Spänningskälla för PIC-utveckling (bl a)

rasmus
Kontakt:

Spänningskälla för PIC-utveckling (bl a)

Inlägg av rasmus »

Hej allihop från en ny medlem!

Jag har börjat lura på ett fritidsprojekt inför sommaren och kommer behöva lite digitala kretsar. Det hela kommer att vara centrerat kring en mikrokontroller som ska kommunicera med PC via RS232. Ett standardprojekt alltså.

Jag har läst datablad och bläddrat här på forumet och tror nu att jag ska skaffa en WISP648 och en lagom stor PIC att börja testa med. Vilka alternativ finns för att spänningsförsörja PIC-kretsar och tillbehör (givare, AD-omvandlare etc) under utvecklingen? Batterier blir väl jobbigt i längden, så jag antar att det krävs ett labbaggregat.

Jag har sett att det finns spänningsregulatorer som kan matas med fulspänning och skickar ut ren och fin 3,3V eller 5V t ex. Är det en rimlig idé? Brukar man mata sådana regulatorer med ett vanligt labbaggregat?

Eller kan man mata spänning direkt från labbaggregat till sin PIC t ex?

Hur brukar man göra när flera olika IC-kretsar och annat vill ha olika spänning?

Rasmus
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Välkommen till forumet!

Det duger med vad som helst, bara det ger en ren fin och exakt spänning :)
Ett labbaggregat ska funka bra. Tidigare använde jag en batterieliminator på typ 16 volt, en 7812 och en 7805, nu har jag dragit ur +5 & +12 från experimentdatorn.
Sodjan har kanske några 5-volts moduler kvar?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns "7805" som är "samlingsnamnet" för en rad olika tillverkares krets med samma funktion: 7,5V eller mer in och 5V ut. Finns i olika "storleker" och är säkrat på många sätt (övertemperatur, överbelastning).

De kan heta LM7805, uA7805 osv. Finns även med andra spänningar (7812 = 12V ut osv.)

Dessa är närmast vardagsmat för elektronikfrälsta.

Tillsamman med en "väggvårta" på lämplig spänning kan man komma mycket långt.

Sedan var det olika spänningar... det kan bli lite mer knepigt, inte själva matningen (finns 7805-liknande till t.ex. 3,3V) men att vara säker på att nivåer "följer med". Det är definitivt inte alla 3,3V kretsar som gillar att få signaler på 5V och det är inte alla 5V kretsar som "uppfattar" en 3,3V '1' som en 5V '1'. Detta betyder att man gärna undviker att mata med fler olika spänningar men ibland måste man och då får man lösa dessa nivåskillnader på ett lämpligt sätt.
rasmus
Kontakt:

Inlägg av rasmus »

Tack för hjälpen! Det blir nog en batterieliminator och lite 78xx-kretsar.
Rasmus
Skriv svar