UPS Fråga ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glycol

UPS Fråga ?

Inlägg av Glycol »

Har nyligen fixat ihop en större UPS. Riello DLP 300. Vet inte så mycket om den. Den har 2 st uttag märkta 16A. Kopplade in i princip hela vardagsrummet.
Hemmabio, 42" LCD och lite lampor. Funkade utmärkt på batteri med 25% Load enligt inbyggd display. Testade sedan med en värmefläkt och sambons hårtork. Ville hårdtesta och se om den gav upp. Funkade utmärkt tills jag satte hårtorken på halv effekt. Då verkade motorn gå på halvfart samtidigt som UPS:en pep och slog av och på invertern hela tiden. Slog om till full effekt på hårtorken och allt funkar. Vet någon vad det kan bero på ?
Tänker inte köra hårtorkar på den, men kan vara kul att veta vad det kan bero på. Rätt kul att kunna torka håret och brygga kaffe vid strömavbrott, faktiskt !
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Hårtorkens halvfart innebär oftast att den halvvågslikriktar nätspänning och matar värmeelementet och allströmsmotorn med. Belastningen mot elnätet blir därför väldigt ful. Om din UPS redan låg nära maxlasten så är det mycket troligt att en sådan fullast är hemskare att hantera än en större, renare last.
Glycol

Inlägg av Glycol »

Jaha så är det med all säkerhet. Dock var den inte ens lastad till 25%.
Men fulbelastning gillar den inte. Hade ingen koll på hur hårtorkar funkar. Tack för svaret :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kan det funka med fullaster om man sätter en 1:1 skyddstrafo mellan tro?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Detta är rätt vanligt.
Min 2200VA APC blir skitsur om jag sätter ner kycklingvärmelampan på "halv" effekt (diodlösningen).
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

hårtorkar brukar nog ha en vanlig 12V DC motor . En diodbrygga och i serie med värmen.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ja, det kan mycket väl stämma, danei. Skruvade sönder en varmlyftpistol som gick upp senast igår. Lågspännings-DC-motor med likriktare i serie med värmeelementet. Halvvågslikriktning för "halv effekt", troligtvis precis som de flesta hårtorkar fungerar. Det är nästan bara målgruppen som är annorlunda på dessa produkter :P
Glycol

Inlägg av Glycol »

Nu sitter jag här med ytterligare än UPS. Batterierna är heldöda. Det är en NetUps från -96 om man får tro datumet på batterierna. Den startar och lämnar spänning ut när den är nätansluten. Dör direkt om man rycker kontakten.
Den skulle vara helt kass enligt IT-killen jag fick den av. Jag tror dock det räcker med nya batterier. Laddspänningen mätte jag till 27v. Utan laddning sjönk den nästan direkt till ca 12v. Frågan är nu om man kan testa den med mindre batterier utan att riskera hälsan. Det sitter 2 st 12v 17Ah. Kan man ersätta dem med 12v 7Ah. Bara för att testa den ett tag? Vill inte lägga pengar på batterier i onödan.

Edit : Hur räknar man ut ungefärlig backup tid om man vet vad förbrukaren sörplar i sig. ?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Visst, för att testa funkar det. Men de lär dö i förtid pga för hög laddström om du planerar att använda dem sen också. Mindre bra med varmgång i blybatterier.
Glycol

Inlägg av Glycol »

Ok det var vad jag misstänkte. Hade hoppats på att den var så intelligent att den anpassade laddströmmen. Står även något skumt på insidan av batteriluckan. Finns en bild över hur batterierna skall kopplas. Bild ett visar 4st batteri parallell kopplade. Skall ge 1000 VA. Bild 2 visar 2st batteri i serie. Skall ge 1500 VA.

Det borde betyda att laddaren och invertern kan fungera för både 12v och 24v. Och på något sätt anpassa sig själv. Det skumma är att man inte kan få in 4 batteri, om inte de är betydligt mindre.

Kan detta stämma ?

Edit : Det är en sådan här jag snackar om.
http://www.maxfair.com/Web/General/othe ... &item=nups
xxargs

Inlägg av xxargs »

Glycol skrev: ...Det sitter 2 st 12v 17Ah. Kan man ersätta dem med 12v 7Ah. Bara för att testa den ett tag? Vill inte lägga pengar på batterier i onödan.

Edit : Hur räknar man ut ungefärlig backup tid om man vet vad förbrukaren sörplar i sig. ?
du kan prova med mindre batterier då blyaccar inte tar emot mer ström än vad den kan absorbera med rimlig laddsspänning typ 13.8 Volt per 12-bblock - strömmen kan vara ganska hög i någon minut men brukar snabbt gå ned till rimliga värden - så länge batteriet inte blir mer än svagt jummen under laddningen så är det ingen fara..

sök på peikerts effekt - finns excelark mm. och av de datablad som tex biltemas telecombatterier har så kan du få till en rimlig konstant (typ 1.2 - 1.3) som gör att man kan kalkylera drifttid för olika strömmar med förvånansvärt bra precision.

du kan även köra några provurladdning, mäta ström och ta tid för att passa in konstanten för just ditt batteri. Är urladdningstiden runt 1 timme så får du ut i stort sett bara batteriets halva Ah-kapacitet nästa oavsett vilken typ av blybatterier du använder.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Såna här små UPSer brukar ha en backuptid på 10 minuter eller mindre på maxlast.
Skriv svar