Motorteori
Motorteori
Hej!
Funderade lite på vad det är som bestämmer den faktiska effekten som en elmotor drar från elnätet.
Tänk er att man har två motorer varav en är svagare och en är starkare men i övrigt lika i uppbyggnaden. Finns det någon vinning i att välja den starkare motorn trots att den svagare motorn klarar den pålagda lasten utan problem.
Struntar just här i inköpskostnaden och tänker mer på om den stora motorn skulle behöva dra mer eller mindre ström än den lilla.
???
Tacksam för svar,
David
Funderade lite på vad det är som bestämmer den faktiska effekten som en elmotor drar från elnätet.
Tänk er att man har två motorer varav en är svagare och en är starkare men i övrigt lika i uppbyggnaden. Finns det någon vinning i att välja den starkare motorn trots att den svagare motorn klarar den pålagda lasten utan problem.
Struntar just här i inköpskostnaden och tänker mer på om den stora motorn skulle behöva dra mer eller mindre ström än den lilla.
???
Tacksam för svar,
David
beror på så mycket olika men om jag tar ett normalfall som brukar vara fel så
en fläkt drivs av en trefasmotor, du kan ha två olika motorer på den fläkten för samma fläktarbete, notorerna är vanliga 3fas asynkron
då bör man välja motor som är bara aningen , läs 10 20%, för stor
båda motorerna dra ungefär lika mycket aktiv effekt från nätet, men den motor som är säg 3 gånger för stor få mycket dåligt cosfi, och drar då reaktiv effekt från nätet vilket gör att man behöver större säkringar till ingen nytta, företag får dessutom betala extra för den reaktiva effekten
en fläkt drivs av en trefasmotor, du kan ha två olika motorer på den fläkten för samma fläktarbete, notorerna är vanliga 3fas asynkron
då bör man välja motor som är bara aningen , läs 10 20%, för stor
båda motorerna dra ungefär lika mycket aktiv effekt från nätet, men den motor som är säg 3 gånger för stor få mycket dåligt cosfi, och drar då reaktiv effekt från nätet vilket gör att man behöver större säkringar till ingen nytta, företag får dessutom betala extra för den reaktiva effekten
Ja, har lärt mig i skolan om cos(fi) och hur företag försöker motverka uppkomsten av hög induktivitet i systemen.
Är det alltså generellt så att en motor som inte belastas med tillräcklig last får ett högre cos(fi)?
Kan man snöa in sig ännu mer på detta och kanske få något slags matematiskt resonemang för detta?
/David
Är det alltså generellt så att en motor som inte belastas med tillräcklig last får ett högre cos(fi)?
Kan man snöa in sig ännu mer på detta och kanske få något slags matematiskt resonemang för detta?
/David
tvärt om - väldigt låg cos(fi) då motorn är som en ren induktans vid tomgång och drar (nästan) bara reaktiv effekt från nätet.
(tog bort en tankevurpa)
gör man en faskompensering med kondingar som precis representerar motorns induktans så får man en motor som drar knappt någon ström alls vid tomgång och dess strömförbrukning ökar ganska linjärt med ökad mekansik lastgrad
Om du vill ha matematisk bakgrund så förseslår jag att läsa lite ellära och framförall hur en induktans med paralellkopplad (variabel) resistans beter sig.
när motorn är olastad så är modellen att paralellkopplade resistansen över induktansen är hög och representerar då motorns inre förluster - när man lasta motorn mekaniskt så representeras det av att parallellkoppade resistansen får lägre motståndsvärde medans induktansen består.
med en faskompenseringskondensator så kan ma helt 'trolla bort' induktansen och det enda som visas för inkopplade elnätet är den paralellkopplade resistansen - som varierar med lastgrad.
(tog bort en tankevurpa)
gör man en faskompensering med kondingar som precis representerar motorns induktans så får man en motor som drar knappt någon ström alls vid tomgång och dess strömförbrukning ökar ganska linjärt med ökad mekansik lastgrad
Om du vill ha matematisk bakgrund så förseslår jag att läsa lite ellära och framförall hur en induktans med paralellkopplad (variabel) resistans beter sig.
när motorn är olastad så är modellen att paralellkopplade resistansen över induktansen är hög och representerar då motorns inre förluster - när man lasta motorn mekaniskt så representeras det av att parallellkoppade resistansen får lägre motståndsvärde medans induktansen består.
med en faskompenseringskondensator så kan ma helt 'trolla bort' induktansen och det enda som visas för inkopplade elnätet är den paralellkopplade resistansen - som varierar med lastgrad.
