Tankehjälp för roterande rör

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jonnorberg

Tankehjälp för roterande rör

Inlägg av jonnorberg »

Hej.
Jag sitter och filurar ihop en pan/tilt historia i mitt huvud. Det skall vara i stora drag två 50x50mm aluprofiler som sitter i vinkel (L). Denna skall kunna snurra på en bas som skall sitta undertill. Min första tanke var att bara sätta en stegmotor direkt i profilen och borra ett hål och låsa det hela med en stopskruv och motorn med 4 skruvar i basen. Dock så har jag kommit fram till att precisionen och ev styrkan kommer vara för liten så jag funderar åt en remdrift på kanske 10:1 eller så. Jag vill få upp kablar till profilen på nåt snyggt sätt. Så jag vill försöka använda ett rör ca10mm som det kan gå kablar i för att fästa mellan basen och och profilen. Nu till min stora tankenöt. Hur får man lagring, drivning och fastsättning av en sådan på ett vettigt sätt. Det skall helst vara ekonomiskt och byggas av delar som är färdiga. Jag kan ev tänka mej att fräsa/svarva till någon enkel del. Ska försöka visa hur jag menar med denna skiss.

Bild

/Jon
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Jag har funderat på ett vanligt kullager som man nyper fast i en hållare och axelstopp på varsin sida av röret. Frågan är bara hur man får på ett kugghjul på det hela.
/Jon
H.O

Inlägg av H.O »

Du säger inte hur mycket det du ska "flytta på" väger men jag gassar att det inte är så stort/tugnt med tanke på att profilerna är 50X50 men du kanske skall försöka lagra axeln/röret med ett lager i varje ände istället för bara ett - det blir MYCKET stabilare.

Kan du inte ta två sådana här och sedan ett par "stoppringar" att läsa axeln med. Alternativt, om du kan svarva en axeln så gör du den "tjock" på mitten så att lagrena har en ansats att vila emot, sedan en cylindrisk bit som själva lagerbanan sitter på och sen en gängad bit för en mutter att låsa fast lagret med.

Ett annat alternativ är att använda ett gängat rör, brukar finnas sådana i mässing med "armaturgänga" på men det är ju inte säkert att det passar tillräckligt bra i lagrena.

Kugg/remhjulet kan du sätta fast med stoppskruv, kilspår, klämbussning, lim, eller krympning.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Det blir väll nåt kilo eller så som skall röra sig. Jag hade tänkt två lager för stabiliteten. Men det där med ett svarvad axel var ju finurligt, då behöver man ju inga stopp alls. Då är ju frågan om det finns kuggremshjul som har en så stor diameter för axeln så jag kan sätta den på den tjocka alternativt den smala delen. De sätts väll fast med en insexskruv för att låsa väll? Kanske kan nån fräsa några kugghjulhjul för detta mot betalning?
Dock så kom jag på en till detalj. Jag skulle vilja sätta fast röret i profilen på nåt fiffigt sätt oxå. För svarvar jag en fläns högst upp på röret så får jag ju inte på lagret! För tar jag en axel på säg 10mm vid den smala delen så finns det ju inte tillräckligt med gods att gänga 3-4 skruv för en platta uppepå.
Och den tjocka delen av axeln borde bli typ 14mm eller så, så den inte tar emot i det yttre delen av lagret.
Är Clas i sjön billigast på lagerbock?

Här kommer en til post-it. (Post-it is the new shit)
Bild

/Jon
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Hittade andra lagerbockar.

Denna kan sitta högst upp:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=339457

Och denna undertill:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=339416

De har insexlåsning oxå så då behövs ju inte någon svarvad axel längre. Den behöver dock vara 20mm. Nu skulle det ju funka att hitta en axel med en fläns på. Sticka rakt ner och låsa.
Då ska man bara hitta en sån axel och ett kugg som passar på så är man ju i hamn.
/Jon
H.O

Inlägg av H.O »

Om du utgår från din senaste post-it skiss, men gör den övre gängade delen på axeln så kan du ju sätta på en mutter som låser axeln till lagret och sedan en mutter/bricka till som den "övre plattformen" vilar på och till sist ytterligare en mutter som klämmer fast den "övre plattformen" mot muttern/bricka under.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Då är det nog betydligt lättare att svarva en axel med en fläns överst. Som man sedan har 4 små hål i. Måste bara hitta billigare lager, för det blir några stycken. Och så ett kugg som passar över ett 20mm rör.
Är det ironbill som har billigast kugg och rem?
/Jon
Skriv svar