Isärplockandet av en Samsung Anyweb (m bilder och frågor)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
kifkroker

Isärplockandet av en Samsung Anyweb (m bilder och frågor)

Inlägg av kifkroker »

Idag kom jag över följande tingest: Vid en första anblick såg det ut som en vanlig kontorstelefon, men vid en närmare inspektion verkade den ha både ett litet tangentbord och en touchscreen. (Orkar du inte plöja igenom bilder och beskrivning kan du hoppa till slutet där jag har lite frågor som någon kunnig kanske har svar på)

Bild

Efter att ha gett den begärd spännig och ström så bootade den sitt OS och verkade till och med ha en browser.

Bild

Ett sött litet tangentbord gömmer sig under och skjuts ut om man ger det en knuff. Handen är som storleksreferens

Bild

Roligare än så var den inte utsidan, så jag fick ta en titt på insidan istället. Hela "moderkortet" är på bild nedan. Nere till vänster är någon sorts kortläsare, nederst i mitten är spänningsreguleringen, längst ut på högerflanken är anslutningar till mic och högtalare. Uppe till vänster sitter processorn ...

Bild

... som verkar heta Intel StrongARM SA-1100. Wikipedia berättade lite mer om den processorfamiljen, bland annat dess klockfrekvens: 206Mhz. Nere till höger är anslutningen lcd-dislpayens inverter. Ovanför den sitter anslutningen till front-tangentbordet (numeriska etc), och i förlängningen touchscreenen. Till vänster om dessa sitter anslutingen till lcd:n namngiven "6.1 LCD"

Bild

Lcd:n på 8,2" hade följande benämning "Hitachi SX21V001-Z3". Jag hittade databladet till versionen med ändelsen Z4 (hittade även z3 men allt var uppochner ). Foto:

Bild

Undersidan av moderkortet hade anslutningen till tangentbordet, med ett passande namn.

Bild

Tangenterna på framsidan hade ett eget kort där även touchscreenen (gissar jag) var ansluten. På bilden ser det ut som det är 8 poler men flatkabeln verkade endast ha 4 banor som precis innan anslutningen delade upp sig till 8

Bild

Google visade mig till en tråd där några norskar försöker flasha om den via ftp och köra linux på den, men utan resultat. Prylen verkar heta Samsung Anyweb och lanserades i början av 2000 talet. Men vad skriver jag allt det här för då? Jo jag känner inget direkt behov av en sådan här telefon, men finner de enskilda komponenterna intressanta, såsom tangentbordet och pekskärmen. Mitt problem är nu att den tekniska nivån i ett sånt här system är lite över min kompetens så jag undrar därför om man kan använda delarna i andra projekt. Går det tex att använda skärmen "standalone" med exempelvis en pc? Eller befinner sig mycket av drivkretsar på moderkortet, eller är den kanske specifikt för ARM processorer? Likaså tangentbordet, brukar man använda något standardprotokoll eller skrivs det egna för sådana här embedded systems?

Stort tack om någon kan upplysa om något, eller bara peka mig i rätt riktning

ps. den startade även när den skruvats ihop igen :D
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Problemet för dig är väl skärmen, om du nu inte har ett drivarkort till den?

Touchscreenen brukar vara rätt så standard.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

men vad har man den till?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

De e' en evighetsmaskin. :D
Kunde inte hålla mig. "Den makalösa maniken."
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

StrongARM SA-1100 processorn är rätt kraftig vill jag minnas. Så du kan ju alltid programmera om den. Kolla om det ev går att logga in via någon konsolport. Processorn har PCMCIA, LCD, USB, SDLC, UART, IrDA, CODEC, RTC inbyggt.
Maskinen har ROM 1MB, Flash 8 MB, RAM 32MB, 8,2" colour STN LCD.

Skärmen lär nog vara standard parallellt digitalt RGB interface, förmodligen med LVTTL nivå. Funkar inte rakt av till PC. Kan ev fungera med VESA feature kontakten om du har sådan på ditt grafikkort. Foto på den del där skärmen är ansluten..? (ej touch kontakterna)
Enligt CPU databladet matas LCDn med:
* 8bit display data
* Frame clock
* Line clock
* Pixel clock
* AC bias drive

Kolla om du kan logga in på administratörskontot mha lösenordet 'hd4pfuss'
CTRL+FN+D = debug mode.
Ladda in ny mjukvara: När cirkeln med ring visas vid boot, tryck 2 4 8 6 i snabb följd och välj från menyn.
root.no

Hur är det med externa anslutningsmöjligheter..?

Var hittade du denna.. ? :-)

Edit:
Det finns visst en ethernet port på den. Som gjort för att ladda ner lite ny firmware..
Kollade databladet, den går inte att ansluta direkt till PC, inte ens med VESA port. Kör 2x8bit med klocksynk.
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

tack för svaren so far!

root.no tråden är den jag refererade till som "norskarna" :D men de kom ju ingen vart med sitt pysslande :( Displayens anslutning syns i nedre mitten på bild nummer 5 (den med processorn) Det är en sån tunn flatkabel med (för) många poler. Jättetack för infor med LCD:n! Stycket om LCD i processor manualen är ju 40sidor :? Att programmera en sådan här sak är WAY out of my league, jag är mer bekväm i högnivå miljöer. Men har jag någon möjlighet att konvertera signalen till något mer användbard för dödliga? "Kör 2x8bit med klocksynk." säger mig tyvärr inte så mycket
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det enkla svaret är att du antingen får köra LCDn med det befintliga kortet. Eller koppla den till en FPGA. För övrigt vill den ha 3.3V spänning och signaler.
Prova att flasha om den till X11 terminal, eller annat. Så behöver du inte löda så mycket.

Var hittade du denna grej .. ??
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

norrmännen har ju lyckats flasha om den med precis samma firmware som den levereras med, och tillhandahåller filerna också (vart dom hittade dem kan man ju undra). Men jag har ju ingen aning om vad man kan peta in för något på den. Är detta något?

Angående OS:et på den så heter firmware filen "ANORTL_V10.9", personen som berättar hur man lägger in custom grejerna för telenor nämner namnet pSos v10.9 och wikipedia nämner pSos i samband med VxWorks som en svensk nyhetsartikel också kallar OS:et i burken. Wikipedia säger i sin tur att VxWorks finns i Apachehelikoptrar så jag tror jag har min första byggsten i ett nytt projekt! Skämt åsido känns det rätt kört men den fina lilla skärmen, då en FPGA är långt bortom min kunskap

Prylen stog och väntade på att bli upplockad av sop-gubbarna i mitt hus då jag snällt adopterade den.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om du inte lyckas flasha den så kan du ju göra en litet eeprom interface till parallell porten eller liknande. Sen borde man kunna testa olika OS tills något fungerar. Så omöjligt borde det inte vara..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag måste bara vara lite tråkig nu. :)

"Går det tex att använda skärmen "standalone" med exempelvis en pc?"

Men men.. det finns ju LCD/TFT-skärmar till datorer. Samma grejj med tangentbord. Väldigt lätt att få tag i. Så även med datorer som kör Linux.

Däremot finns det inte så många såna här enheter.
Så varför inte behålla den precis som den är och hitta på ett kul användningsområde för den?

Byta OS vore kul (gör en backup innan), men inte att plocka isär den och använda delarna till annat.
Då försvinner det speciella med apparaten.
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

givetvis vore det skoj att hitta en plats för den "as is" men det känns i sitt nuvarande skick som en väldigt överflödig sak, processorn i min mobil är dubbelt så snabb och kan dubbelt så mycket. Så att använda den som den skall går bort. Nästa steg blir att byta OS/funktionalitet på den. Håller på att kika på OS biten men det är svårt med embedded, speciellt att verkligen få tag på ett. Men det verkar som att man kan skräddarsy det nuvarande gränssnittet (någon tysk har lyckats) så där kanske man har en ingång. Startsidan och undermenyer är skrivna i HTML så det skall ju inte bli några problem, men att köra kommandon sedan blir problemet, jag skulle ju kunna anropa php script på min egen server men då öppnas en browser i den varje gång vilket blir tråkigare, och den är ganska stor för att bara tjäna som interfacepanel.
det finns ju LCD/TFT-skärmar till datorer. Samma grejj med tangentbord. Väldigt lätt att få tag i.
Visst gör det, men jag har då inga 8" färg touchscreens liggandes eller så, men som det ser ut nu får den sitta kvar då jag inte kan använda den löst. Och jag håller dock med dig i din poäng, men jag måste motivera nyttan bara

Exempel på kod som kan köras som html-länkar:

Kod: Markera allt

href="http://www.google.com"
href="tel:0736555555"
href="exe://navi-internet" 'starta browsern
href="exe://navi-email"  'starta e-postklienten
href="exe://navi-voicemail" 
Förslag på tillämpningar mottages varmt!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Flasha den med något program så att du kan använda den som grafisk terminal. Antingen direkt med X11, eller enklare variant som stödjer putpixel/putarea.
Skriv svar