Hur många pulser per varv från generator ?
-
Charliesnor
Hur många pulser per varv från generator ?
Hallå.
Har ett svänghjul med 4 permanentmagneter som snurrar runt en spole, hur många pulser per varv ger detta ?
Skulle man kunna driva en elektronisk varvräknare med dessa pulsera ?
Behöver man likrikta pulserna först ?
Generatorn ifråga är en vanlig standard som sitter på en moped och ger ostrypt 12-14v nånting, 6v efter voltregulatorn.
Hur mycket ström drar en varvräknare ?
Tänker på en vanlig standard för 4 6 eller 8 cylindriga 4-taktare.
Mvh Charliesnor
Har ett svänghjul med 4 permanentmagneter som snurrar runt en spole, hur många pulser per varv ger detta ?
Skulle man kunna driva en elektronisk varvräknare med dessa pulsera ?
Behöver man likrikta pulserna först ?
Generatorn ifråga är en vanlig standard som sitter på en moped och ger ostrypt 12-14v nånting, 6v efter voltregulatorn.
Hur mycket ström drar en varvräknare ?
Tänker på en vanlig standard för 4 6 eller 8 cylindriga 4-taktare.
Mvh Charliesnor
-
Charliesnor
Filar lite på en ide om att plocka bort hastighetsmätaren och trycka in en vanlig billig varvräknare från biltema och har jag förstått det hela rätt behöver en sån 2 3 eller 4st pulser per varv för att visa rätt så på en 1cyl 2takts-motor så får man då bara ut halva varvet som bäst.
Kan jag istället plocka ut pulserna från lysspolen så bör jag kunna få rätt varv direkt.
8 cylindrar 4takt blir ju 4 pulser per varv.
Kan jag istället plocka ut pulserna från lysspolen så bör jag kunna få rätt varv direkt.
Med andra ord skulle man kunna köra direkt med en varvräknare avsedd för 8cylindriga fyrtaktare.MadModder skrev:Det borde bli fyra positiva och fyra negativa pulser.
Med en diod i serie, motstånd och nån zener, och en räknare som delar med 4 så borde det gå bra att få ut en fin puls per varv.
8 cylindrar 4takt blir ju 4 pulser per varv.
nja, säger jag - pulserna på primäsidan av tändspolen är ofta flera hundra volt när det knäpper och varvräknarens ingång är anpassad efter detta - tar man spänningen från ljusspolen så är det stor risk att lysspänningen inte räcker.
en variant är kanske att titta efter varvräknare för dieselbilar som går på generatorripplet eller riknande - då generatorer har olika poltal och olika utväxlingar i olika fordon så misstänker jag att dessa är mycket flexiblare men kan kräva en trimming mot känt varvtal
en variant är kanske att titta efter varvräknare för dieselbilar som går på generatorripplet eller riknande - då generatorer har olika poltal och olika utväxlingar i olika fordon så misstänker jag att dessa är mycket flexiblare men kan kräva en trimming mot känt varvtal
Med omsättningen 100:1 i tändspolen så har man 300 Volt på primären när sekundären ger 30000 Volt.
Motsvarande gäller också moppetändsystemet. i båda fallen så är det viktigt att kondensatorn är hel då det är just den som ger tillräkligt tid för brytaren att hinna isär tillräkligt långt innan spänningen blir hög att den slår över i brytaren även på primärsidan - funkar inte kondingen så brinner det direkt i brytaren så fort det öppnar sig några um och forstätter att gnistra tills avståndet är för stort - under den tiden hinner bågen mellan brytana dränera en stor del av lagrade energin i tändspolen och man får klen gnista med låg toppspänning förutom brända brytare.
Motsvarande gäller också moppetändsystemet. i båda fallen så är det viktigt att kondensatorn är hel då det är just den som ger tillräkligt tid för brytaren att hinna isär tillräkligt långt innan spänningen blir hög att den slår över i brytaren även på primärsidan - funkar inte kondingen så brinner det direkt i brytaren så fort det öppnar sig några um och forstätter att gnistra tills avståndet är för stort - under den tiden hinner bågen mellan brytana dränera en stor del av lagrade energin i tändspolen och man får klen gnista med låg toppspänning förutom brända brytare.
-
Charliesnor
Stämmer de och har ingen multimeter med frekvensmätningxxargs skrev:...varvräknare för dieselbilar...men kan kräva en trimming mot känt varvtal
I det här fallet så sitter det brytarlöst tändsystem med både laddspole för cdi-enheten och en pickup som styr tändningen men kanske går lika mycket spänning ändå ?i båda fallen så är det viktigt att kondensatorn är hel då det är just den som ger tillräkligt tid för brytaren att hinna isär tillräkligt långt innan spänningen blir hög att den slår över i brytaren även på primärsidan - funkar inte kondingen så brinner det direkt i brytaren så fort det öppnar sig några um och forstätter att gnistra tills avståndet är för stort - under den tiden hinner bågen mellan brytana dränera en stor del av lagrade energin i tändspolen och man får klen gnista med låg toppspänning förutom brända brytare.
Tändspolen skall ligga på 0.2-0.3ohm på primärsidan och 3.4-4.2kohm på sekundärsidan.
Hur svårt/krångligt skulle det va och fippla ihop en krets som kan dubblera antalet tändpulser ?[/quote]
EDIT:
Har suttit och sökt en stund men hittar ingenting om kretsar som kan dubblera pulser så tänkte höra vad en sån krets kan tänkas heta ?
Vad gäller det för moped? Jag tycker att det låter som en Yamaha DT50MX, Honda MT5 eller liknande. Just dessa har en tidig enkel version av CDI-tändning som ger två gnistor per varv - som en fyrcylindrig fyrtakts bilmotor alltså.
Angående spänningen från CDI-system så laddas en kondensator upp till ca 300V, och den laddas snabbt ur genom tändspolens primärlindning för att få en gnista. Värt att veta alltså: en spole på tändplattan ger när motorn är igång alltså 300V eller mer, så att pilla på fel kontakter och kablar kan kittla rejält i fingrarna!
Angående spänningen från CDI-system så laddas en kondensator upp till ca 300V, och den laddas snabbt ur genom tändspolens primärlindning för att få en gnista. Värt att veta alltså: en spole på tändplattan ger när motorn är igång alltså 300V eller mer, så att pilla på fel kontakter och kablar kan kittla rejält i fingrarna!
-
Charliesnor
Honda MT5

Hhmm börjar låta enklare och enklare de här.Just dessa har en tidig enkel version av CDI-tändning som ger två gnistor per varv - som en fyrcylindrig fyrtakts bilmotor alltså.
Jotack de har jag allt märktså att pilla på fel kontakter och kablar kan kittla rejält i fingrarna! Embarassed
-
Charliesnor
Jo var iväg till polarn igår och hörde mej för och han hade en multimeter som kunde mäta hz men fick inget vettigt mätvärde ur en vanlig 230v väggkontakt, villa.
Kan man anta att multimetern är sönder eller finns det nåt annat som kan ha strulat med mätvärdet ?
228v var dock inga problem att mäta fram.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81485
EDIT:
GLömde fråga, var plockar man tändpulserna ?
Mellan pickup och cdi eller mellan cdi och tändspole.
Kan man anta att multimetern är sönder eller finns det nåt annat som kan ha strulat med mätvärdet ?
228v var dock inga problem att mäta fram.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81485
EDIT:
GLömde fråga, var plockar man tändpulserna ?
Mellan pickup och cdi eller mellan cdi och tändspole.