Spinning RGB LEDs

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Padash

Spinning RGB LEDs

Inlägg av Padash »

Hej
Jag funderar på att skapa en display med roterande leds. Denna film har inspirerat mig
Jag ska använda en atmega16 och kanske några shift register (74HC595) om jag behöver fler utgångar. Jag har sökt efter RGB-leds på internet men kan inte hitta vart man kan köpa dem relativt billigt. Jag hittade en länk här på forumet till http://www.lsdiodes.com/multi-color/ men de har tyvärr lagt ner. Så har ni tips på något ställe där man kan köpa RGB leds ?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Testa ebay

Exempel
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Häftigt 8)
Padash

Inlägg av Padash »

Jag har funderat lite på ebay men är lite osäker på hur det fungerar. Ska läsa lite om hur betalning och frakt sker. Rent allmänt är jag försiktig när jag köper saker över internet från privatpersoner i Sverige, och nu är det från hela värden. Tack för förslaget iaf, och det är väl dags att testa ebay.

Förresten tillkommer fraktkostnaden efter givet bud eller är det inkluderat ?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

På den auktionen jag länkade till kan man välja land längst ner på sidan, då blir fraktpriset $4.95. Man måste läsa beskrivningen för att veta vad som gäller, det är upp till säljaren.

Säljaren på just den auktionen har över 11000 sålda auktioner och har fått 74 negativa betyg, så det borde vara ganska säkert att handla där gissar jag...

Jag brukar betala med paypal, bara för att det är smidigt, i princip alla accepterar paypal. Sen tar de säkert löjligt höga avgifter osv, men men...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det verkar som att exempel-LED-snurran bara har 2 eller 4 stegs upplösning på varje färg. Om du vill ha fler färgnyanser och fler lysdioder så behöver du troligtvis en kraftfullare mikrokontroller, en Mega16 kan vara i underkant...
Padash

Inlägg av Padash »

Vad menar du med kraftfullare ? Att den ska vara snabbare, ha mer minne eller fler utgångar ?
I mitt första test tänker jag nog också bara använda mig av 7 färger + ingen färg så att jag får plats med varje "pixel" i en byte. Då kan jag också använda mig av shift register (74HC595) för att få fler utgångar.

Jag har börjat fundera på hur jag ska göra med sladdar också. Jag har ju tänkt att ha en mega16 som roterar samtidigt som den ska kommunicera med en dator med rs232 eller kanske USB. Finns det något smart sätt att göra detta på så att inte sladdarna förstörs. Eller går det ens inte att ha någon ledning för att kommunicera med datorn om mega16 ska rotera ?
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Du behöver bara tre bit/ pixel påsåvis sparar du mycket minne.

Jag byggde själv en ledsnurra som mitt första pic-projekt för väldigt länge sedan med 5mm-rgb dioder och med släpkontakter för strömförsörjningen. Men sedan bytte jag till en luftlindad trafo, mycket smidigare och tystare.

Har precis fått hem en kommersiell variant som jag håller på och testar och den har 7färger + svart, vilket är det vanligaste bland dom här displayerna.
Padash

Inlägg av Padash »

Ja hur jag fick det till en byte kan jag inte förstå. Jag får se hur många färger jag ska använda sen, men självklart så ska jag spara det på ett sätt så att det inte tar onödigt med utrymme.
Jag ska göra projektet eftersom att jag inte är praktisk av mig och känner att jag borde ta och "mecka" lite någon gång. Så vill jag ju lära mig mer om elektronik och ha något coolt att visa upp. Själva programmerings delen kommer inte bli något problem. Jag är van att programmera datorprogram och AVR.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Det finns några bilder på hur den gjord här Teksten en plaatjes maken met LED's

För att spara på utgångarna så skulle man kanske kunna köra med Charlieplexing och inga motstånd till lysdioderna.
Padash

Inlägg av Padash »

Charlieplexing verkar grymt intressant, det enda jag kan tänka mig är att det sätter högre krav på klockfrekvensen.
Tack för länken till sidan, jag hade redan kollat in den. Det jag hade tänkt var att i realtid skicka över bilder från datorn, men det verkar inte gå eftersom att processorn snurrar.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Data skickar du genom trafon för strömförsöjningen, fungerar aldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

@ Padash
Med kraftfullare menade jag snabbare kodexekvering och mer minne för bilderna. Hänger man på externt minne så tar ju det extra tid att komma åt.

Den RGB-snurra jag har varit med och tänkt igenom skulle ha många fler pixlar på höjden och åtminstone 8 bitars upplösning för varje färg. Till att styra det tänkte vi oss en Foxboard som styr 16 uppsättningar feta skiftregister genom att trycka ut data till dem via parallellporten (16-bitars) i hög hastighet.

För strömförsörjning kan man använda sig av släpringar. Annars är kullager lite coolare, och bäst är induktiv överföring. För dataöverföring finns radio, kullager och optiskt som bra alternativ.
Skriv svar