hjälp liksom problem "microcomputer"

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
guni0729

hjälp liksom problem "microcomputer"

Inlägg av guni0729 »

HEJ
jag har letat ett tag nu men har inte lyckatts hitta en microcomputer (typ som lego mindstorms nxt men lite mer avancerad och fler input/output).
Jag behöver dem till en robbot som i grunden är en atv (fyrhjuling).
allt som allt behöver jag ca 15 in till te.x sensorer. 15 ut till te.x motorer servon osv. Någon som vet något ? :)
Senast redigerad av guni0729 16 mars 2008, 17:17:54, redigerad totalt 3 gånger.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Slarvigt skriva inlägg/frågor brukar få färre vettiga svar.
Så om du vill ha bra svar så får du lägga ner lite mer jobb.
Börja med att skriva korrekt (stor bokstav, interpunktur o.s.v).
Om du kan så får du gärna se över stavningen också...

Sedan kan du beskriva det du behöver lite bättre. Vad är en "atv" ?
Vad menar du med "microcomputer" ? Ska du programmera själv ?

> ...skika järna mejl tack!

Fråga här och du får svar här. Att begära personliga svar via
mail anses normalt som lite ohyfsat. Sen, som sagt, stavningen... :-)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Överskriften/rubriken kan med fördel vara lite mera förklarande.
bos
Kontakt:

Re: hjälp liksom problem "microcomputer"

Inlägg av bos »

guni0729 skrev:Någon som vet något?
Jadå, jag vet en hel del.

Vad är det du vill veta?
Användarvisningsbild
guni0729

Inlägg av guni0729 »

Jag vill veta vart man kan få tag på dem. :)
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Inte billigaste stället men det leverar snabbt osv: www.Elfa.se har en hel bunt, kolla på atmega88 eller atmega32 t.ex.

Annars har http://www.lawicel-shop.se/shop/ en bunt också.

För börja med processorer så kan du kolla på STK500 t.ex.

Edit: Atmega32 har 32 I/O
Edit2: Lego Mindstorm NXP är en ARM-processor och har en hel bunt utgångar och ingångar. sedan att alla inte är utdragna utanför plastskalet är en annan sak.
Senast redigerad av Micke_s 16 mars 2008, 17:07:51, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

guni0729:
Då du så noga beskriver om du ska programmera den själv, vilken typ av in- och utgångar den ska ha osv. lär du knappast få svar som duger till något.

Försök istället beskriva VAD du behöver, HUR du ska ge den instruktioner om sitt agerande och du ska se att du faktisk kan få vettiga svar.

Som det är nu kan jag som bäst dra lite på mungipan över vad jag ser som total okunnighet och devisen: "bara jag monterar en mikroprocessor så löser den allt".

"Vi som vet" har sedan länge lärt os att en mikroprocessor med tillhörande elektronik kan mycket, faktisk precis så mycket vi programmerar in och inte ett skvatt mer.

Än så länge har du lyckats med att få mig att le lite överbärande åt dig, överraska mig gärna med vettiga svar på de frågor som du har blivit ställda av ett antal olika personer.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

PIC och AVR som har föreslagits är inte "mikrodatorer". Det är
"microcontrollers" (eventuellt "microprocessors", men det är inte helt rätt heller).
Det som kommer närmast hittills är nog LEGO Mindstorms...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag fattar det som att han vill ha ett färdigt utvecklingssystem (mikrodatorsystem) som det bara är att ansluta datorn och det som ska styras till. Tuuta och programmera.
Fåse vad det blir till sist! :doh: :wacko:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Min gissning också... :-)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Lite mer förslag:
Om man ska styra från en PC så kan
http://sine.ni.com/nips/cds/view/p/lang/en/nid/13872 vara intressant, inte billig men men.

och eventuellt komplementera med en pico-itx
http://www.mini-itx.com/store/?c=39

Annars så kan någon variant av PLC vara intressant också, det finns nog folk här som har koll på PLC.
Zäta

Inlägg av Zäta »

Nu har jag själv ingen erfarenhet av dessa, men jag tror att Arduino borde passa bra en sån här gång.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Skaffa en Atmega48 (t.ex) från atmel - en 8-bitars "AVR" microcontroller. Den kan ha upp till 22 in eller utgångar. Ingångarna kan väljas analoga (10 bitars ad-omvandlare) eller digitala, utgångarna är digitala, men du har en våggenerator (PWM) där du kan alstra en analog signal.

FÖr att programmera den behöver du koppla upp den på ett kretskort, ansluta till en spänningskälla (med en 100nF keramisk kondensator mellan + och - inga andra komponenter behövs om du inte ska modifiera in/utgångarna. Den har t.ex. en inbyggd RC-oscillator som fungerar som processorklocka) samt en programmerare, t.ex. AVRISP som du ansluter till din PC. Sedan använder du t.ex Atmel's "AVR-studio" (gratis software) att skriva assemblerkod i. Köp/låna boken Mikroprosessorteknik av Per Foyer och du får en flygande start i programmeringen.

Om du gör allt detta så kommer du att lära dig väldigt mycket.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Med tanke på den nivå som jag misstänker att trådskaparen är på får jag nog också säga att Arduino antagligen passar bäst. Jag har inte grejat något rent praktiskt med Arduino själv, men har följt dess utveckling lite grann. Betydligt mindre/färre fallgropar att trilla i än att börja med PIC/AVR. Arduino har stor community med färdiga kodsnuttar, bibliotek och hårdvarumoduler för allt mellan himmel och jord. Inlärningströskeln är helt enkelt lägre.

Själv föredrar jag PIC så här långt, men jag är också beredd att lägga en hel del tid på saken. Fråga sambon, jag satt och svor två kvällar i rad innan jag kom på att jag satt fast i en interruptloop här i veckan - och skrek högt av glädje när jag fick I2C-kommunikation att fungera igår :)

Jag tycker det verkar orimligt att börja från scratch med PIC/AVR om man tar sig an ett förstaprojekt som involverar robotik, sensorer, och servon, och gissningsvis vill ha klart projektet samma år. Om Arduino ger blodad tand är steget sedan lite mindre till PIC/AVR.
Skriv svar