Elektronik i bil
Elektronik i bil
Hej!
Jag ska sätta in lite elektronik i bilmiljö och det ska gå direkt från bilbatteriet under drift. Först i kedjan är en 12V switchregulator (Max runt 1A) för vilket ska driva en del enkel elektronik som inte har några direkta krav på störningsfrihet, men även en 5V linjärregulator för att driva en PIC.
Jag har aldrig arbetat med denna miljö tidigare. Batterispänningen kan variera en del, vilket inte är något problem, men jag är orolig för spikar och liknande vid start. Har ni tips på var man kan börja titta? Vad brukar användas i såna här fall? Transorb? Zener?
Jag ska sätta in lite elektronik i bilmiljö och det ska gå direkt från bilbatteriet under drift. Först i kedjan är en 12V switchregulator (Max runt 1A) för vilket ska driva en del enkel elektronik som inte har några direkta krav på störningsfrihet, men även en 5V linjärregulator för att driva en PIC.
Jag har aldrig arbetat med denna miljö tidigare. Batterispänningen kan variera en del, vilket inte är något problem, men jag är orolig för spikar och liknande vid start. Har ni tips på var man kan börja titta? Vad brukar användas i såna här fall? Transorb? Zener?
Vid start är det inte spikar som är problemet, det är dyk i spänningen som är boven.
Om du vill göra en "ren" matning till elektroniken kan du göra så att du tar +12V genom en lämplig induktans (kanske 100mH) och har en bra elektrolyt efter (100µF låg-ESR) och lite kondensatorer innan. På båda sidor av spolen har du även några 100nF keramiska kondensatorer.
Detta bör filtrera bort "allt" smuts som kan ställa till det.
Om du vill göra en "ren" matning till elektroniken kan du göra så att du tar +12V genom en lämplig induktans (kanske 100mH) och har en bra elektrolyt efter (100µF låg-ESR) och lite kondensatorer innan. På båda sidor av spolen har du även några 100nF keramiska kondensatorer.
Detta bör filtrera bort "allt" smuts som kan ställa till det.
-
Mindmapper
- Inlägg: 7213
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
-
Mindmapper
- Inlägg: 7213
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
100mH? Verkar vara några tiopotenser för stort. Kondensatorn bör nog vara större också/åt minstone. Kondensatorn måste klara switchregulatorns rippelström på ingången t.ex. Vad är det för sorts switchregulator? Switchregulatorn bör arbeta ned till kanske runt 7 volt eller kanske t.om. lägre om strömmen inte ska försvinna när startmotorn går. En diod lär inte hjälpa mycket om man inte har enorma mängder kapacitans.Icecap skrev:Vid start är det inte spikar som är problemet, det är dyk i spänningen som är boven.
Om du vill göra en "ren" matning till elektroniken kan du göra så att du tar +12V genom en lämplig induktans (kanske 100mH) och har en bra elektrolyt efter (100µF låg-ESR) och lite kondensatorer innan. På båda sidor av spolen har du även några 100nF keramiska kondensatorer.
Detta bör filtrera bort "allt" smuts som kan ställa till det.
Men något som är mycket viktigt är att LC-kresten är dämpad när man hänger på switchregulatorn med sin negativa ingångsimpedans. Elektrolytkondensatorernas ESR kan göra det. Men 100mH och 100uF kommer bli väldigt intressant. (och en stor spole!)
Här står lite vad som kan hända pga den negativa ingångsimpedansen:
http://www.smpstech.com/filter00.htm
http://www.smpstech.com/filter00.htm
-
Mindmapper
- Inlägg: 7213
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
