Strömtång DC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kjelle

Strömtång DC

Inlägg av Kjelle »

Är det några här som provat och mäta likström med dc strömtång.

Jag har provat t.ex. med en Kyoritsu KEW 2001 med öppen tång och en del andra strömtänger just för dc .

Tycker att man får luriga värden minst sagt, t.ex. vid en test så matade jag 12 V till en bilglödlampa på 5 W, instrumentet visar då 0.3 A i pluskabeln och 0.6 A i minuskabeln ??
Strömtången är riktningskänslig så det har jag kollat, även varit noga och nollat ut tången med tångens egen justering.

Multimeter i serie ger givetvis rätt värde 410 mA, även mätning med shunt ger också rätt värde.

Annars är ju en dc tång otroligt behändigt vid felsökning av tjuvström i bilar m.m.

Intressant och höra vad ni har för erfarenheter, är dom här tängerna så opålitliga ?

Kjelle
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dom har en viss remanens , har två som klarar likström och man får lirka lite med den större för att få den att visa rätt i låga strömmar, den klarar 40A på minsta likströmsområdet och måste nollställas , mäter jag på mindre än något A så tar jag en mindre variant
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Din strömtång har en noggrannhet på +-2% AV MAXVÄRDET som är 100A DC så då blir noggrannheten +-2A + 5 siffror, så din mätning är väl inom toleransen (toleransen är i ditt mätfall +-2,5A) så att bara mäta -0,11A resp +0,19A fel får väl anses vara jättebra...
Din voltmeter om den är en billig (men inte av nivån spänningsindikator dvs <200:-) med skallängd 4000 ligger på ca 0,5%+3 siffror av mätområdet om mätområdet då är 4A så blir toleransen +-25mA och det är ju en rejäl skillnad.
Kort sagt det gäller att känna sina mätinstrument för och nackdelar samt hur man räknar ut toleransernas inverkan på sina mätningar.
Skriv svar