spektrum för fotoljus?
spektrum för fotoljus?
efter en ny digitalkamera så vill jag ha ljus för foto på nära håll
valet är troligtvis två, 12v halogen i överspänt annvändande eller 1w lysdioder
vill helst ha en färgtemp som är som utomhus för att slippa digital kompensation av blå kanal
för att kunna prova lite så funderar jag på hur man skulle kunna kolla färgtemperaturen på ett okänt ljus, misstänker att kameran med manuell vitbalans och ett färgprovskort är det smidigaste?
allternativ?
blixt undviker jag för jag vill ha konstant belysning
någon som kollat på ökningen av färgtemp när man ökar spänningen på halogenlampor?
valet är troligtvis två, 12v halogen i överspänt annvändande eller 1w lysdioder
vill helst ha en färgtemp som är som utomhus för att slippa digital kompensation av blå kanal
för att kunna prova lite så funderar jag på hur man skulle kunna kolla färgtemperaturen på ett okänt ljus, misstänker att kameran med manuell vitbalans och ett färgprovskort är det smidigaste?
allternativ?
blixt undviker jag för jag vill ha konstant belysning
någon som kollat på ökningen av färgtemp när man ökar spänningen på halogenlampor?
Jag skulle tro att det bästa för ditt ändamål är två överspända halogenlampor,
rekkomenderar Osrams IRC-serie av 12v-lampor drivna på 18v
Tex 2st Decostar 20w:
http://www.fractronics.com/osram_irc.shtml
lysdioder är alltid lite svåra att få det bra med just i fotosammanhang...
rekkomenderar Osrams IRC-serie av 12v-lampor drivna på 18v
Tex 2st Decostar 20w:
http://www.fractronics.com/osram_irc.shtml
lysdioder är alltid lite svåra att få det bra med just i fotosammanhang...
osram hadde jag glömt att kolla på
sk klabba lite till och prova , kanske får skaffa ett färgkalibreringskort med, så man har vettiga referenser
provade bara lite nu och körde en vanlig 50w halogenspot på 11,12,13,14,15v och tog bilder på vitt papper, för att kolla hur mycket det ändrade sig mellan rgb
r b g
11v 120 120 120
12v 140 140 148
13v 157 163 175
14v 170 178 193
15v 175 187 205
inte så mycket men fullt märkbart, nu var kameran inställd på vitbalans för glödlampa, så det blir grått utan så mycket färgförskjutning
det finns ingen egentlig rimlig förklaring till att hålla på med detta utan att jag vill ha det rätt från början, på den gamla digitalkameran bidde blåkanalen brusig vid glödlampekompenserat ljus, ska kolla mera på hur den nya beter sig
osram hadde ju halogenspottar för 4500k, måste införskaffas och kollas på
sedan hadde jag någon mycket mysko halogenspot som kom från en sådan där blåljusföratthärdatandplastfyllningarmackapär, den gav väldigt lite rött ljus ifrån frammåt, verkar som det gick rak ut genom reflektorn
den stora meningen är ju en yta där jag kan både fotografera med korrekt(nå vettigt korrekt) ljus och även då ha bländfritt ljus vid koll på prylar/lödning ytmonterat
sk klabba lite till och prova , kanske får skaffa ett färgkalibreringskort med, så man har vettiga referenser
provade bara lite nu och körde en vanlig 50w halogenspot på 11,12,13,14,15v och tog bilder på vitt papper, för att kolla hur mycket det ändrade sig mellan rgb
r b g
11v 120 120 120
12v 140 140 148
13v 157 163 175
14v 170 178 193
15v 175 187 205
inte så mycket men fullt märkbart, nu var kameran inställd på vitbalans för glödlampa, så det blir grått utan så mycket färgförskjutning
det finns ingen egentlig rimlig förklaring till att hålla på med detta utan att jag vill ha det rätt från början, på den gamla digitalkameran bidde blåkanalen brusig vid glödlampekompenserat ljus, ska kolla mera på hur den nya beter sig
osram hadde ju halogenspottar för 4500k, måste införskaffas och kollas på
sedan hadde jag någon mycket mysko halogenspot som kom från en sådan där blåljusföratthärdatandplastfyllningarmackapär, den gav väldigt lite rött ljus ifrån frammåt, verkar som det gick rak ut genom reflektorn
den stora meningen är ju en yta där jag kan både fotografera med korrekt(nå vettigt korrekt) ljus och även då ha bländfritt ljus vid koll på prylar/lödning ytmonterat
Kameran jag har en Minolta F200 och som när jag köpte för några år sedan inte var någon hyperdyr högteknologiskt systemkamera klarar av att kompensera för allt ljus jag än så länge testat med genom den manuella vitbalansen om det skulle behövas. Tar ett foto på ett blankt vitt papper i det ljuset jag vill använda som tex artificiellt med halogenlampor gasurladdningslampor eller helt naturligt utomhus. Färgkanalerna ändras ju då efter detta ljusets färg och ändrar vitbalansen efter ett visst inprogrammerat basmönster så att bilderna blir som dom skall.
Visst kan kameran eller efterföljande program kompensera, men grejen är väl att man inte vill förstärka någon kanal (ex blå som brukar vara brusigast) allt för mycket då eventuellt brus i den kanalen också förstärks. Sen kan väl också vissa lampor vara väldigt ojämna i spektrumet vilket gör det svårt att kompensera på ett snyggt sätt.
hittade lite mera referanser på nätet till denna lampan som ska ha bra och jämt spektrum
https://www.solux.net/cgi-bin/tlistore/soluxbulbs.html
kanske värt att införskaffa några och prova
https://www.solux.net/cgi-bin/tlistore/soluxbulbs.html
kanske värt att införskaffa några och prova