Sidan uppdaterad! Klockkortet färdig designat.
Jag håller på och bygger en dator utav TTL logik som projektarbete. Jag har hållit på med den i snart 8 månader och jag håller just nu på att rita kopplings schemorna och PCB layouten för den färdiga produkten. Jag beslöt mig för att bygga en dator själv i somras efter att ha snubblat in på wikipedia sidan om 7400 serien medans jag slösurfade på jobbet
 Där det fanns en länk till den här 4bitars CPU:n. Jag blev  väldigt inspirerad och tänkte "det här borde jag också kunna göra". vilket jag dock definitivt inte kunde göra då:P När jag började med projektet hade jag väldigt lite kunskaper om digital teknik. Jag visste i princip bara att datorer arbetade med binära tal som den behandlade med hjälp utav logiska kretsar. Så det jag spenderade de första månaderna utav projektet med var att helt enkelt läsa på allt jag kunde hitta om digitalteknik och CPU design. Jag började också löda bort lite chip från lite ala möjliga grejjer jag hittade och försökte få dem att göra något vettigt. Långsamt började jag förstå mer och mer. Vid en tidpunkt hittade jag ett program som heter KSIMUS vilket är ett väldigt bra program för att experimentera med logiska kretsar utan att behöva bry sig om nått annat än själva logiken. Några veckor innan jul lyckades jag konstruera en fungerande (tillfredställande nivå av fungerande
 Där det fanns en länk till den här 4bitars CPU:n. Jag blev  väldigt inspirerad och tänkte "det här borde jag också kunna göra". vilket jag dock definitivt inte kunde göra då:P När jag började med projektet hade jag väldigt lite kunskaper om digital teknik. Jag visste i princip bara att datorer arbetade med binära tal som den behandlade med hjälp utav logiska kretsar. Så det jag spenderade de första månaderna utav projektet med var att helt enkelt läsa på allt jag kunde hitta om digitalteknik och CPU design. Jag började också löda bort lite chip från lite ala möjliga grejjer jag hittade och försökte få dem att göra något vettigt. Långsamt började jag förstå mer och mer. Vid en tidpunkt hittade jag ett program som heter KSIMUS vilket är ett väldigt bra program för att experimentera med logiska kretsar utan att behöva bry sig om nått annat än själva logiken. Några veckor innan jul lyckades jag konstruera en fungerande (tillfredställande nivå av fungerande  ) 4bitars cpu i ksimus. Efter det har jag jobbat på ritningarna till den slutliga produkten.
) 4bitars cpu i ksimus. Efter det har jag jobbat på ritningarna till den slutliga produkten.Mer detaljerad information kan ni hitta på projektets hemsida. Jag vill dock varna för att sidan är väldigt beta och det inte finns så mycket information än jag kommer att lägga till mer information allt efter som att konstruktionen fortsätter.
Anledningen till att jag postar här är att jag behöver hjälp med lite bug tracking. Ni kan inte förstå hur tacksam jag blir om ni kan hjälpa mig att påpeka fel i mina konstruktioner. Jag har ingen formell utbildning på området så det är mycket möjligt att jag har missat viktiga detaljer, att jag bara har glömt connecta en pin eller att det är någon aspekt med designen som är fundamentalt korkad. Eller om ni nu mot förmodan skulle vilja komma med positiva kommentarer så är det alltid välkommet

Jag ahr haft många planer på sådant men vill inte riskera att "ta vatten över huvudet" vilket jag iof redan har gjort efter som att jag påbörjade det här projektet
 Jag ahr haft många planer på sådant men vill inte riskera att "ta vatten över huvudet" vilket jag iof redan har gjort efter som att jag påbörjade det här projektet