Beställde i förrgår, fick det igår, konfigurerade och testkörde nu på morgonen. Men sen då... slut på det rolig?

Jag började bli nyfiken på vad som dolde sig inuti så jag tog fram skruvmejseln. För större bild, klicka på bilden...
Bild 1:
Ser liten ut på bild, är rätt så stor i verkligheten. Apparaten i fråga är en Ontech GSM Mini 9009
Finns att köpa på Kjell&Co för 1195:- eller 100:- dyrare på ClasOhlson.
Bild 2:
Fyra skruvar mindre och kåpan borttagen.
Bild 3:
Det övre kortet innehåller mestadels nätdel men även larmreläet, tryckknapp och två lysdioder.
Bild 4:
Strömmingen kommer från en LM2576S-ADJ. (Kan inte tänka mig att kortet använder annat än 3,3V eller 5V, så varför inte använda en LM2576 med fast spänning?)
Bild 5:
GSM-modul från Benq, modell M23AG.
Bild 6:
De två korten helt urplockade ur plasten. Under processorkortet skymtas GSM-modulen hängandes. Längst till höger sitter kontakten för larmingångarna. Närmast i bild syns SIM-kortshållaren.
Bild 7:
Bandkabel mellan PSU och processorkort. Närmast i bild kan man även se kontakten för antennen (kabeln och antennen sitter fast i plasten).
Bild 8:
Undersidan av processorkortet. Här finns många intressanta saker. Den lilla kretsen längst upp är en CC2500, en 2,4GHz tranciever från Texas Instrument. De två ledningsbanorna som går rakt upp och den som skymtar allra längst upp i bild är loop-antennen för 2,4GHz.
Bild 9:
Med början från vänster: DTMF-avkodare från HOLTEK, modell HT9170D.
Och här har vi "Modermodet, själva hjärtat i hårddisken": en PIC16F690.
De två kretsarna till höger är två stycken "parallell-in till seriell-ut". Den ena används till den röda DIP-switchen som kan ses i tidigare bilder. Den andra har jag inte kollat upp... antar att det kanske är brist på pinnar på PIC:en.
Precis under PIC-kretsen kan man i bild 9 se fem lödpunkter för t.ex. en stiftlist. Dessa är anslutna till ICSP-pinnarna på PIC-kretsen, vilket alltså gör detta till en ypperlig plattform för den som vill bygga ett eget GSM-larm. Eller tja.... inte bygga, men väl programmera. Datablad finns ju för alla kretsar och alla ledningsbanor borde gå att följa.
En idé kanske vore att använda 2,4GHz-länken för att snacka med en PC?
That's all for now folks! Frågor på det?