Logga data via LPT porten

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Tobe83

Logga data via LPT porten

Inlägg av Tobe83 »

Hej!
Jag ska börja med ett mindre projekt där jag ska logga vinddata via lpt porten i en PC.

Anemometer har jag och en idé för givaren. Jag hade tänkt läsa av hastigheten genom att koppla en fotooptisk switch till anemometern och koppla in den direkt på paralellporten. DVS jag är inte intresserad av någon Microkontroller-lösning.

Jag har bara läst en grundkurs i javaprogrammering men skulle vilja lära mig mer. Jag har fått för mig att det inte är så svårt att göra loggningsprogrammet med hjälp av visual basic och skulle då behöva lite tips och hjälp med länkar till sidor som behandlar detta. har sökt på google men det visade sig vara en djungel :)

Ett annat alternativ är att bygga programmet i Matlab som jag hanterar bättre men då antar jag att det behövs mer datakraft vilket inte är tillgängligt på platsen där denna kommer sitta.

Kom med förslag!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag tror det blir svårt att få en tillförlitlig avläsning av pulståg på
LPT-porten. Ska den pollas ? Hur snabbt kommer pulserna (som mest) ?

> Kom med förslag!

En PIC eller AVR mellan anemometern och porten. Då kan du även
köra RS232 istället, vilket är lite enklare (bättre stöd i Windows).

> jag är inte intresserad av någon Microkontroller-lösning.

Nähä, då vet jag inte... :-)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Sätt en 74HC590 mellan pulserna och LPT porten. då behöver du inte läsa av så ofta. Använd någon av controll pinnarna till reset och du är hemma.

http://hjem.get2net.dk/villy/vje_vbio.htm
http://www.thescripts.com/forum/thread607529.html

En microcontrollerlösning är snyggare och mer unversiell.

Edit: La till fler google sökningsresultat

Ps: jag vill tipsa om en helt ny fluga på nätet som inte så många har upptäckt än här på forumet: GOOGLE.com :!:
Senast redigerad av Micke_s 19 mars 2008, 18:39:43, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att mäta pulståg via LPT-porten under t.ex. WinXP är ganska problemfylld. Vid att avsvära dig mikroprocessorlösningen har du samtidig förklarat att stabilitet och tillförlitlighet är av ringa betydelse... vilket ju på sätt och vis passar bra ihop med WinXP.

Nåväl, vilka data ska då mätas?
Form?
Hastighet?

Vilket OS?
Dator?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Eller så skriver du en drivrutin som nyttjar interrupten på parallellportskontrollern. Då får du bra respons. Om du dessutom väljer ett fritt alternativ till OS så blir det enklare att skriva den.

Skulle dock kört på uC-lösningen jag...
Tobe83

Inlägg av Tobe83 »

Oj!
Här gick man på pumpen rejält :) Men som far min alltid sagt. Det man gör gör man ordentligt.
Ska ta mig i kragen och läsa lite mer om microkontrollers och lösningar som går via dem.

Det enda jag ska mäta och logga är vindhastigheten. Ingen vindriktning utan enbart hastigheten. Detta ska skrivas till en fil med medelvärden varje minut.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Om du kopplar in dina pulser till serieporten istället, så kan du använda interrupten på userlevel. Det borde ge ganska bra precision.
Tobe83

Inlägg av Tobe83 »

Såg den här sidan. Är detta en bättre väg att gå än att använda lpt-porten även om det är sämre än en microkontrollerlösning?

http://ca.geocities.com/site@rogers.com ... ?caller=11
Skriv svar