Pic18F4320 med PBP hjälp!
Om du kör "Codelitedesigner" som följer med PBP och Compilerar därifrån
,,då händer vad ?
Att få MPLAB att acceptera PBP har jag inte riktigt lyckats med när jag provade för några år sedan.
Så här har jag kört..
Jag brukade öppna en exempel code med rätt processor i "CodeLiteD"
anpassa coden
Compilera coden
Importera hexfilen till MPLAB
programmerat kretsen med min picstart+
,,då händer vad ?
Att få MPLAB att acceptera PBP har jag inte riktigt lyckats med när jag provade för några år sedan.
Så här har jag kört..
Jag brukade öppna en exempel code med rätt processor i "CodeLiteD"
anpassa coden
Compilera coden
Importera hexfilen till MPLAB
programmerat kretsen med min picstart+
Du får naturligtvis tycka vad du vill men i egenskap erfaren EF medlem anser jag att du har ett visst ansvar för hur du uttrycker dig. Om du dundrar på kan andra tro att du faktiskt har rätt innan de själva hunnit bilda sig en uppfattning om olika saker.Icecap skrev:Andy:
[Att jag sedan tycker att allt med BASIC nätt och jämt duger till att blinka lampor är ju sekundärt, det är just en blinkande lampa som han vill åstadkomma....! Det är direkt felaktigt och vilseledande...]
Nu tar du väl ändå i ordentligt! Faktisk börjar det likna fula saker i det blåa skåpet tycker jag för läs vad jag skrev:
Att jag sedan tycker att allt med BASIC nätt och jämt duger till att blinka lampor är ju sekundärt, det är just en blinkande lampa som han vill åstadkomma...
Du påstår alltså att vad jag tycker är direkt felaktigt? Du kan alltså bättre än jag bestämma vad jag ska känna och tycka?
Nehej... trodde väl det!
Jag har i övrigt gjort ett program som läste av temperaturen och visade den på ett LCD och det var gjort i assembler. Vad DU glömmer är att dessa PBP (och liknande) språk har "trevliga" funktioner som läser t.ex. 1-wire enheter och som formaterar utskrifter, dessa är egentligen programstumper som någon har gjort åt användaren.
Dessa funktioner har jag också liggande i olika filer och jag vill då påstå att dessa ska räknas bort i det hela, du har ju inte gjort dessa funktioner i PBP heller eller hur?
Och när man kokar ner det på det vis blir ett ASM program som läser t.ex. en DS18S20 och presenterar detta på ett LCD inte ett antal sidor, det blir kanske 1 sida på ett A4 och då är det mesta definitioner och header, själva programmet blir kanske på 30-40 rader.
Så jag fasthåller att jag tycker att BASIC är skit(!), DU kanske tycker att det är guld och det är bra för dig då men jag har testat skillnaden och egentligen tycker jag att strukturen är "identisk" på C och Pascal men jag föredrar C pga. utskriftformateringen och min erfarenhet är likaväl att BASIC suger hundpung när man väl har förstådd skillnaden och prövat på.
Och att man kan göra avancerade saker i BASIC är nog helt sant, jag har aldrig påstått annat, vad jag påstår är att hela strukturen i BASIC gör det oanvändbart till att underhålla, utöka funktioner och dylikt.
Självklart vet jag att alla språk i grund och botten är ettor och nollor som sedan har satts ihop på mer eller mindre smarta sätt för att andra lättare ska kunna få t ex en mikroprocessor att utföra det man önskar. Jag ser inget fel i detta! Och jag har inget dåligt samvete för att jag inte bidragit med några Basic kommandon till PBP. Jag har däremot gjort några asm rutiner som jag kan använda i Basic koden när de behövs. Men jag har inte varit med om att göra några asm kommandon av ettor och nollor heller, har inget dåligt samvete för det heller!
>vad jag påstår är att hela strukturen i BASIC gör det oanvändbart till att underhålla, utöka funktioner och dylikt.<
Andra har inte lika stora problem med detta!
OK, du får naturligtvis gärna tycka att BASIC är skit(!)
Jag tycker att tändstickor är skit, så jag tar alltid ett par pinnar och gnider dem mot varandra istället när jag ska göra upp eld i min grotta!
Jo jag vet att det går fortare med tändstickor men man måste ha gjort det med pinnar för att förstå skillnaden. Tändstickorna är ett djävulens påfund som någon gjort för att underlätta för oss!

Jag har inte sett att jag har påstådd att jag har problem med att underhålla ett BASIC-program, jag påstår att strukturen i BASIC är så pass ringa att det blir mycket extraarbete att göra det.
På något vis verkar det som att du tror att jag har det svårt med BASIC och på sätt och vis har du väl rätt, jag köpte min första "basic"-dator 1983 och upptäckte snabbt de problem som finns med BASIC, runt 1986 köpte jag en Pascal för att komma vidare. Väl "varm i skjortan" ökade min produktivitet avsevärd enbart vid att byta språk.
Mellan 1988 och 1992 roade jag mig vid att modifiera en TRS80 MYCKET, jag disassemblerade dess ROM och fick fram en fungerande asm-program till den BASIC som är i den dator. Jag bytte ut funktioner på BASIC-kommandon, lade till nya och gjorde många BASIC-program, bara för skoj.
Jag hade t.ex. en databas med alla mina telefunnummer + namn som jag använde via ett interface jag byggde, om jag valde ett namn och lyfte luren inom 30 sek tog TRS80'n över linjen, slog numret och kopplade in telefonen igen.
Det BASIC-program hade jag sparat i den minnesbank jag hade monterat, jag hade även modifierat datorn till att kolla OM det fanns ett BASIC program och OM det skulle autostarta.
Så jag kan BASIC mycket väl och jag tycker fortfarande att det är undermåligt och jag står vid det. Om andra vill jobba med det är det OK för mig men jag har sett ett antal trådar där en stor del av problemet är just att språket har blivit ett hinder och i den kategori är BASIC kraftigt överrepresenterat.
Att det sedan finns "BASIC"-varianter som använder strukturen från C/Pascal är en annan sak, de har ju bytt struktur som därmed blivit "vettig".
Att jag är "erfaren EF medlem" betyder inte att jag måste vara försiktig, snarare kan jag med min erfarenhet i ryggen påstå vad jag gör, ska man påläggas munkavel för att frågaställare ska klanta sig helt på eget bevåg faller ju hela idéen med EF, idéen med detta forum är väl att sprida kundskap och erfarenhet vilket kan få andra igång snabbt och säkert eller i det minste att undvika de värsta fällor.
Jag anser att programmering kan vara svårt att lära sig, det kräver ett visst tänkande för att det ska bli bra. När man väl har lärt sig "tänket" är språket mindre väsentligt men varje språk har en viss inlärningströskel också.
Detta betyder att om man undviker till en börja vad man ändå måste spola senare kan man spara en hel del energi på att ha roligt istället för att slå pannan i väggen gång efter gång och förlora lusten att gå vidare.
På något vis verkar det som att du tror att jag har det svårt med BASIC och på sätt och vis har du väl rätt, jag köpte min första "basic"-dator 1983 och upptäckte snabbt de problem som finns med BASIC, runt 1986 köpte jag en Pascal för att komma vidare. Väl "varm i skjortan" ökade min produktivitet avsevärd enbart vid att byta språk.
Mellan 1988 och 1992 roade jag mig vid att modifiera en TRS80 MYCKET, jag disassemblerade dess ROM och fick fram en fungerande asm-program till den BASIC som är i den dator. Jag bytte ut funktioner på BASIC-kommandon, lade till nya och gjorde många BASIC-program, bara för skoj.
Jag hade t.ex. en databas med alla mina telefunnummer + namn som jag använde via ett interface jag byggde, om jag valde ett namn och lyfte luren inom 30 sek tog TRS80'n över linjen, slog numret och kopplade in telefonen igen.
Det BASIC-program hade jag sparat i den minnesbank jag hade monterat, jag hade även modifierat datorn till att kolla OM det fanns ett BASIC program och OM det skulle autostarta.
Så jag kan BASIC mycket väl och jag tycker fortfarande att det är undermåligt och jag står vid det. Om andra vill jobba med det är det OK för mig men jag har sett ett antal trådar där en stor del av problemet är just att språket har blivit ett hinder och i den kategori är BASIC kraftigt överrepresenterat.
Att det sedan finns "BASIC"-varianter som använder strukturen från C/Pascal är en annan sak, de har ju bytt struktur som därmed blivit "vettig".
Att jag är "erfaren EF medlem" betyder inte att jag måste vara försiktig, snarare kan jag med min erfarenhet i ryggen påstå vad jag gör, ska man påläggas munkavel för att frågaställare ska klanta sig helt på eget bevåg faller ju hela idéen med EF, idéen med detta forum är väl att sprida kundskap och erfarenhet vilket kan få andra igång snabbt och säkert eller i det minste att undvika de värsta fällor.
Jag anser att programmering kan vara svårt att lära sig, det kräver ett visst tänkande för att det ska bli bra. När man väl har lärt sig "tänket" är språket mindre väsentligt men varje språk har en viss inlärningströskel också.
Detta betyder att om man undviker till en börja vad man ändå måste spola senare kan man spara en hel del energi på att ha roligt istället för att slå pannan i väggen gång efter gång och förlora lusten att gå vidare.
Måste nog komma till Icecap's försvar.
Som erfaren och förståndig EF-Medlem så bör man ge bra och genomtänkta råd.
Ett sånt råd är att avråda nybörjare inom ämnet uC att använda återvändsgränder som BASIC mm.
BASIC är och förblir en återvändsgränd som bäst duger till att blinka lampor med. (Kom ihåg vad BASIC står för och varför det kom till)
ASM och C är definitivt inte svårare än BASIC, snarare enklare, när man kommit över en väldigt låg tröskel.
Dessutom så tenderar det att bli billigare att utveckla i C än i Basic, både för hälsan och plånboken.
Oavsett vilket språk man använder, så behöver man förstå vad som händer i uC'n, om man skall göra något som är lite mer anvancerat än "blinka lampor", och då MÅSTE man lära sig arkitekturen för hårdvaran, samt assemblerinstruktionerna som gäller för just den hårdvaran man jobbar med.
Föpr egen del, började jag med programmering för ett par år sedan, när jag påbörjade mitt nuvarande projekt, tidigare erfarenhet, tja, en gång i tiden (70-talet), när jag gick i gymnasiet så "lärde" vi oss att "programmera", asm i en MC6800 (manuell assemblering till hexkod), BASIC, FORTRAN och strömbrytarkod på skolans "Naked Mini" och ABC80.
Därefter lite skal-skript på den XENIX-Maskinen jag hade på 80-Talet.
Därefter en del VB-Script till MS-Office, främst Visio.
Kort sagt, min erfarenhet av C (och även ASM) var inte såstor, innan jag påbörjade mitt projekt.
Det tog mig nån vecka att komma igång hjälpligt med C och ASM, och insikterna ökar för varje dag.
Men, det första jag gjorde var att "lära" mig databladet för processorn "utantill", kan man inte hårdvaran så står man sig rätt slätt, och kommer inte speciellt långt (om man inte nöjjer sig med "blinkande lampor").
Som erfaren och förståndig EF-Medlem så bör man ge bra och genomtänkta råd.
Ett sånt råd är att avråda nybörjare inom ämnet uC att använda återvändsgränder som BASIC mm.
BASIC är och förblir en återvändsgränd som bäst duger till att blinka lampor med. (Kom ihåg vad BASIC står för och varför det kom till)
ASM och C är definitivt inte svårare än BASIC, snarare enklare, när man kommit över en väldigt låg tröskel.
Dessutom så tenderar det att bli billigare att utveckla i C än i Basic, både för hälsan och plånboken.
Oavsett vilket språk man använder, så behöver man förstå vad som händer i uC'n, om man skall göra något som är lite mer anvancerat än "blinka lampor", och då MÅSTE man lära sig arkitekturen för hårdvaran, samt assemblerinstruktionerna som gäller för just den hårdvaran man jobbar med.
Föpr egen del, började jag med programmering för ett par år sedan, när jag påbörjade mitt nuvarande projekt, tidigare erfarenhet, tja, en gång i tiden (70-talet), när jag gick i gymnasiet så "lärde" vi oss att "programmera", asm i en MC6800 (manuell assemblering till hexkod), BASIC, FORTRAN och strömbrytarkod på skolans "Naked Mini" och ABC80.
Därefter lite skal-skript på den XENIX-Maskinen jag hade på 80-Talet.
Därefter en del VB-Script till MS-Office, främst Visio.
Kort sagt, min erfarenhet av C (och även ASM) var inte såstor, innan jag påbörjade mitt projekt.
Det tog mig nån vecka att komma igång hjälpligt med C och ASM, och insikterna ökar för varje dag.
Men, det första jag gjorde var att "lära" mig databladet för processorn "utantill", kan man inte hårdvaran så står man sig rätt slätt, och kommer inte speciellt långt (om man inte nöjjer sig med "blinkande lampor").
Oj oj vad den här tråden kom att handla om helt andra grejor än att försöka hjälpa kan inte de som inte gillar Basic helt enkelt hålla det för sig själva tror de flesta "vet" att om man blir proffs inom elektronik samt programmering så kommer man att gå i taket om man använder basic men alla andra då !? Låt varje person välja sitt språk å väljer någon "fel" de behöver ju inte du bry dig i. Var glad över de väljer att programmera istället för att djävlas med folk.
Kan inte någon klistra en tråd i forumet där de finns lite tips om när man bör välja basic, c, mm och alla får säga sitt så slipper vi de i enskilda trådar.
Vad har du för version av pbp ?
Kan inte någon klistra en tråd i forumet där de finns lite tips om när man bör välja basic, c, mm och alla får säga sitt så slipper vi de i enskilda trådar.
Håller jag med om=)hogge skrev:Oj oj vad den här tråden kom att handla om helt andra grejor än att försöka hjälpa kan inte de som inte gillar Basic helt enkelt hålla det för sig själva tror de flesta "vet" att om man blir proffs inom elektronik samt programmering så kommer man att gå i taket om man använder basic men alla andra då !? Låt varje person välja sitt språk å väljer någon "fel" de behöver ju inte du bry dig i. Var glad över de väljer att programmera istället för att djävlas med folk.
2.50 är versionen!