Selén-brygga
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Selén-brygga
Hittade en grön pryl idag som ser ut som en såndär selén-brygga. Det är 7 grupper om 3st 2x2cm fyrkantiga plattor ihopskruvade med en bult rakt genom. Totalt 14 lödöron. Vad kan man ha en sån till?
- Mizzarrogh
Har också en dröse nya sådana av olika modeller, men röda, var förmodligen rätt dyrbara en gång i tiden.
Förr var de populära i förstärkare och annat.
Nackdel att selenplattorna avger gifig rök om det går åt pipan (eller blivit dåliga) sas...
Edit: Funkar fortfarande som likriktare, vet ej om de funkar till annat, går väl att få ut metalliskt selen ur dem om inte annat, om man nu skulle behöva sådant (fråga mig inte till vad...)
Edit2: Kan ej svara på exakt vilka specar de har, men de verkar rätt likvärdiga kiselriktare sett till egenskaperna (möjligen är de något sämre).
Förr var de populära i förstärkare och annat.
Nackdel att selenplattorna avger gifig rök om det går åt pipan (eller blivit dåliga) sas...
Edit: Funkar fortfarande som likriktare, vet ej om de funkar till annat, går väl att få ut metalliskt selen ur dem om inte annat, om man nu skulle behöva sådant (fråga mig inte till vad...)
Edit2: Kan ej svara på exakt vilka specar de har, men de verkar rätt likvärdiga kiselriktare sett till egenskaperna (möjligen är de något sämre).
http://www.halsosidorna.se/Selen.htm
Symptom på överdosering:
Selen i höga doser är giftigt, dagsintaget bör därför inte troligtvis överstiga 0,3 mg. Håravfall, hudförändringar kan vara symptom på för höga intag. Vid allvarligt förgiftning kan nervsystemet drabbas.
Typ liknande symptom som stress eller så då.
Symptom på överdosering:
Selen i höga doser är giftigt, dagsintaget bör därför inte troligtvis överstiga 0,3 mg. Håravfall, hudförändringar kan vara symptom på för höga intag. Vid allvarligt förgiftning kan nervsystemet drabbas.
Typ liknande symptom som stress eller så då.

-
Fast det finns inga fördelar alls i nutid för gamla selenlikriktare, Använder man dem så kommer de garranterat faila och avge ett enormt moln av stinkande rök... Det ligger helt enkelt i deras natur av tidens tand att inte forsätta fungera i evigheter...
Jag byter alla jag kommer över.
Dem va dåliga förr, De är värdelösa nu....
Mitt råd, ställ på hyllan och beundra, eller kasta. Men använd INTE selenlikriktare.
Jag byter alla jag kommer över.
Dem va dåliga förr, De är värdelösa nu....
Mitt råd, ställ på hyllan och beundra, eller kasta. Men använd INTE selenlikriktare.
- Mizzarrogh
Kan man då inte kränga dem svindyrt till svamlander folket.... 
Edit: De ver kar ju köpa vad skräp som helst för fantasisummor, så vadfasaen, varför inte, skulle i vart fall inte bli speciellt förvånad om någon där anser de vara överlägset bättre...

Edit: De ver kar ju köpa vad skräp som helst för fantasisummor, så vadfasaen, varför inte, skulle i vart fall inte bli speciellt förvånad om någon där anser de vara överlägset bättre...
Senast redigerad av Mizzarrogh 18 mars 2008, 19:49:02, redigerad totalt 1 gång.
Just deras låga spänningsfall gör att de FORTFARANDE kan köpas fast då till mätinstrumenter.
De har en ganska hög ESR om jag inte missminner mig, att de användes ganska flitigt i sin tid var för att de ersatta ett rör som kostade pengar, energi och plats och de var mer effektiva än rör.
De har en ganska hög ESR om jag inte missminner mig, att de användes ganska flitigt i sin tid var för att de ersatta ett rör som kostade pengar, energi och plats och de var mer effektiva än rör.
Senast redigerad av Icecap 18 mars 2008, 20:58:39, redigerad totalt 1 gång.
- Mizzarrogh