Strömförsörjning till Supernintendo, funkar 9VAC 1A?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sfe

Strömförsörjning till Supernintendo, funkar 9VAC 1A?

Inlägg av sfe »

Hej!

Nätadaptern till mitt supernintendo har gett upp, och jag behöver nu en fungerande motsvarighet.

Orginaladaptern levererar 9.8V AC och 1.3A , men att få tag på en ny adapter med samma specifikationer verkar inte vara det lättaste. Kjell & Co säljer en AC/AC adapter som levererar 9V och 1A (länk). Skulle denna funka, eller tror ni att den blir för klen? någon som har erfarenheter av detta?

Tack på förhand / sfe
peter555

Inlägg av peter555 »

Om den gamla gett upp tyder det på att den var underdimensionerad, då kanske det är för klent med den du tittat på.
sfe

Inlägg av sfe »

Jag är tveksam till att den som gick sönder skulle vara underdimensionerad då detta var orginaladaptern. Det är ett känt problem att den blir glapp och slutar funka.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

För det priset kan det ju vara värt att testa om det funkar. Förhoppningsvis har de överdimensionerat så mycket på olika ställen att du klarar dig med den adaptern. Din 1A kan säkert leverera 1.3A under korta pulser också om det bara är ibland som det behövs.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag antog att den brann upp (termosäkring) om det bara blivit glapp så är det möjligt att det funkar med en klenare.
sfe

Inlägg av sfe »

Att den är för klen kan väl inte skada konsolen, utan enbart transformatorn?
i så fall kan det vara värt att testa.
Skriv svar