Lagar kring etsning

blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@Fräsen:
Vad hadde han gjort för att polisen skulle grisa sig på det sättet ..?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Polisen trodde sig ha hittat en bombfabrik och tidningarna blåste upp det hela så de kunde inte backa med att säga: Oj, vi har gjort ett misstag.
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Angående koppar i vattenlösning, så går det att fälla ut det genom att tillsätta lämplig anjon och slutförvara kopparsaltet. Citronsyra borde gå, men jag har inte provat. Fråga närmsta oorganisk kemist.

//Andreas
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

enklare att späda med 5-6 ggr kallt vatten. därefter häller man i kaustiksoda tills det blir högt pH , så faller all koppar ut som kopparhydroxid (ser ut som äcklig gegga) samt alla syror blir neutraliserade.
obs: det bildas mycket värme vid reaktionen med kaustiksoda och vatten+syra varför utspädd lösning är ett måste för att hindra att det kokar!

kvar i den rena, klara ofärgade lösningen är då rester av väteperoxid , natriumklorid och natriumhydroxid eftersom kopparhalten är mycket låg så fort pH > 10.

Kan i utspädd form spolas ut i avloppet (även om man egentligen inte får det)

väteperoxiden sönderdelas i kontakt med organisk materia och sådan är det gott om i avloppet (gissa vilken) :)
natriumkloriden finns ju iform av tösalt, och kaustiksoda har man ju ibland som propplösare

man måste filtrera bort fällningen vilket kan vara nog så svårt då den kläggar igen det mesta. men om man låter det hela stå länge kommer det sedimentera av en hel del varför vätskan man filtrerar blir mindre i volym.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

En gång tänkte jag: "Det där tar jag hand om i morgon eller nåt" och ställde upp skålen på en hylla. När jag tittade nästa gång hade all vätska dunstat och kvar var en hög rätt stora blå kristaller, nåt kopparsalt antar jag. Slapp ta hand om vätskan iaf...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

därefter häller man i kaustiksoda tills det blir högt pH , så faller all koppar ut som kopparhydroxid
Vad är kopparen i för saltform om man bara låter vattnet avdunsta då?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Eftersom man idag normalt sett etsar med natriumpersulfat torde saltet rimligtvis vara kopparsulfat.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Lagar kring etsning

Inlägg av jesse »

Nyligen, i en tråd, nämndes det att man genom att tillsätta lut och sedan koka lösningen så kan man fälla ut kopparsalt ur lösningen (efter etsning med natriumpersulfat)... Jag försökte i kväll, utan något lyckat resultat. Antagligen var det helt fel.

Jag spädde inte ut lösningen, hällde i NaOH i omgångar och rörde om under uppvärmning . Jag hällde i en ansenlig mängd NaOH... och när det bara fortsatte att reagera så lade jag av. Det reagerade våldsamt (jag blev riktigt nervös ett par gånger). Kokade sedan vätskan ett kort tag, men inte sjutton fälldes något ut. Antagligen behövs det mycket mer NaOH för att få upp pH-värdet.

Försökte filma lite, men det var väldig mörkt i pentryt (har inte fått upp ljus där än).

koka koppar
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ett Varningens ord :D
Wikipedia skrev:Accidental byproduct

Acetone peroxide can also occur accidentally, when suitable chemicals are mixed together, for example when methyl ethyl ketone peroxide is mixed with acetone while making fiberglass composites, and left to stand for some time, or when a mixture of peroxide and hydrochloric acid from printed circuit board etching is mixed with waste acetone from cleaning the finished board and allowed to stand. While amounts obtained this way are typically much smaller than from intentional production, they are also less pure and prepared without cooling, and hence very unstable.
En del i begåvningsreserven är tydligen väldigt kreativa
Wikipedia skrev:A member of the French anti-speed camera group Front national anti-radars (FNAR) was hospitalised after losing both hands to an accidental explosion of his TATP based bomb.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Verkligen en värdig sak att starta en terroristgrupp mot... :)
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

jesse skrev:Nyligen, i en tråd, nämndes det att man genom att tillsätta lut och sedan koka lösningen så kan man fälla ut kopparsalt ur lösningen (efter etsning med natriumpersulfat)... Jag försökte i kväll, utan något lyckat resultat. Antagligen var det helt fel.

Jag spädde inte ut lösningen, hällde i NaOH i omgångar och rörde om under uppvärmning . Jag hällde i en ansenlig mängd NaOH... och när det bara fortsatte att reagera så lade jag av. Det reagerade våldsamt (jag blev riktigt nervös ett par gånger). Kokade sedan vätskan ett kort tag, men inte sjutton fälldes något ut. Antagligen behövs det mycket mer NaOH för att få upp pH-värdet.

Försökte filma lite, men det var väldig mörkt i pentryt (har inte fått upp ljus där än).

koka koppar
Det stämmer att pH var för lågt. Du måste få till en lösning med kopparhydroxid. Det ser ut som blått slam. Bara att fortsätta fylla på med NaOH. Tänk på att det går åt 4mol natriumhydroxid för varje mol natriumpersulfat.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Vad kostar NaOH i förhållande till etsmedel? Det kanske blir dyrare med NAOH för ätervinningen än att köpa nytt etspulver.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Det handlar om att separera ut kopparn för att inte förstöra miljön.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Frågan om det är värt besväret om man riskerar överkokning etc... om det går lika bra att lämna in slasket som vätska i kommunens återvinningsanläggning.

Jag ska inte blanda med aceton i all fall. Hoppas det inte blir nån bomb! Na2S2O8 är ju en väldigt reaktiv förening. (Kan självantända om det blandas med t.ex trä eller papper, pga syret). Det får t.ex. inte transporteras i större förpackningar än 1 kg utan att man har skyltar på fordonet om farlig kemikalie. (Fast man kan tydligen beställa 10 st 1kg påsar och få de levererade i samma låda på posten. Antagligen bryter man lagen här).

4 mol NaOH/mol Na2S2O8 borde innebära 4*(40g/mol)/(238g/mol) = 0,67g NaOH per gram Na2S2O8. Och NaOH hör väl till de billigare kemikalierna som existerar.

I en halv liter vatten häller jag i ca 70 gram etspulver. Det innebär att jag behöver neutralisera med minst 47 gram NaOH.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det är billigare och bättre att lämna in förbrukad etsvätska till återvinningcentralen istället för att balta med NaOH. Jag bruklar samla i en 5-liters dunk med etikket där det står förbrukad etsvätska. Personalen på återvinningscentralen är så tacksamma när jag kommer med dunken. De säger att det är bra att jag inte hällt ut den i talettstolen och önskar mig välkommen åter.
Skriv svar