Mina lampor blinkar när hammren går

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Robin D

Mina lampor blinkar när hammren går

Inlägg av Robin D »

Jag har nyligen instalerat en lufthammare i min smedja, det är en lite större maskin som hjälper till vid räckning och allmänt smide. Nu är det tyvärr så att när hammaren går, även obelastad, så blinkar alla lampor på hela gården. Hammaren drivs av en 4kw asynkronmotor, 960 rpm. Jag tror mig ha kunnat utesluta alla fel på hammaren, återstår elförsörjningen.
När motorn går sjunker spänningen över den 10-15V är det normalt, jag har inte mätt strömmen än, har ingen tångampermeter, än. Motorskydet står på 9A och löser inte ut, motorn blir inte onormalt varm.
Gården är tyvärr inte min så jag måste åtgärda blinkandet innan någon får epilepsi.
Skall man klaga till kraftbolaget, skall jag köpa ett dieselverk, kan jag bygga/köpa någon mojäng som stabiliserar spänningen? Jag har funderat på om jag kan koppla en annan asynkronmotor parallellt med hammarmotorn, hänga på lite svänghjul och kondensatorer och få den att agera generator, funkar det eller måste motorn upp över synkronvarvet för att leverera?
Jag är av naturen snål, så slipper jag köpa ett dieselverk är jag glad, de bullrar ju också.
Skall ja dra ny kabel till hammaren från där elen kommer in till gården, rör det sig om 200m det vill jag inte göra om jag inte är säker på att det hjälper. det är 16A till smedjan, gården är säkrad till 35A. Hammaren väger runt 900kg så den går inte att flytta på med mindre än att jag lyfter taket av smedjan.
Vore tacksam för uppslag.
Robin
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Har den någon form av faskompensering ?

Eller det kanske inte behövs på 3-fas motorer då den drar ner samtliga faser lika mycket ?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Nätet borde vara så styvt att din motor inte borde ställa till det så. Hur långt bort är transformatorstationen? Vad du kan göra är att mäta om inkommande el fladrar när du drar på motorn. Mät alla faser innan och efter du slår på. Varierar det prata med elleverantören. Annars ta dit en elektriker.
Edit: mellanslag
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om dina 200m kabel bara går till hammaren, kan väl inte spänningsfallet i den ha något alls att göra med spänningsfallet till övriga förbrukare? Lär ju hänga på matarkablarna till elskåpet. Är det luftledningar och en gammal mossig trafo på en trästolpe kan jag förstå att det blinkar...
Robin D

Inlägg av Robin D »

Som det är nu kommer strömmen in till logen, går vidare till lagårn sen till hönshuset där den delar sig med en gren till bostadshuset och en till smedjan och vedboden/pannhuset, med andra ord ligger inte hammaren på egen kabel. Skall Hammaren ha egen försörjning är det 200m ny kabel som gäller.
Det är just en sådan gammal brummande trafo på en trästolpe som försörjer gården med ström, är allt hopp ute då?
Robin
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Kontrollera att alla anslutningsskruvar är åtdragna så det inte är glapp någonstans.
(Eller mät temperaturen på anslutningarna med IR-termometer)
Faskompensering kanske förbättrar situationen, men tveksam om det hjälper helt.

Vilka dimensioner på kablarna (längd och kvadratya) är det?

Crypto>> Spelar ingen roll om belastningen är jämnt eller ojämnt fördelad över faserna, det handlar om att minska den förbrukade reaktiva effekten
(Induktiv last förbrukar reaktiv effekt, capasitiv last matar ut reaktiv effekt).
Robin D

Inlägg av Robin D »

JAg har dragit 50m 2,5mm2 från en 16A handske i vedboden, hur kablarna ser ut innnan dess vet jag inte. Jag skall kolla alla anslutnigar, det är nog rätt många och gammmla så det kanske hjälper att dra åt lite.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo... 16A borde ju lätt räcka, tycker man, men det är ju klart, vetefanken om inte belastningen kanske blir rellativt sett högre på en lufthammare än en motsvarande fjäder... :humm:
Så, är ju inte omöjligt motorn får jobba en del.

Min 50-tons press är avsäkrad 6A och det räcker ju lätt för den, utan blink (går tom att dra runt svänghjulet med handkraft på den utan problem i friläge), vad gäller (fjäder)hammare så ligger det nog långt under 16A för de (ganska)stora 03orna vi kör (however, friläget går nog tämligen lätt på dem, eftersom de går helt på frihjulet när de ej körs, så är kanske inte riktigt rättvist att jämföra, jag vet inte...), kan nog även vara så att äldre motorer har rätt mycket massa i förhållande till kraften, vilket kanske påverkar vid start/stopp.

Edit: Har just inte så mycket erfarenhet av lufthammare, men de har väl inget "naturligt" friläge på samma sätt?

Men, så kan det nog vara... Men, som sagt kan ju räcka att kolla glapp och dåliga anslutningar en gång.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Problemet här är nog hög belastning på kablarna mellan elmätaren och hönshuset.
Om det finns 16A uttag i de andra byggnaderna kan du ju låna några skarvkablar och prova hur långt bak i kedjan du måste gå för att slippa blink.
Med lite tur kanske du bara behöver dra nytt från lagårn till smedjan.
Robin D

Inlägg av Robin D »

Min fjäderhammare kör jag utan några som helst problem, men den går bara på en 1,5kw motor. 0ch precis, lufthammaren har inget ricktig friläge likt fjäderhammaren, utan flytar alltid en massa luft.
Flummo

Inlägg av Flummo »

Robin D skrev:Som det är nu kommer strömmen in till logen, går vidare till lagårn sen till hönshuset där den delar sig
Jag skulle mäta spänningen i logen, lagårn och hönshuset för att se om det är i eller mellan dom spänningsfallet finns, eller om det är innan det ens kommit in till er. HAr du full eller nära full spänning i lagårn när grejerna är igång så är det ju någonstans efter den punkten som det är dålig kontakt eller för klena kablar.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Kan du få låna en skarvkabel så skulle jag prova en högst tillfällig lösning och koppla den parallellt ihop med den befintliga, då kommer du upp i 5 mm2/ledare, bara för och utröna om det är kabelarean det beror på.

Alternativet kan ju vara att köra motorn på en frekvensomvandlare, men dom börjar kosta pengar när det handlar om effekter över 2 kW, i grova tal 1000 kr/kW.
Men kostnaden kan ju försvaras med möjlighet att mjukstarta/stanna (mindre mekaniskt slitage) motorn samt att du kan varvtalsstyra motorn för bättre ekonomi.

Kjelle
Robin D

Inlägg av Robin D »

Hjälper det med en frekvensomvandlare?? I så fall brukarvde ju ligga på blocket ibland, kankse kan man fynda.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Om det hade varit problem bara när du startade kanske. Men jag fattar att du har spänningsfall och problem hela tiden. Om du då sätter dit en grej till med dess förluster så lär det kanske bli än värre.
Vad du måste göra är att se om det är elleverantören som måste byta transformator eller om problemet ligger i installationen efter elmätaren.
Mät vid elmätaren!
GFEF

Inlägg av GFEF »

Robin D
> Nu är det tyvärr så att när hammaren går,
>även obelastad, så blinkar alla lampor på hela gården.

>gården är säkrad till 35A

Hur stor är belastningen utan hammaren i drift ?
Se på kWh-mätaren hur snabbt 1 kWh förbrukas.

Är INTE beslastningen nära 35 [A]
Är dett troligen dålig kontakt någnstans
i el-systemet.

MYCKET STOR BRANDRISK !!!!!

Även utan hammaren i drift.
Skriv svar