Elmotorer till robot, vad skall jag välja !?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glycol

Elmotorer till robot, vad skall jag välja !?

Inlägg av Glycol »

Hej

Håller på och snickrar lite på en robot, baserad på ett mini-itx kort och lite annat krams. Har redan byggt kroppen, huvud och armar. Med rc-servo och servokort. Nu skall jag ha lämpliga drivmotorer. Roboten väger ca 12kg. Kanske kan lättas lite. Jag vill ha tysta motorer. Kör idag med växlade DC-motorer och PWM. För det första tjuter motorerna vid låg fart och dessutom väsnas växellådan en hel del. Kommer från en RC-tank.
Är det stegisar som gäller ? Och hur vet jag vilken storlek?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Stegmotorer kommer också behöva utväxling av något slag, och är mycket knepigare att styra än vanliga borstade DC-motorer.
Om du vill göra det lätt för dig så tar du motorer med färdig växellåda från t.ex. skruvdragare. Ingen aning vilken prisklass du siktar på, men vill du ha tysta och effektiva motorer så är det bara att vända sig till en seriös distributör :)

Pipet från PWM kommer du alltid få i någon utsträckning. Du kan slippa det om du får upp frekvensen över det hörbara (>20 kHz).
Glycol

Inlägg av Glycol »

Har testat med med 2 slaktade bosch skruvdragare. De var i 1500 kronors klassen. Problemet jag hade då var att motorerna blir väldigt klena vid låg fart.
När man sedan skulle köra över tex en matta ökades kraften för mycket. Blev för hög fart. En form av överkompensering från kontrollern, skulle man kanske kunna säga. Går det att lösa smidigt?
Kanske ett mjukvaruproblem?
Har förresten styrkort för stegisar med analog ingång. Klarar 4 amp motorer.
Har inte testat dem, skulle det kunna vara något?
SvenW

Inlägg av SvenW »

Nihilim

Inlägg av Nihilim »

Glycol skrev: Problemet jag hade då var att motorerna blir väldigt klena vid låg fart.
När man sedan skulle köra över tex en matta ökades kraften för mycket. Blev för hög fart. En form av överkompensering från kontrollern, skulle man kanske kunna säga.
Ja, det bör lösa sig om du har en strömreglerloop innanför spänningsloopen.
vlad

Inlägg av vlad »

Har testat med skruvdragare och det är ingenting jag vill rekommendera. Har själv tänkt utrusta min robot med ett mini-itx kort. Fungerar det bra? Vad kör du för operativsystem? Har själv problem med att min robot väger en del ca 6-7 kg. Har funderat på dessa motorer
http://www.robot-electronics.co.uk/acat ... stems.html
Men jag vet inte hur de klarar av en belastning på några kilo.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Beror lite grann på storleken på hjulen. Med stora hjul blir den snabb och svag och svår på låga varv. Ganska små hjul blir bättre. Personligen skulle jag vilja ha lite högre utväxling. Räkna lite på hur snabbt du får den att gå med din hjulstorlek.
Glycol

Inlägg av Glycol »

Jag kör med ett kort som heter Epia SP13000, Det är en 1.3 Ghz via cpu.
2 Gig Ram och en gammal 2,5" hd. Kör för närvarande en strippad version av Win XP. SKulle vilja byta till linux eller något annat jag kan boota från compact flash så jag slipper hårddisken. Jag använder mig av en ssc-32 servokontroller och ett Velleman k8055 usbkort. Kör datorn och styrsytem på eget batteripaket, slaktad UPS med invertern bortplockad. Får stabil spänning och kan ladda automatiskt. Bilder kommer så fort jag har löst motorproblemet.
Glycol

Inlägg av Glycol »

Kom just på en sak till !

Jag har 2 trasiga elscooters, likadana och med knäckt styrhuvud. Det är typ inlines hjul på dem. De har en toppfart på 15 Km/h. Räcker ca 15 km om man skall tro manualen. De klarar 80 kg förarvikt. Tänkte skruva ihop bottendelarna
och och lasta på lite tyngd. De går dock bara framåt, men ett relä som polvänder motorn så fort man behöver ändra rotationsriktning borde lösa det.
De är tysta med. Minns när kusinerna åkte omkring på dem.
Jag är tyvärr på arbetsresa i 2 veckor till nu och kan inte testa på ett tag.

Någon som har erfarenhet?
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

modda ett par stora servo:n annars, för dom är ju ganska starka.
vlad

Inlägg av vlad »

Jag har moddat 2 st hitech hs-422. Det fungerar men det känns lite klent. Speciellt om jag ska lasta på några kilon till. Är det någon som har lite kraftigare servon och kan dela med sig av sina erfarenheter? Hur många kilo kan man lasta på o.s.v?
Glycol

Inlägg av Glycol »

Det skulle jag också ha nytta av att veta !!
Skriv svar