7812 i det spannet, dvs maximal inspänning är 35V.
Övriga spec för just 7812 har du på sida 5.
Säger allt man behöver veta, inte behöver man gissa?
Ang input voltage så står det ju redan på första tabellraden i databladet... 35V om kretsen har en utspänning (Vo) mellan 5 och 18V, alltså hamnar en 7812 i det spannet, dvs maximal inspänning är 35V.
Övriga spec för just 7812 har du på sida 5.