GSM-larm - the inside story.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

GSM-larm - the inside story.

Inlägg av oJsan »

Jag behövde ett GSM-larm för att övervaka/styra en pelletspanna. Var ett tag på väg att bygga ett eget men såg sedan att Kjell&co hade precis vad jag behövde. Alldeles för billigt i jämförelse med att bygga själv... som det brukar vara alltså. :)
Beställde i förrgår, fick det igår, konfigurerade och testkörde nu på morgonen. Men sen då... slut på det rolig? :?

Jag började bli nyfiken på vad som dolde sig inuti så jag tog fram skruvmejseln. För större bild, klicka på bilden...

Bild 1:
Bild
Ser liten ut på bild, är rätt så stor i verkligheten. Apparaten i fråga är en Ontech GSM Mini 9009
Finns att köpa på Kjell&Co för 1195:- eller 100:- dyrare på ClasOhlson.

Bild 2:
Bild
Fyra skruvar mindre och kåpan borttagen.

Bild 3:
Bild
Det övre kortet innehåller mestadels nätdel men även larmreläet, tryckknapp och två lysdioder.

Bild 4:
Bild
Strömmingen kommer från en LM2576S-ADJ. (Kan inte tänka mig att kortet använder annat än 3,3V eller 5V, så varför inte använda en LM2576 med fast spänning?)

Bild 5:
Bild
GSM-modul från Benq, modell M23AG.

Bild 6:
Bild
De två korten helt urplockade ur plasten. Under processorkortet skymtas GSM-modulen hängandes. Längst till höger sitter kontakten för larmingångarna. Närmast i bild syns SIM-kortshållaren.

Bild 7:
Bild
Bandkabel mellan PSU och processorkort. Närmast i bild kan man även se kontakten för antennen (kabeln och antennen sitter fast i plasten).

Bild 8:
Bild
Undersidan av processorkortet. Här finns många intressanta saker. Den lilla kretsen längst upp är en CC2500, en 2,4GHz tranciever från Texas Instrument. De två ledningsbanorna som går rakt upp och den som skymtar allra längst upp i bild är loop-antennen för 2,4GHz.

Bild 9:
Bild
Med början från vänster: DTMF-avkodare från HOLTEK, modell HT9170D.
Och här har vi "Modermodet, själva hjärtat i hårddisken": en PIC16F690.
De två kretsarna till höger är två stycken "parallell-in till seriell-ut". Den ena används till den röda DIP-switchen som kan ses i tidigare bilder. Den andra har jag inte kollat upp... antar att det kanske är brist på pinnar på PIC:en.

Precis under PIC-kretsen kan man i bild 9 se fem lödpunkter för t.ex. en stiftlist. Dessa är anslutna till ICSP-pinnarna på PIC-kretsen, vilket alltså gör detta till en ypperlig plattform för den som vill bygga ett eget GSM-larm. Eller tja.... inte bygga, men väl programmera. Datablad finns ju för alla kretsar och alla ledningsbanor borde gå att följa.

En idé kanske vore att använda 2,4GHz-länken för att snacka med en PC?

That's all for now folks! Frågor på det? :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Intresant!

Vad används 2,4GHz'en till?

Mvh
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Man kan köpa ett extra larmenheter och länka ihop via radion, kika på Ondicos hemsida så ser du specen för den.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Oj då, nu blev man riktigt sugen på att köpa en sån där och programmera om den så den kan haka på nätverket med resten av alla grejer i huset.

Frågan är bara vad jag ska med GSM till 8)

Btw, vart stoppar man in SIM-kortet i den där?
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

SIM-hållaren syns på bild 6 & 7.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Syftar du på simkortshållaren? Den syns annars bäst på bild 6. "Närmast i bild syns SIM-kortshållaren."

Edit: Jajja ibland skriver man fortare än andra hinner rätta sig själv.. :)
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Trevlig och intressant läsning!

En tanke som slog mig var, finns det speciella abonemang till sådna hära applikationer då det annars kan bli ganska dyrt.

Jag menar det används kanske inte så ofta!
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Kontantkort borde bli billigast tror jag
Användarvisningsbild
jerjo2
Kontakt:

Inlägg av jerjo2 »

Telia Refill kan jag rekommendera eftersom det ej behöver tankas varje år. Det enda som krävs är att det används minst en gång per år om jag inte missminner mig.
Ganska dyra samtal om man ej tankar varje månad, 1,98:-/min tror jag.
SMS-priset är dock det vanliga - 69 öre eller liknande.

Har själv just Telia Refill på min larmtelefon (Nokia 3310) som är ansluten till pelletsbrännaren och som ringer upp min mobiltelefon om brännaren stannar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

telia har även en tjänst med tvillingkort, där man adderar ett kort till sitt befintliga abonnemang.

Dock kostar det rätt mycket per månad, 32kr plus moms närmare bestämt.

Jag har ett sådant eftersdsom jag har både en vanlig telefon och en communicator.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

jerjo2 skrev:SMS-priset är dock det vanliga - 69 öre eller liknande.
Om man inte fyller på var 30:e dag så kommer man ner i 89 öre som billigast.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Efter ett par månader har jag konstaterat att denna produkt inte är så bra som jag först trodde. Två gånger (på två månader) har den låst sig (varken sms eller ringsignaler går fram).
Efter omstart har det funkat igen... men så ska det ju inte vara. Andra gången innehöll sim-kortet ett sms med texten:

Kod: Markera allt

* viss text saknas
* .se/ladda
Förmodligen ett reklam-sms från telia som fått enheten att krascha.
Efter att ha kontaktat supporten medgav de att andra med teliakort haft liknande problem... :roll:
Från supporten fick jag även veta att enheten inte rensar inkomna sms efter att de behandlats. Lite trist att ha enheten i en fjällstuga och behöva åka dit och rensa när sim-kortet blivit fullt. :shock:

Till råga på allt upptäckte jag att något skramlade inuti när jag plockade ner enheten sista gången. Inuti låg en lös skruv! Kretskortet är monterat med fyra likadana skruvar, men jag hittade inget tomt skruvhål... :?

Sammanfattning: Det spelar ingen roll hur många in/ut-gångar eller finesser den har, så länge man inte kan lita på den!
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Man får som vanligt inte mer än man betalar för.
Köp en riktig larmsändare istället.
T.ex.
Googol T1/GSM (finns på www.robofon.se)
Satel GSM-4 (finns på www.safetyline.se)
Bentel BGSM-1 (www.bentelsecurity.com)

//B1N4RY
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

För 1300:- vill man åtminstone att den ska fungera. Så länge en sån här produkt inte är tillförlitlig så är den inte ens värd 130:-.
Alltså har jag inte fått vad jag betalat för. :)
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

För 1300:- får man ju knappt en mobiltelefon...

Så jag skulle vilja säga att du fått precis det du betalade för. En halvkass larmsändare som kanske lyckas skicka SMS om allt stämmer överens och inget går fel. ;-P

//B1N4RY
Skriv svar