Mäta på höga frekvenser med oscilloskop
Mäta på höga frekvenser med oscilloskop
Håller på och mäter på en DC/DC omvandlare,
Det jag vill mäta är oscillationer vid switch-flanker, de har ca 20V amplitud och runt 100MHz
Problemet är att allt jag mäter på visar samma ströningar, även om jag håller ihop probe och jordklämma och vidrör valfri oscillerande mätpunkt så visas samma högfrekventa signa (inte grundtonen). Så problemet bör väl då vara common-mode fenomen?
Skopet är anslutet till nätet via isolationstrafo, mätobjektet är mer eller mindre HF-jordat
Så frågan är vad kan jag göra för att bli av med CM störningar?
Det jag vill mäta är oscillationer vid switch-flanker, de har ca 20V amplitud och runt 100MHz
Problemet är att allt jag mäter på visar samma ströningar, även om jag håller ihop probe och jordklämma och vidrör valfri oscillerande mätpunkt så visas samma högfrekventa signa (inte grundtonen). Så problemet bör väl då vara common-mode fenomen?
Skopet är anslutet till nätet via isolationstrafo, mätobjektet är mer eller mindre HF-jordat
Så frågan är vad kan jag göra för att bli av med CM störningar?
Jag kan rekommendera en sån här, brukar finnas till överkomligt pris på ebay.
http://www.tek.com/site/ps/0,,51-11195-INTRO_EN,00.html
http://www.tek.com/site/ps/0,,51-11195-INTRO_EN,00.html
japp diffrentiellt, i detta fall på utsignalen från en high-side mosfet drivare
peter555: ja jag antar att det behövs nåt liknande, men funderar ändå om det inte finns nåt själv man kan göra sjäv, t.ex linda probe-kabeln/nätkabeln några varv runt en stor hög-permabilitets ferritkärna?
probe: hur menar du med ch1-ch2, köra subtrahera funktion mellan kanalerna?
peter555: ja jag antar att det behövs nåt liknande, men funderar ändå om det inte finns nåt själv man kan göra sjäv, t.ex linda probe-kabeln/nätkabeln några varv runt en stor hög-permabilitets ferritkärna?
probe: hur menar du med ch1-ch2, köra subtrahera funktion mellan kanalerna?
Några varv på ferritkärna på probkabeln har jag sett folk använda och borde ge rätt bra resultat så länge du kan mäta i förhållande till någon HF-jord i mätobjektet. Vill du mäta på t.ex. gatevågformen till den övre transistorn i en brygga så är det inte så mycket annat än diffprob eller väl matchade probar med skopet i subtraktionsläge som lär funka däremot.