Transistortändning till bil, behöver råd o tips.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
OnkelT

Transistortändning till bil, behöver råd o tips.

Inlägg av OnkelT »

Hejsan, sitter och funderar på om följande kanske skulle gå att lösa.
Vad jag för tillfället har är detta:
1. En ny fördelare (15år gammal men oanvänd, "original tändbox" saknas o går ej att få tag i) den har optisk givare, en skiva med hål som snurrar med axlen och en optisk läsgaffel med 4 tåtar varav en är jordad.
2. En Velleman K2543 byggsats. (har också några år på nacken ;) )

Så till frågan, går det att på något enkelt vis få detta att fungera tillsammans? Tändförställningen sköts helt mekaniskt i fördelaren så det är inget problem, men byggsatsen är gjord för att kopplas till brytarspetsarna och det är där problemet ligger, att styra av/på med den optiska givaren istället så att när ett hål i skivan passerar så skall det motsvara att brytaren öppnar. Schemat på Vellemans transistortändning finns här:
http://www.velleman-kit.com/downloads/0 ... _k2543.pdf

Det kanske är mer problem än jag tror att lösa dtta, själv har jag iallafall för dåliga kunskaper tyvärr.
peter555

Inlägg av peter555 »

Beroende på om den optiska givaren ger ut samma pulslängd som brytaren så borde det bara vara att ändra några motståndsvärden.
OnkelT

Inlägg av OnkelT »

Hmm, om pulslängd = den tid som brytarna är öppna/stängda så skiljer det nog en del, det är ganska små hål i skivan så jag skulle kunna tänka mig att "öppettiden" är kortare än med vanliga brytare. Vilka av motstånden är det som skulle bytas annars?
Förresten, en sån här optisk givare/pickup kanske leder när det är ett hål? Då blir det ju tvärtom mot mekaniska brytare..
peter555

Inlägg av peter555 »

Om den leder när det är hål blir det väl lika som en mekanisk. Dock vet jag inte om tiden är tillräcklig eller om det behövs en pulsförlängare. Du bör öka värdena på R1-R4, kanske en faktor 5 så du inte får så mycket ström genom din givare.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej. en brytare öppnar en kort stund när den ska ge gnista.
peter555

Inlägg av peter555 »

Aha, är det så, när du säger det så är det rätt självklart att det borde vara så.

I så fall borde det funka om man tar bort R1 och R2 och sätter givaren mellan pkt 1 och pkt2. Eller givaren kanske redan ger positiva pulser ut, då ska det gå att koppla utgången till pkt 2.
Skriv svar