Laddning av massa blyackar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Laddning av massa blyackar

Inlägg av MadModder »

Köpte 8st blybatterier idag. De ska sitta seriekopplade i en UPS. Spänningen i dem varierar från 12,6 till 12,8.
Bör jag ladda upp dem parallellt så alla får samma spänning, innan jag monterar dem i UPS:en?
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

Nej det behövs nog inte spänningen kommer att sjunka i det batterienra med hög spänning och stiga i dem med låg och slut spänningen kommer att bli mittemellan
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Fast alla sitter seriekopplade?
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

100volt :shock: vad är det för UPS?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är en gammal Liebert GXT3000RT. 3kVA.
Men frågan kvarstår alltså: bör jag koppla ihop dem parallellt ett tag för att jämna ut batterierna innan jag sätter dem i serie i UPS:en?
Användarvisningsbild
SA4AQS
Kontakt:

Inlägg av SA4AQS »

gör så du det tror jag fungerar bra du kan ju också mäta efteråt + - 5v borde inte göra något.
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Om spänningen jämnas ut och du har tid så gör det ju inget :wink:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag kanske är onödigt petig men jag laddar alltid upp nyköpta batterier först var för sig om dom skall sitta i serie.
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Jag skulle utjämna dom.
vill du förlänga livet på dina batterier kan du ju alltid (modifiera och)bygga ett par shuntregulatorer eller vad man nu ska kalla det (jag känner mig lite osäker i med dig MadModder i tråden :oops: )
xxargs

Inlägg av xxargs »

en del aggregat har sk. utjämningsladdning med lite högre spänning under begränsad tid och på så sätt jämnade ut laddstatusen på batterierna - det är inget man skall göra ofta.

har den inte sådant läge så skulle jag också parelallekoppla batterierna (med säkring mellan varandra) och floatingladda på 13.8 Volt några dagar.

---

Skall du ha längre livslängd på dina batterier så bör laddspänningen vara ca 13.6 Volt per 12-volts block - man kan gå till 13.4 volt per block men då blir uppladdningstiden lång (över dygn) och faktiskt kan sulfaticera trots laddspänning - så runt 13.5-13.6 Volt är min rekomendation.

vid 13.8 Volt floating så håller batteriena sällan mer än runt 3 år om det inte är speciella svindyra telecombatteri då det är interna korresionen som tar livet av batteriet
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tog mig inte tid till att greja med batterierna förrän idag.
Har haft batterierna parallellkopplade hela dagen, och satte igång laddningen för en stund sen. Har en CTEK multi xs 7000. Den ger max 7A. Med 8 batterier parallellt blir det ju inte mer än 875mA styck. Ändå hör jag ett svagt bubbel inuti när jag lägger örat emot batterierna. Det står i databladet att man får ladda dem med 2,16A. Antar att det är ok då?

Sen står det i pappret att man inte får ladda eller ladda ur när batteriet är upp-och-ned. Jag tänkte ju montera UPS:en i serverskåpet liggande, enligt manualens anvisningar för att montera racköron. Då kommer ju batterierna ligga ned på sidan. Vad har ni för tankar om det?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Slutna blyaccar skall väl gå att montera i alla vinklar?

Alla upser jag har öppnat har batterierna suttit liggande eller stående på höjden nästan...
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag vet inte vilket fabrikat du har, i databladet för de jag använder sägs det tydligt att de kan användas i vilken positon som helst.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Biltema! :lol:
Det blev 2000 spänn billigare...
xxargs

Inlägg av xxargs »

Alla lägen utom just upp och ned brukar fungera bra - trots att syran är uppsuget i glassfloss/gel (beroende typ) så kan det finnas skvätt syra som såsmåningom pressas ut genom ventilen och orsakar korrision och annat elände om den monteras upp och ned..

Att det hörs bubblande lite internt under laddningen är OK - det bildas alltid syre och vätgas under laddning, speciellt i dess slutfas och iom. att det är glasfloss/gel med en massa små sprickor i och inte helt vätskemättat så kan gaserna diffudera till motstående platta och rekombinneras till vatten igen och ingen vatten förloras på gasning.

öppna aldrig ventilena på sådana slutna batterier - då om man gör det så kan det komma så mycket syre från luften att negativa plattan med ren blysvamp 'bränns' med snabb oxidation så att det blir till stor del inaktiv och batterier tappar stor del av kapacitete oavsett hur man försöker ladda den senare.
Skriv svar