Nu har jag hållt på med elektroniken ett tag, både i skolan och i hemmet. Jag har väl lyckats konstruera en hel del lättare kretsar såsom förstärkare, oscillatorer, filter, mixrar osv.
Jag har lärt mig det mesta genom att studera andras scheman och byggt liknande saker. Jag kan säga att jag förstår hur de olika komponenterna fungerar enskild och tillsammans och förstå principerna för ganska många olika applikationer.
Men sedan när det kommer till att konsturera helt egna kretsar så blir det lite svårare då jag sällen vet hur man räknar ut vilka värden som skall användas och då blir det mest till att jag testar mig fram tills det fungerar ungefär som planerat.
Något jag försökt med är att försöka skapa hela matematiska funktioner för kretsar. Alltså olika formler för de specefika kretsarna där utparametrarna beror på inparametrarna?
Ta denna differential förstärkare som exmepel. Hur pass svårt är det egentligen att beskriva hur utsignalen beror på det två insignalerna?

Så ni som är riktigt kunniga och erfarna inom elektroniken, hur bär ni er åt när ni ska konstruera era kretsar och bestämma era värden? Gör ni det teoretiskt eller praktiskt?