Hur många pulser per varv från generator ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Charliesnor
Inlägg: 62
Blev medlem: 16 december 2007, 10:07:28
Ort: Göteborg

Hur många pulser per varv från generator ?

Inlägg av Charliesnor »

Hallå.
Har ett svänghjul med 4 permanentmagneter som snurrar runt en spole, hur många pulser per varv ger detta ?

Skulle man kunna driva en elektronisk varvräknare med dessa pulsera ?
Behöver man likrikta pulserna först ?

Generatorn ifråga är en vanlig standard som sitter på en moped och ger ostrypt 12-14v nånting, 6v efter voltregulatorn.

Hur mycket ström drar en varvräknare ?
Tänker på en vanlig standard för 4 6 eller 8 cylindriga 4-taktare.

Mvh Charliesnor
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31815
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det borde bli fyra positiva och fyra negativa pulser.
Med en diod i serie, motstånd och nån zener, och en räknare som delar med 4 så borde det gå bra att få ut en fin puls per varv.
Användarvisningsbild
Calle
Inlägg: 657
Blev medlem: 14 mars 2006, 19:52:56
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Vadför inte koppla på tändspolens lågvolts sida som man brukargöra?
Charliesnor
Inlägg: 62
Blev medlem: 16 december 2007, 10:07:28
Ort: Göteborg

Inlägg av Charliesnor »

Filar lite på en ide om att plocka bort hastighetsmätaren och trycka in en vanlig billig varvräknare från biltema och har jag förstått det hela rätt behöver en sån 2 3 eller 4st pulser per varv för att visa rätt så på en 1cyl 2takts-motor så får man då bara ut halva varvet som bäst.
Kan jag istället plocka ut pulserna från lysspolen så bör jag kunna få rätt varv direkt.
MadModder skrev:Det borde bli fyra positiva och fyra negativa pulser.
Med en diod i serie, motstånd och nån zener, och en räknare som delar med 4 så borde det gå bra att få ut en fin puls per varv.
Med andra ord skulle man kunna köra direkt med en varvräknare avsedd för 8cylindriga fyrtaktare.
8 cylindrar 4takt blir ju 4 pulser per varv.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31815
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, det borde gå tycker jag.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

nja, säger jag - pulserna på primäsidan av tändspolen är ofta flera hundra volt när det knäpper och varvräknarens ingång är anpassad efter detta - tar man spänningen från ljusspolen så är det stor risk att lysspänningen inte räcker.

en variant är kanske att titta efter varvräknare för dieselbilar som går på generatorripplet eller riknande - då generatorer har olika poltal och olika utväxlingar i olika fordon så misstänker jag att dessa är mycket flexiblare men kan kräva en trimming mot känt varvtal
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 31815
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Flera hundra på primären? Var kommer dom ifrån? Brukar man inte ha konstant plus, och sen styra tändpulserna med jorden? Iaf på bilar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27848
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

och vad tror du hamnar på minus sidan när brytaren öppnar? Det är mycket elakt. Om det behövs för att mätaren ska funka är en annan sak.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Med omsättningen 100:1 i tändspolen så har man 300 Volt på primären när sekundären ger 30000 Volt.

Motsvarande gäller också moppetändsystemet. i båda fallen så är det viktigt att kondensatorn är hel då det är just den som ger tillräkligt tid för brytaren att hinna isär tillräkligt långt innan spänningen blir hög att den slår över i brytaren även på primärsidan - funkar inte kondingen så brinner det direkt i brytaren så fort det öppnar sig några um och forstätter att gnistra tills avståndet är för stort - under den tiden hinner bågen mellan brytana dränera en stor del av lagrade energin i tändspolen och man får klen gnista med låg toppspänning förutom brända brytare.
Charliesnor
Inlägg: 62
Blev medlem: 16 december 2007, 10:07:28
Ort: Göteborg

Inlägg av Charliesnor »

xxargs skrev:...varvräknare för dieselbilar...men kan kräva en trimming mot känt varvtal
Stämmer de och har ingen multimeter med frekvensmätning :(
i båda fallen så är det viktigt att kondensatorn är hel då det är just den som ger tillräkligt tid för brytaren att hinna isär tillräkligt långt innan spänningen blir hög att den slår över i brytaren även på primärsidan - funkar inte kondingen så brinner det direkt i brytaren så fort det öppnar sig några um och forstätter att gnistra tills avståndet är för stort - under den tiden hinner bågen mellan brytana dränera en stor del av lagrade energin i tändspolen och man får klen gnista med låg toppspänning förutom brända brytare.
I det här fallet så sitter det brytarlöst tändsystem med både laddspole för cdi-enheten och en pickup som styr tändningen men kanske går lika mycket spänning ändå ?
Tändspolen skall ligga på 0.2-0.3ohm på primärsidan och 3.4-4.2kohm på sekundärsidan.

Hur svårt/krångligt skulle det va och fippla ihop en krets som kan dubblera antalet tändpulser ?[/quote]

EDIT:
Har suttit och sökt en stund men hittar ingenting om kretsar som kan dubblera pulser så tänkte höra vad en sån krets kan tänkas heta ?
Flummo
Inlägg: 301
Blev medlem: 10 november 2005, 02:40:18

Inlägg av Flummo »

Vad gäller det för moped? Jag tycker att det låter som en Yamaha DT50MX, Honda MT5 eller liknande. Just dessa har en tidig enkel version av CDI-tändning som ger två gnistor per varv - som en fyrcylindrig fyrtakts bilmotor alltså.


Angående spänningen från CDI-system så laddas en kondensator upp till ca 300V, och den laddas snabbt ur genom tändspolens primärlindning för att få en gnista. Värt att veta alltså: en spole på tändplattan ger när motorn är igång alltså 300V eller mer, så att pilla på fel kontakter och kablar kan kittla rejält i fingrarna! :oops:
Charliesnor
Inlägg: 62
Blev medlem: 16 december 2007, 10:07:28
Ort: Göteborg

Inlägg av Charliesnor »

Honda MT5
Bild
Just dessa har en tidig enkel version av CDI-tändning som ger två gnistor per varv - som en fyrcylindrig fyrtakts bilmotor alltså.
Hhmm börjar låta enklare och enklare de här.
så att pilla på fel kontakter och kablar kan kittla rejält i fingrarna! Embarassed
Jotack de har jag allt märkt :lol: men lite spänning i livet är alltid trevligt ;)
Flummo
Inlägg: 301
Blev medlem: 10 november 2005, 02:40:18

Inlägg av Flummo »

Visst blir det enklare. En kompis hade någon gammal biltemavarvräknare på en moppe med denna typ av tändsystem på tiden det begav sig, och det fungerade fint (förutom att motorn varvade mer än räknaren klarade av).
Charliesnor
Inlägg: 62
Blev medlem: 16 december 2007, 10:07:28
Ort: Göteborg

Inlägg av Charliesnor »

Jo var iväg till polarn igår och hörde mej för och han hade en multimeter som kunde mäta hz men fick inget vettigt mätvärde ur en vanlig 230v väggkontakt, villa.
Kan man anta att multimetern är sönder eller finns det nåt annat som kan ha strulat med mätvärdet ?
228v var dock inga problem att mäta fram.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=81485

EDIT:
GLömde fråga, var plockar man tändpulserna ?
Mellan pickup och cdi eller mellan cdi och tändspole.
Skriv svar