Signaljord i audio-switch - bästa alternativet?
- Illuwatar
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
- Skype: illuwatar70
- Ort: Haninge
- Kontakt:
Signaljord i audio-switch - bästa alternativet?
Har i projektlinan en audio-switch (behöver fler ingångar till min gamla stärkare i TV-bänken) där jag tänker använda reläer för switchningen. När jag började designen tänkte jag som vanligt: switcha audio-signalen och låta signaljord vara gemensam. Funkar säkert bra i teorin, men med lite funderande insåg jag att det kan orsaka jordslingor (man vet inte hur köpta apparater är kopplade).
Så min tanke är att switcha både signal och jord. I och med att reläer används är hela audio-delen galvaniskt skild ifrån switchens jord. Min undran är om detta är ett bra sätt att låta det man switchar ligga helt skilt från själva switchens jordpotential. Logiken som kör switcharen samt reläspolarna kommer köras från en extern AC/DC-adapter (väggvårta) och alla phonokontakter skall vara isolerade från chassit. Eller bör man sätta en gemensam referens på något sätt (via ett högohmigt motstånd till exempel)? Signalerna jag kör är standard line-level, obalanserat.
Ni som jobbar med ljud professionellt kan säkert komma med bra tips kring detta.
Så min tanke är att switcha både signal och jord. I och med att reläer används är hela audio-delen galvaniskt skild ifrån switchens jord. Min undran är om detta är ett bra sätt att låta det man switchar ligga helt skilt från själva switchens jordpotential. Logiken som kör switcharen samt reläspolarna kommer köras från en extern AC/DC-adapter (väggvårta) och alla phonokontakter skall vara isolerade från chassit. Eller bör man sätta en gemensam referens på något sätt (via ett högohmigt motstånd till exempel)? Signalerna jag kör är standard line-level, obalanserat.
Ni som jobbar med ljud professionellt kan säkert komma med bra tips kring detta.
- Greve Hamilton
- EF Sponsor
- Inlägg: 544
- Blev medlem: 4 september 2004, 15:03:35
- Ort: GBG
Bryta jordarna behöver/bör du inte göra. Höljet på switchapparaten bör anslutas till signaljord där de där jacken sitter om det är en plåtlåda. Använder du en batterieliminator eller annan isolerad spänningskälla bör även den anslutas till chassiet så att trådarna inte kan ge ifrån sig störningar kapacitivt inuti lådan. Om jorden bryts på oanvända ingångar kan samma fenomen ske där.
"Kondenatorer för att rensa bort DC nivåer både på signal & jord på alla ingångar?"
Kan vara en bra idé på signalen för att få bort knäppar vid omslag. (men bör inte behövas då apparaterna redan bör ha sådana) Men inte på jordarna, jordarna måste vara sammankopplade med så låg impedans som möjligt om man inte vill ha massor av brum.
"Kondenatorer för att rensa bort DC nivåer både på signal & jord på alla ingångar?"
Kan vara en bra idé på signalen för att få bort knäppar vid omslag. (men bör inte behövas då apparaterna redan bör ha sådana) Men inte på jordarna, jordarna måste vara sammankopplade med så låg impedans som möjligt om man inte vill ha massor av brum.
Nej precis. Och det problemet skulle ju också finnas om man kopplade ihop utan en switch emellan. Att ha något anslutet till skyddsjord och något annat till antennjord brukar väl vara det vanligaste problemet men kan lösas med mantelströmsfilter på antennkabeln. Att flera apparater varit sammankopplade obalanserat och dessutom till skyddsjord har jag haft problem med i konsertljudsammanhang men då har det varit när vi använt olika uttag, till samma uttag brukar det inte vara något problem.
För att få bort knäppande vid omslag...
Jag har funderat på en sak. Skulle man kunna göra omkopplingarna i flera steg?
Vi kan säga att A och B är ingångar, och C är utgång.
Och så börjar vi med att A är kopplad till C.
1. Koppla in ett stort motstånd parallellt med C.
2. Koppla ur A.
3. Koppla in ett stort motstånd parallellt med B.
4. Koppla in ett stort motstånd mellan B och C (i signal-vägen).
5. Koppla ihop B och C, så att motstånd "4" inte är med längre.
6. Koppla ur dom parallellkopplade motstånden.
Är det nån vits med det, eller blir det bara krångligt och dyrt?
(Man behöver kanske en massa relän och en liten processor och så...)
Tillägg:
Och ett litet minne + batteri så att den kommer ihåg vad den står på när man stänger av den.
Jag har funderat på en sak. Skulle man kunna göra omkopplingarna i flera steg?
Vi kan säga att A och B är ingångar, och C är utgång.
Och så börjar vi med att A är kopplad till C.
1. Koppla in ett stort motstånd parallellt med C.
2. Koppla ur A.
3. Koppla in ett stort motstånd parallellt med B.
4. Koppla in ett stort motstånd mellan B och C (i signal-vägen).
5. Koppla ihop B och C, så att motstånd "4" inte är med längre.
6. Koppla ur dom parallellkopplade motstånden.
Är det nån vits med det, eller blir det bara krångligt och dyrt?
(Man behöver kanske en massa relän och en liten processor och så...)
Tillägg:
Och ett litet minne + batteri så att den kommer ihåg vad den står på när man stänger av den.
Senast redigerad av BJ 22 mars 2008, 11:54:52, redigerad totalt 2 gånger.
- prototypen
- Inlägg: 11105
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Knäppen beror på att kopplingskondensatorerna laddas till olika spänningar men om man parallellkopplar ett motstånd över varje in och utgång till signaljord så kommer alltid all in och utgångar att ha 0V DC och då knäpper det inte.BJ skrev:För att få bort knäppande vid omslag...
Tillägg:
Och ett litet minne + batteri så att den kommer ihåg vad den står på när man stänger av den.
Sedan känns det lite stenålder med relän, det finns MOS switchar (4016 och 4066)
Tillägget behöver du inte bekymra dig över om du bygger med MOS, med batteri så får du flera års drifttid. Vad som kanske behöver en väggvårta är lysdioden på fronten som visar vilken ingång som är ansluten.
Brumproblemet är lite överdrivet, i dag så är de flesta apparater dubbelisolerade och kan inte bidra med någon brumslinga. Om de eventuellt jordade apparaterna ansluts till samma uttag och att nätkabel och signalkabel buntas tillsammans så minskas risken för brumslinga. Om det brummar när nätkabel och signalkabel läggs ihop är det fel på signalkabelns (statiska) skärm. De som nu förordar separering så tänk på att det är enklare att stoppa ett elektriskt-fält än ett magnetisk-fält.
Protte
Vet att många studioapparater använder relä som bypass fortfarande. Ger en transistor för mycket brus lär 4066 ge mer. Intressant krets, dock har den som lägst 27 Ω resistans vid 9 V matning.
Audiotransformator har en dämpning på högre frekvensener, men är man inte rädd för att höja diskanten på stereon kanske inte det gör något heller.
EDIT: Lite OT
Tycker att oskärmade ledningar och apparathöljen borde funka bättre till obalanserakopplingar då man vill att både jord och signal ska flyta i störningarna så de tar utvarandra?
Audiotransformator har en dämpning på högre frekvensener, men är man inte rädd för att höja diskanten på stereon kanske inte det gör något heller.
EDIT: Lite OT
Tycker att oskärmade ledningar och apparathöljen borde funka bättre till obalanserakopplingar då man vill att både jord och signal ska flyta i störningarna så de tar utvarandra?
Senast redigerad av psynoise 22 mars 2008, 13:57:19, redigerad totalt 1 gång.
- Illuwatar
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
- Skype: illuwatar70
- Ort: Haninge
- Kontakt:
Många bra ideer här.
För att förklara tydligare så har jag gjort en schematisk skiss på de två alternativen:
http://www.illuwatar.se/temp/switchexample.png
Den högra ritningen visar den enkla varianten, där endast signalledaren switchas. Jord är sammakopplad och även drivelektroniken för reläerna ligger på samma jord (GND).
Den vänstra visar den varianten där båda ledare i audiokabeln switchas. Jag lade även in XLR-kontakter, eftersom denna variant möjliggör switching av balanserade signaler. De streckade linjerna visar GND-ihopkopplingen vid obalanserad anslutning (och då får man samma situation som i den högra modellen). Frågan om man skall ha denna gemensama GND eller inte?
Själva styrningen blir en AVR med display och ett par tryckknappar (overkill maybe, men lite kul måste man ju ha...).
För att förklara tydligare så har jag gjort en schematisk skiss på de två alternativen:
http://www.illuwatar.se/temp/switchexample.png
Den högra ritningen visar den enkla varianten, där endast signalledaren switchas. Jord är sammakopplad och även drivelektroniken för reläerna ligger på samma jord (GND).
Den vänstra visar den varianten där båda ledare i audiokabeln switchas. Jag lade även in XLR-kontakter, eftersom denna variant möjliggör switching av balanserade signaler. De streckade linjerna visar GND-ihopkopplingen vid obalanserad anslutning (och då får man samma situation som i den högra modellen). Frågan om man skall ha denna gemensama GND eller inte?
Själva styrningen blir en AVR med display och ett par tryckknappar (overkill maybe, men lite kul måste man ju ha...).
Jag röstar på den högra, definitivt. Det blir bara problem att lyfta jordarna på oanvända apparater. Switchas de i fel ordning kommer det bli enorma oljud i bästa fall eller zappade ingångar/utgångar i värsta fall.
Jag håller med prototypen:
"Brumproblemet är lite överdrivet, i dag så är de flesta apparater dubbelisolerade och kan inte bidra med någon brumslinga. Om de eventuellt jordade apparaterna ansluts till samma uttag och att nätkabel och signalkabel buntas tillsammans så minskas risken för brumslinga. Om det brummar när nätkabel och signalkabel läggs ihop är det fel på signalkabelns (statiska) skärm. De som nu förordar separering så tänk på att det är enklare att stoppa ett elektriskt-fält än ett magnetisk-fält. "
Bunta ihop nätkablar och signalkablar är faktiskt en bra idé om signalkablarna är skärmade. Men det är visst rätt vanligt att signalkablar man köper inte har någon skärm!
Både dyra och billiga sorter. Men det är ju lätt ordnat genom att använda riktiga kablar. (vilket inte betyder svindyra hokus-pokus-kablar däremot)
Jag håller med prototypen:
"Brumproblemet är lite överdrivet, i dag så är de flesta apparater dubbelisolerade och kan inte bidra med någon brumslinga. Om de eventuellt jordade apparaterna ansluts till samma uttag och att nätkabel och signalkabel buntas tillsammans så minskas risken för brumslinga. Om det brummar när nätkabel och signalkabel läggs ihop är det fel på signalkabelns (statiska) skärm. De som nu förordar separering så tänk på att det är enklare att stoppa ett elektriskt-fält än ett magnetisk-fält. "
Bunta ihop nätkablar och signalkablar är faktiskt en bra idé om signalkablarna är skärmade. Men det är visst rätt vanligt att signalkablar man köper inte har någon skärm!
