Energiomvandling av kollapsande magnetfält till elektricite

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
energyrikard

Energiomvandling av kollapsande magnetfält till elektricite

Inlägg av energyrikard »

Bakgrund
Den här tråden handlar om mitt projekt att replikera en Bedini magnetmotor i syfte att omvandla energin i kollapsande magnetfält till elektricitet. Eftersom denna del av forumet handlar om att redovisa olika projekt, kommer jag inte att diskutera teorier som handlar om aether/ZPE/orgone/fri energi/etc. Jag kommer inte gå in i någon diskussion om frienergimaskiner existerar eller inte. Anledningen till att jag lägger upp projektet på detta forum är för att jag inte hittat något liknande på något svenskt forum. Projektet syftar inte till att bevisa något för någon. Det skall också bli kul att helt förutsättningslöst se vad resultatet blir av det här projektet. En liten kul grej är att jag aldrig byggt någon elektronisk manick i hela mitt liv, så det här skall bli spännande! :) *förväntansfull*

Ritning
http://picasaweb.google.com/energyrikar ... 1519952050

Mål
  • Steg 1. Att bygga min första elektriska manick
    Steg 2. Att få igång motorn
    Steg 3. Att se om motorn gör det som patentinnehavaren påstår
    Steg 4. Ta fram en plan för hur man kan öka effektiviteten i maskinen
    Steg 5. Ta fram en plan för hur man kan skala upp projektet
Verktyg
  • Tångamperemeter (Biltema)
    Multimeter (Tillquist)
    Lödstation
    60/40 Asahi Rosinaktiverat,vad fint det låter, lödtenn med äkta bly(Clas Ohlson)
    Tänger wow!
    Lödstativ
Komponenter
  • Köps nästa vecka
Noteringar
Alltsammans kommer att filmas och läggas ut på YouTube.
Den variant jag kommer bygga är den enklaste av Bedinis magnetmotorer, d.v.s. den som kallas SSG - Simplified School Girl. Bedini himself säger att den skall vara så enkel, att en 10-årig skolflicka kan bygga den för att testa om hans teorier stämmer. Jag är nu 33 år, så jag hoppas att även jag skall klara av det här bygget! 8)

Tack för att du läste just den här tråden. Ha en härlig dag!
Senast redigerad av energyrikard 30 mars 2008, 11:18:51, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det är inte snällt att skratta åt någon som är engagerad och taggad att göra experiment med ”evighetsmaskiner”, så det ska jag inte göra jag vill bara säga lycka till!
Min personliga övertygelse är att det är ren BS men jag blir glad om jag har fel! :wink:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Själv är jag skeptisk till att det kan finnas evighetsmaskiner men jag tycker att det ska bli kul och intressant att följa detta, ibland kan man ju bli överraskat.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ser intressant ut. Tror inte riktigt på evighetsmaskinen, men ska bli roligt att få se hur energisnålt den kan gå.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Klart det finns evighetsmaskiner. Jag har en i en lada på torpet.
Gissar att den är från 50-talet. Tyvärr är den i mycket dåligt skick, rostig och saknar många delar. Men med all mekanik som är inblandad i den så gissar jag att den var ganska tungrodd.

Hursomhelst, lycka till, bygger du snyggt så blir det kanske en prydnad om inte annat.
Användarvisningsbild
energyrikard

Tack!

Inlägg av energyrikard »

Tack för alla trevliga inlägg! Ni kanske inte tänker på det, men för mig betyder de ganska mycket. Jag funderade lite om det liksom skulle väcka något intresse över huvudtaget, så min motivation fanns visserligen, men den var inte på topp. Men nu när jag ser att det är så många som tittar, har motivationen åkt upp på topp! Nästa vecka ska bli intressant.

Jag ser att ni alla mer eller mindre är skeptiska till frienergimaskiner. Då kan vi bilda en klubb, för det är jag med! Den största anledningen till att jag gör det här är för att jag bara vill bygga något som är annorlunda. Den andra anledningen är att jag inte kan tro på att det är sant, så jag måste få se det själv.

Mer info nästa vecka. Ha en underbar söndag!
Over and out! 8)

UPDATE: Jag ska lära mig löda lite i veckan, innan jag drar igång på allvar. Senast jag lödde var typ några sladdar på en spikplatta under "tekniken" årskurs 8 eller något... haha! D.S.
Senast redigerad av energyrikard 30 mars 2008, 18:49:02, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför inte bygga något som har möjlighet att fungera? Fast det kanske är kul att bygga en motor i vilket fall. Men den lär förbruka el...
peter555

Inlägg av peter555 »

Man bör väl kanske byta ut en del prylar för att minska förlusterna, BJT till IGBT, svetstrådar till transformatorplåt, hästskoform på magneter, likriktardioder till schottky, roterande delar i vakuum etc.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

..supraledande kablar, batterier med 0% i förlust, 100% optimala magneter, lager utan friktion, sedan sätta minsta rörelse i ett 100% perfekt vakuum..

Den fungerar ju säkert en tid men för att sedan gå långsammare och långsammare pga alla olika förluster.

Men absolut kör igång, intressant och se hur länge den kommer att gå. Ju mer optimal designen och elektroniken är, under en desto längre tid kommer den att snurra på.
Användarvisningsbild
energyrikard

Inlägg av energyrikard »

Tack igen för all cheering! :)

Ikväll startar min crash course i lödning, uppblandat med lite Gran Turismo 5 Prologue :)

Imorgon pyser jag till: Tema Elektronik, Techica AB
(Tel: 031-42 86 90 Nordostpassagen 7 413 11 GÖTEBORG Må-Fr 9-17)
Tänkte köpa alla komponenterna där. Hoppas de har allt jag behöver.

En god vän till mig tipsade att Tema Elektronik är betydligt billigare än ELFA. Självklart har alla butiker för och nackdelar men för mitt lilla projekt känns Tema Elektronik som ett okej val.

Har även köpt Casco "Strong Epoxy" det står "Extremt starkt och hårt epoxylim" på kartongen. Jag antar att det är Cascos allra starkaste epoxy. Jag vill inte ha flygande magneter i rummet. Tyvärr har jag bara Biltemas silvertejp som extra förstärkning för magneterna. http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktb ... 202803.pdf

Antingen kommer det här att fungera, och det vore ju som sagt förvånande men kul. Skulle det inte fungera så bra behöver jag nog optimera men så långt som till supraledande kablar kommer jag nog inte att gå. Batterier med 0 % förlust har jag inte hört talas om. Inte heller lager utan friktion.

Inom ett dygn räknar jag med att ha första youtube-filmen ute! 8)

Ändring: Hjertmans Göteborg AB
Datavägen 2, 436 32 Askim Tel 031-748 25 30, Fax 031-28 88 45, epost: goteborg@hjertmans.se är de enda jag hittat som säljer kevlartejp. Blir en tur dit också... Jag ser till att summera upp alla komponenter + butiker i ett enda inlägg lite senare, så det blir mer lättläst och rent.
Senast redigerad av energyrikard 2 april 2008, 02:24:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
energyrikard

Newbie crash course i lödning - nu på YouTube

Inlägg av energyrikard »

Hejsan alla vänner! Ni har säkert väntat med spänning på fortsättningen...
Men sakta i backarna! Innan jag börjar löda ihop alla komponenterna, går jag grundligt tillväga. Jag börjar från början och lär mig löda av en duktig elektroingenjör. Såhär kan det se ut när en äkta newbie lär sig löda! 8)

NEWBIE Crash course in Soldering Part 1/7

NEWBIE Crash course in Soldering Part 2/7

NEWBIE Crash course in Soldering Part 3/7

NEWBIE Crash course in Soldering Part 4/7

NEWBIE Crash course in Soldering Part 5/7

NEWBIE Crash course in Soldering Part 6/7

NEWBIE Crash course in Soldering Part 7/7

Strax redovisas samtliga inhandlade komponenter. 8)
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

dude kör med den bredare spetsen. jag utgår ifrån att du köpta samma lödstation som jag efter som att de ser helt identiska ut. Det följde med en lödspets som var mycket bredare. Använd den istället. Du får mycket lättare att värma upp komponenterna du ska löda då. Och hål lödpetsen stilla mot kabeln lite längre så den blir ordenkligt varm annars komer inte lödtennet att fästa ordenkligt. man ser iof inte så mycket på filmerna. Hadde du några problem ?

Men kolla på den här filmen. Jag tyckte den var väldigt lärorik.

Jag vill också påpeka att det är omöjligt att skapa "evighets maskiner" på en macroskopisk nivå, dock är det nog inte helt möjligt att skapa förlust lösa prosesser med kvantmekanik.
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

Jag funderade lite om det liksom skulle väcka något intresse över huvudtaget
Eh, när någon skall bygga evighetsmaskiner brukar det finnas lite åsikter på detta forum :D I övrigt får jag, likt alla andra, önska dig ett lycka till. Här är patentet på prylen för den nyfikne:
http://www.google.com/patents?id=u1YOAA ... dq=6545444

Annars tror jag att min toyota från -88 är en stark kandidat till evighetsmasking. Det har ju gått i 20 år, det är ju vansinne! aja, kanske inte förlustfritt då...
Användarvisningsbild
energyrikard

50 % av komponenterna köpta

Inlägg av energyrikard »

Hej alla glada, jag ber om ursäkt för ett lite sent inlägg. Några har säkert undrat vart jag tagit vägen, andra har nog inte brytt sig ett skvatt. :) Det har varit mycket jobb på olika fronter om man säger så... Ja ni vet! :)

Inköpt än så länge
http://picasaweb.google.com/energyrikar ... vBediniSSG

Kvar att shoppa innan jag kan börja bygga
1. Hjul (måste pressa ner priset lite för jag tycker 1000 kr är för dyrt för ett laserskuret hjul)
2. Kullager
3. Axel
4. 2 12V-batterier
5. 1kg isolerad koppartråd 100m lång ca 0.7-0.8mm
6. Neonlampa. Råkade köpa en Glimlampa BA9s 220V och jag tror inte jag vågar köra med den. Det ska vara ca 0.6mA, 90V DC, 65VAC typ! Hade ingen aning om att "Neon Lamp" heter glimlampa på svenska :)
7. Magneter: www.magnetfabriken.se ca 15 kr/styck
8. Welding rods d.v.s. svetselektroder. Lincoln R60 rekommenderas visst. "A high strength, copper coated, oxy-fuel welding cut length
consumable for welding a variety of steels where additional strength
and ductility are needed." Flera sådana klippes till så att de blir en järnkärna inuti spolen. Lincoln R60 ska vara bra för: "Mild and Low Alloy Steel - Oxy-Fuel Gas Welding" Så hittar jag inte någon sådan exakt köper jag väl en motsvarande kopparbeklädd dito från Svedala. Får hitta en motsvarighet till:
Bild

Någon som vet en svetselektrod som har ungefär den sammansättningen?

Flaskhals
Måste ha hjulet klart innan jag köper magneterna. Ska ta tag och ordna hjulet nästa vecka. :)

Ändring
Uppdatering av webbalbumet
Senast redigerad av energyrikard 3 april 2008, 22:51:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

Men shit, jag tycker att du ska bygga något annat.

En bärbar högtalare&förstärkare som går på Li-Po batterier till exempel?
Skriv svar