Skruvdragarens momentfunktion?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ncc1701d
Kontakt:

Skruvdragarens momentfunktion?

Inlägg av ncc1701d »

Borde väl höra hemma här?

Skruvade sönder en billig skruvdragare och upptäckte att momentfunktionen är inte mekanisk på nåt vis verkar det som.

Först sitter det en lätt magnetisk bricka, sen en lätt magnetiskt fjäder och sen en plastmutter. Tar jag bort dessa driver inte axlen alls, läger jag på brickan börjar den hugga tag lite, på med fjädern så börjar det likna nåt. Skuvar jag på muttern så greppar den normalt.

Är det någon magnetisk historia som gör att det fungerar?

Hade tänkt jag skulle modifierat bort momentfunktionen, så hur gör jag då?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Märklig sak. Den enda variant jag sett består av ett gäng stålkulor som ligger i en ring runt chucken och pressas mellan två ringar med försänkningar för kulorna i. Ju hårdare moment man ställer in ju hårdare kläms kulorna fast mellan de fjäderbelastade ringarna.
ncc1701d
Kontakt:

Inlägg av ncc1701d »

Jag hittade mekanismen. Den första brickan vilar på 3 små stift, ett av stiften är rörligt och ju mer man trycker in stiftet desto mer moment (bakom växellådskåpan vet jag inte hur det ser ut, men jag bryr mig inte).. Förstår inte hur jag kunde missa det innan.
Jag fixerade stiftet bara..
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Funktionen i sig är väl bra men i praktiken funkar den ändå aldrig eftersom vissa skruvar går så förbannade segt. Kan ju iofs vara bra att inte dra av skruven men det är då det enda jag ser med denna funktion.

Och ja jag har en "obillig" Bosch skruvdragare där momentet så gott som alltid står på max 8)
Skriv svar