Pulstransformator

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Pulstransformator

Inlägg av MadModder »

Fick tag på flera påsar pulstransformatorer på labbelektronik. De heter EP111-751. http://www.jpc-inc.co.jp/products/list/pdf/25.pdf
Vad kan man hitta på med dem?

[edit] Såg nånting i gate-driver-tråden.
De är alltså bara till för att galvaniskt skilja en signal mellan källan och mottagaren?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Koppling?, Induktans?, Strömtålighet?, Varvtalsförhållande?
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Du kan använda den som pulstransformator för rätt höga frekvenser, minst 740 KHz,
om du ska överföra en 15V puls för exempelvis transistorer. Sänker du spänningen kan du sänka frekvensen.. Du har två sekundärer så du kan driva exempelvis både höga och låga sidan.

Så den passar bättre för lägre spänningar.. Inte så användbar för att driva transistorer..
probe

Inlägg av probe »

För att släcka GTO-thyrisorer..
peter555

Inlägg av peter555 »

Då kunde den vara intressant att testa eftersom jag tog hem ett knippe GTOer från Labb.
probe

Inlägg av probe »

DU ser!! Ibland har man tur! Brukar vara jobbigt att släcka GTOér utan trafo även om det givetvis går. länge sedan jag körde med GTO numera. Har blivit lat och bekväm och använder IGBT för det mesta på ställen där jag tidigare använt GTO, men GTO är fortfarande en klart användbar komponent...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har inte ägnat de här någon tanke alls sen sist (no shit...), men fick nu för mig att mäta lite på en, och det är tre lindningar i den. Det är alltså enligt figur A i databladet. Har fortfarande inte kommit på något att ha dem till. :D
Skriv svar